Para två satinbärare
Odette frågade i min gästbok:
om man parar två satinbärare, kan det då dyka upp satin i kullen eller blir alla ungar bärare?
Mitt svar:
statistiskt räknat blir 50% av ungarna bli satin, 25 % bärare och 25% icke bärare! :-D

Nu kanske jag har knall fel i det här, men jag läste någonstan att man inte skulle para två satin för att ungarna då kunde få sämre hårväxt (tunnhåriga) och att satinanlaget kunde bli dåligt, stämmer det?
Nu pratade vi bara om de som bar på satin anlag och inte var det, men jag är ändå nyfiken. 
Det går utmärkt att para satin med satin då det gäller möss. Visst kan man prata om att satinmöss har tunn päls är lite mindre i storlek etc, men det är inget sjukligt i sig. Att man inte kan/bör para satin med satin är något som kommer från andra smådjur - marsvin eller hamster!?

Oki då vet jag, tack för svaret
#2 satin + satin sägs på marsvin inte vara så bra, fast huruvida det stämmer är jag inte så säker på. Det sägs tex att avkomman blir liten och klen.

Vi har haft den frågan uppe förrut i någon tråd o jag vet att Noddyn svarade - att det inte gäller möss det här att satin + satin är något man ska försöka undvika.
Ska se om jag kan hitta den tråden någonstans.

Vad jag har läst på Grodans sida så går det helt utmärkt att para två satin möss med varandra..
Däremot så ska man INTE para två satin hamstrar med varandra för att dom kan då bli tunnhåriga, gleshåriga..
Vad jag har märkt så brukar folk oftast blanda ihop just den satin faktan mellan möss och hamster..
// Nathalie

Para satin med satin heter den tråd där det disktuerades innan. Om nu någon vill läsa lite gammalt….

Jag har parat satin + satin. Det gick utmärkt alla ungarna överlevde, dock är de lite mindre än mina andra engelska musar har varit i samma ålder, om det har med satin + satin att göra eller att de bara är småväxta vet jag inte.
Alla i kullen blev satin (8st)