Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 777 ggr
susanneS
0

Hjälp!

Okej, så här är det: Jag fick 2 honmöss av min kompis, som hon bara hann ha i några dagar innan allergin tog över, och jag välkommnade dom med öppna famnen… det är klart=)

Men!(nu undrar jag vad jag gett mig in på)

Dom nyser/piper till och putsar sig runt näsan hela tiden, förkylda? OCH min kompis köpte dessa i en djuraffär och där hannar och honor går tillsammans…!!

-'hon i djuraffären sa att dom kanske kanske är gravida'

Dessa två honor är med största sannolikhet gravida……

Den påse mat jag fick med som hon fått i djuraffären gick nästan iväg av sig självt……så äckligt!

Jag skulle egentligen bara gå tillbaka till djuraffären och be dom ta tillbaka dom….jag ringde dom iallafall och fick bekräftat att hannar o honor går ihop och får de ungar så kunde jag bara komma in med dom sedan sa hon….. låter väldigt knasigt i mina öron…. ?

I vilket fall som helst, så här ser det ut, tar tacksamt emot alla möjliga råd och tips!! Det var inte såhär det skulle bli….Fundersam

/Susanne

Mymlan
0

Läs Grodans tråd/artikel ang foder. Ska se om jag hittar den. Där har du bra mat tips, tror de allra flesta här följer det.

Det andra skulle jag starkt råda att låta en veterinär kikar på. Bor du i Stockholms län så har du Marianne Tornvall på Roslagstulls djurklinik. Hon är bra.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan
0

susanneS
0

Tack!!

Grodan
0

Jag tycker du kan försöka att mata mössen nyttigt några dagar och se om det hjälper, om inte gå till veterinär. Hm… så dumt med helger å sånt… hm hm…

Nyttig färsk mat: gröna ärtor, färsk majs, rå lax, rått kött, äggula, spenat, broccoli mm. Jag skulle rekommendera att du ger mössen några färska gröna ärtor varje dag, förutom allt annat. Vräk i dem mat! Det brukar vara den bästa medicinen!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

susanneS
0

Tack, ska försöka vräka i dem mat :)

Highlandertess
0

Jag har också fått höra det där. Att får de ungar så ska man komma in med dem efter några dagar. Då tar de livet av dem, fryser ner dem och säljer dem som ormmat Gråter Borde inte djuraffärer tvingas att skaffa certifikat och verkligen behöva ta väl hand om alla de små liven….? Jag vet att det finns en del bra djuraffärer, jag har varit på några. Men en del andra är bara skrämmande.

Mvh Tess

Mymlan
0

# 6 Måste de inte ha tillstånd av kommunen ang reptilföda? om t ex jag skulle föda upp för reptilföda så måste jag ha tillstånd av kommunen för få göra det, borde gälla zoo butiker med.

maddemusen
0

Ja jag håller med, en del är så himla okunniga och omännskliga så man nästan gråter när man går därifrån; både av ilska och av förtvivlan!

Och dessutom tror de att de ger vettiga råd om smådjur har både sett möss och råttor som far illa, de har djuren men tar inte reda på ett dugg om hur man tar hand om dem, och hur de skall kunna ge bästa råden om hur de skall tas om hand av de som köper dem…

Har hört så okunniga saker så det inte är sant allra helst om råttisar! Varför kan de inte gå ut och leta på nätet efter erfarna uppfödare och ta in sådana kunskaper och djur och vara noga  med vem som köper….

/Madde

mandymoo
0

Jag tror att zoobutiker har andra saker dom ska rätta sig efter… som tex jag tror att det finns lag på att honor o hanar inte får sitta i samma bur …

Ska se om jag kan hitta det

maddemusen
0

Jo det har de, men de gör ju inte så… Och möss behöver man ju inte vara snäll imot, tydligen..Gråter

Jag trodde man var tvungen att ha en liten utbildning iallafall för att få ha djuraffär, blev det inte lag på det?

mandymoo
0

Jo jag är helt övertygad om att dom det är så…

Mymlan
0

Jo de måste ha en utbildning, frågan är väl om de lär sig rätt där.. Om de bryter mot lag så är det bara anmäla *vilket du kan göra anonymt* till djurskyddsombudsmannen i eran kommun.

Vattnadal
0

Minst en i butiken måste ha utbildning. Om båda könen hålls ihop och det blir ungar får de inte förvaras ute i butiken, så mycket kan jag svara säkert på, fast jag är trött och har fastnat här när jag borde ha somnat för en timme sedan!

Våga ifrågasätt, fast lite snällt så att det inte bara blir "krig", förklara, försök utbilda, visa att ni bryr er! Om det inte funkar, anmäl om det sköts fel. Djuren ska ha tillräckligt stora burar, skötas bra osv, annars förtjänar butiken ett besök av miljö. Då måste de fixa upp sig, annars blir det dyra böter. 

Reglarena som gäller hittar ni här:

www.djurskyddsmyndigheten.se:8080/jahia/webdav/site/dsm/shared/PDF_foreskrifter/DFS_2004_16_L80.pdf " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.djurskyddsmyndigheten.se:8080/jahia/webdav/site/dsm/shared/PDF_foreskrifter/DFS_2004_16_L80.pdf

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Än så länge finns inga lagar på att djur som ska bli mat åt reptiler måste vara avlivade innan, därför får och kan zooaffärer fortfarande sälja djur som ska ätas levande.

Däremot finns ju andra lagar och det var det där med att hålla honor och hanar ihop i affären - det borde vara förbjudet sedan några år (om det nu inte bara var en rekommendation - JBV var lite otydliga i sina formuleringar vad som är lag, råd och rekommendationer).

De butiker som avlivar mössen - oftast väldigt snabbt och effektivt - och fryser ner den tycker jag är BRA!!! Fram för sådana! Reptiler måste ju faktiskt äta de också.

Och ärligt, dina möss är sjuka, hur ska de kunna föda upp ungarna? Jag rekommenderar att du tar bort ungarna direkt när de föds, dvs avlivar. När man avlar på djur är ju grundförutsatsen att avelsdjuren är FRISKA!!!

Den dagen lagen träder i kraft om att djur inte får ges levande till reptiler kommer efterfrågan på kullade möss hos oss uppfödare att öka - för få zooaffärer orkar ha frysta djur.

amaira
0

Jaha du Susanne. Nä, det var inte så du tänkte dig det hela, och det förstår jag.

Du tog emot ett par möss - och har fått "på halsen" sjuka djur som med stor risk kommer att kosta dig massor med pengar, tid och engagemang.

Tid och pengar för vetrinär, för att handla mat, för att oroa dig, för att ta hand om ett gäng ungar, ja, det är såhär det börjar när det "växer en över huvudet".

Risken är stor att det går för dig som det gör för många andra som hamnat i samma situation: Att på slutet stå där och känna med hela kroppen "Aldrig mer möss!"

Det är dina första möss förstår jag. Det är absolut inte så det första mötet ska gå till med ett djur!!!

Mitt allvarliga råd är: Lämna tillbaka mössen så fort du kan. Vi som är vana djurägare, köper ALDRIG ett sjukt djur, vi letar reda på ett friskt och sunt djur.

Det är lätt att "tycka synd om" - men det hjälper inte. Det blir en så dyr erfarenhet, både pengamässigt och erfarenhetsmässigt.

Lämna tillbaka mössen - och vill du verkligen ha möss, så "börja från början" igen. Förebered dig, sök kunskap, leta reda på bra och friska djur som kommer att ge dig GLÄDJE, osv.

Givetvis gör du som du själv känner att du vill, kan, och orkar göra. Det kan ju också bli bra på slutet, det vet man aldrig även om förutsättningarna är små.

Men jag tycker inte att du ska fortsätta det här projektet, om din vilja endast beror på att du "tycker synd om dem", för det blir bara fel.

Lycka till, oavsett hur du väljer att göra! Kyss

Grodan
0

Jättebra amaira! Jag hade inte kunnat skriva det bättre själv. Så är det. Första mötet med mus blir dåligt o folk tycker sedan illa om möss. Och ändå handlar det bara om att man MISSKÖTER dem från början! Varför är det så jäkla svårt att sköta om möss ordentligt?

Jag brukar också råda folk att lämna tillbaka sjuka djur som är nyinköpta från zoo samt att klaga på zooaffären så att de slutar saluföra sjuka djur. Kanske klarar de inte av att sälja levande djur alls - då kan de hålla sig till burar, mat å tillbehör.

Men när någon ändå söker upp mus-ifokus och har kommit så långt att de blir medlemmar, ja, då misstänker jag att planerna är att göra allt för att rädda djuren. Och gah, om ni visste hur mycket underverk gröna ärtor kan göra!!! Jag har botat både rossliga råttor och möss enbart med gröna ärtor diet!

susanneS
0

Tack för alla era råd och tips! Trots att jag är över 20 och borde veta bättre(tycker jag), så måste jag väl erkänna att jag gått alldeles för fort fram för att jag blev ivrig…men man lär sig hela tiden av sina misstag…

Första frågan då, hur avlivar man de små småå ungarna?! Och hur reagerar mamman sen när dom är borta?

Jag funderar också på att lämna tillbaka dom , vilket är det självklara egentligen….

/Susanne

Grodan
0

Mja, hade det varit det självklara för dig hade du inte vänt dig hit för att få råd. Du vill inte döma dem till det livet utan ge dem ett bättre, annars hade du inte tagit hand om dem.

Honan kan bli lite stressad över att hennes ungar försvinner, om hon har modersinstinkter. Har hon inga eller är för sjuk eller klen för att orka ta hand om dem kommer du inte märka något på henne. Är honan riktigt dålig kanske hon inte orkar föda ungarna eller dödar dem själv.

susanneS
0

Du har så rätt så!

Idag har dom iallafall fått en massa ärtor! Så får jag se om det hjälper….

Blir att läsa allt man kommer över om dessa små…. deras mat är nu iallafall utbytt till 'Grodans blandning'!

/Susanne

Grodan
0

Vad härligt! Duktigt av dig!

Jag hade en snuvig mus häromdagen men efter några dagars portion ärtor var snuvan borta!

maddemusen
0

Ja jag proppade i mina massa nyttigheter och vips så var snuvan borta på 4 nya möss som satt i karantän från djuraffär…

Där ser man hur viktitgt det är med maten!