Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 398 ggr
nagini
0

Introducering mushanar

för några veckor sedan hade jag en tråd där jag frågade om jag skulle köpa en muskompis till min ensama hane..

de flesta sa att jag skulle försöka, även fast de kan bråka mycket..

Jag har en reservbur, och ifall de bråkar för mkt så hamnar den nya i den buren.

Jag vet inte så mycket om möss (tillräckligt för att kunna ha möss, så ingen behöver komma med komentaren "Om man inte vet nåt om djuren ska man inte ha djur" eller nåt..)

Hur som helst. jag vill veta hur långt det kan gå innan jag borde sära på dom?
Dom har slagits lite, har hört massa pip, men verkar inte speciellt allvarligt..

Med råttor brukar man säga att så länge blodvite inte uppstår så ska man inte gå imellan.. är det samma sak med möss eller?

Undrar oxå om min bur är stor nog? har tänkt på det ett tag.. den är djup27xhöjd36xbredd40.. på ett ungefär.. har inget måttband för tillfället, s kan inte kolla exakta mått, åter kommer senare med exakta mått om det skulle vara så att buren är på gränsen

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Vattnadal
0

Slåss de, bör du dela dem. Även om de inte biter hål i vamnadra är det mycket stressande att bo med någon man inte vill bo med. I naturen skulle de lämna varandra, instängda kan de inte göra det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Digitalis
0

I det vilda har en mushane ett revir som han delar med flera honor. Råttor i det vilda lever i familjeflockar där en hane är ledare över flera råttor av blandat kön. Mushanar som bråkar gör det för att de inte vill dela revir. Råtthanar som bråkar gör det för att rangordna. När rangen är fastställd lugnar råtthanarna ner sig (om man inte har råkat ut för ett väldigt testosteronstint exemplar). Mushanar kommer däremot förbli frustrerade eftersom det går emot deras natur att bo med varandra.

//frida

Reicha
0

Jag undrar… Jo, det är så här. För lääänge sen när jag fick musfarm efter en djuraffärs 'oj det var visst två dräktiga honor, sorry' olycka, följt av 'men hanhade inte en pille när jag kollade!' av mig så hade vi svårt med vissa hanar. De var så många att det var omöjligt att ha dem i varsin bur. Kullning hade jag tyvärr aldrig hört talas om, och jag hade förmodligen vägrat hur mycket logik om 'de lider värre så här' nån hade pumpat i mig. =/ Det här med att om hanarna bråkar ska man direkt ta isär dem hade ingen berättat heller.

Så jag brukade ta ur hanarna, städa buren och sakerna helt, möblera om och göra ett nytt försök. Ibland satte jag i den hanen som blivit hackad på först så att han fick ha lite första tjing. Ibland fick de bo separat ett litet tag och sen försökte jag igen. Det funkade faktiskt förvånansvärt ofta. Nu vet jag ju inte om de led ändå av det, men det var inget mer bråk och de verkade inte ha några problem. Så jag hoppas att de inte mådde dåligt. =( Hmm… men vi hade i allmänhet betydligt fredligare hanar än honor. Honorna hatade nytt sällskap och attackerade alla nya möss som skulle in i deras bur, medan hanarna hade en klar rangordning och bara snabbt kollade den nya och inkluderade honom i flocken… ja. Förlåt, jag svamlar. Det var intressant bara. Jag blev lite beteendeforskar-ig av det. ;P

Nu tycker jag ju absolut inte att du ska ha två bråkande hanar ihop, men man kanske kan testa nåt som liknar det jag har sagt? Städa buren och sätta in dem igen m.m. För om de kunde trivas ihop skulle de ju förmodligen vara mycket gladare än om de skulle behöva bo själva? =)

Bara lite tankar sådär. Hoppas du fick nåt tips av det, annars ber jag om ursäkt för meningslöst svammel. o_0 Ibland vet jag inte om jag hjälper till eller bara förvirrar.