Mus iFokus

Mus

Etiketter: matutfodring
Läst 981 ggr
OttoIsTheShit
0

Hjälp m att mata!!(AKUT)

En kompis mus fick ungar antagligen inatt men hon började så klart äta på dom så nu har vi försökt få i dom esbilac (8 ungar kvar) men de vill inte äta, vad ska vi göra??

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Camillhe
0

Tyvärr är det nog ganska kört. Det är otroligt svårt att mata upp en hel kull på 8 ungar med esbilac. De ska ha mat flera ggr i timmen dygnet runt. Men använd en liten pipett (finns på apoteket) och in med en droppe i taget i munnen på dom. Akta så det inte hamnar i deras nosar.

Att mamman åt på dom kan ju bero på stress, men kan också bero på att ngt var fel på dom.

Jag hade nog satt tillbaks ungarna till henne och hoppats på att hon diar dom och inte äter upp dom. Gett henne mat med massor av näring (animaliskt protein , fett etc) occh lämnat henne i fred tills ikväll.

Mymlan
0

Som jag sa på råttor iFokus.. Har nappat 10 musbebisar o alla överlevde men det är väldigt svårt, kattungar, marsvinsungar är mkt enklare att nappa.

Jag anv inte den där gummitutten som medföljer pipett den minsta där är för stor för musbebis mun.

Många ggr så är vi människor för nyfikna så vi går direkt med våra händer och ska kika i boet. Har man en trygg hona så kan man men en otrygg så låt bli stör inte.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

OttoIsTheShit
0

tack så mkt för all hjälp

Maybe it's not too late

Reicha
0

Nu är det kanske lite sent men jag tänkte lägga till, och hålla med lite.

Jag har fått hem runt 4 'djuraffärsdräktiga' möss. Ingen av dem var särskilt trygg med människor och jag var orolig, så jag höll vakt när de gällde de två första. Då, varje gång bebis-pipen blev för höga så kollade jag på mushonan. Om hon hade börjat bete sig underligt och verkade göra annat än tvätta dem, bita ordentligt eller så, schasade jag bort henne. Det var mina första möss så visst, jag kan ha tagit fel några gånger. Och jag vet att de säger att man ska lämna mamman ifred, inte stressa henne mer m.m. De två omgångerna hade jag mössen precis vid sängen och vaknade varje gång det var för mycket liv. ;P Så jag var väl lite extrem hönsmamma.

Men jag har även senare ganska många gånger gått in och antingen bara schasat bort mamman - som då brukar bli ur fas och istället flytta ungarna - eller om hon redan allvarligt skadat en unge och lämnat den/äter på den ta bort den omedelbart. Även då brukar honan så att säga 'snap out of it'. Nu har jag ju bara gjort så med egna möss och har aldrig läst om att andra gjort så eller sett faktiska studier på avd som är bäst eller effektivast. Men jag har aldrig råkat ut för att honan ätit fler ungar efter det. Sen, för säkerhets skull, brukar jag lägga in extra kött också. =) Så, det kanske skulle gå att lägga tillbaka ungarna. Men det kan ju vara en risk, förstås. Det kan ju ha gått alldeles för lång tid också… Nåja, bara några tankar och tips. ;3

OttoIsTheShit
0

tack så mkt för tipsen :) tyvärr är alla döda nu eftersom att hon fortsatte men vi funderar på om hon inte hade ätit tillräckligt å då inte hade mjölk till de så , om det nu kan vara så vet jag ju inte :S

Maybe it's not too late

Mymlan
0

#5 Läser du inte vad man skriver?? Jag har i flera inlägg skrivit att ser man ett vitt mjölkband under magen man kan oxå säga vit fläck så får de mat, det är mjölken du ser, detta kan man se utan lyfta på bebisarna då de ligger huller om buller.

Evelyn
0

#6 Nu har du mixat ihop trådarna tror jag, mymlan Flört I denna tråd skrev du om de vita mjölkfläckarna på bebismagar, inte i denna tråd! OttoIsTheShit fick aldrig den infon här Glad

Mymlan
0

#7 Du hon/Han läser ju även den tråden så nog får personen infot, för svarar de i den tråden så läses den oxå..

Evelyn
0

#8 ..fast i den andra tråden är det ju bara pumaaaaan som svarat? Glad Visst borde trådskaparen här även läsa den tråden, men det vet man ju aldrig om han gjort? Glad

Evelyn
0

..eller hade hade du skrivit det på råttor.ifokus..? Läste nu din mening "Som jag sa på råttor iFokus.." längre upp, kanske var skrivet där..

Mymlan
0

Sa det på råttor till otto… eftersom det var där jag först svarade ang nappa..

Evelyn
0

#11 Då är jag med! Glad

OttoIsTheShit
0

#5 jo jag läser vad du skriver men som jag sa på råttor , det var en fundering bara.

Maybe it's not too late

Faxlin
0

Min åsikt är att om de äter upp ungarna är antingen något fel på ungarna eller så har inte mamman fåtti sig den näring hon behöver och tar tillbaka den genom att äta upp ungarna. Sedan finns det visserligen stressfaktorer och sådant med. Men oftast har naturen rätt bra koll på vad det är för individer som ska få leva eller inte.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Reicha
0

# 14

o_0 Tja, naturen och naturen. Djurens instinkter, snarare. Men när naturen själv håller i tyglarna tycker jag det brukar vara många både bra och dåliga (friska och sjuka m.m) som stryker med..

Camillhe
0

#14 Jag skulle hålla med om det ang tex råttor, men vad jag förstått av möss handlar det där ofta om stresstålighet och temperament.  Min uppfattning av att möss äter upp sina ungar är att det är är mer vanligt att det beror på brist på protein etc, stressfaktorer och dålig avel.

Känns som att det är betydligt mer förekommande bland mindre temperamentsavlade möss.

[Thiah]
0

#14 + 16 Japps jag håller med om det där med stress. Kan säga att jag var och pillade på min honas bebisar (för länge sen) och hon rörde dem inte på ett elakt sett. Det ska berättas att hon och jag inte var bästa vänner men att hon hade världens bästa musbarnvakt i sin syster. Hon fick inge speciell mat innan/under/efter sin graviditet (visste inte bätte)….

Faxlin
0

#15: Ursäkta dåligt formulerat ordval. Naturen i detta sammanhang är just som du skriver djurens instinkter.

#16: Fast då är vi lite där i alla fall. Om de är så dåligt psykisktatt de inte klarar det minsta lilla då är de inget bra avelsmaterial heller. Så då är det inte så konstigt att derensas bort.

Usch det låter elakt det här, och jag vet att massor av folk just nu tycker att jag är hemsk. Men det är inte jag som är hemsk det är naturligt att det är så. Det är vad jag brukar försöka trösta mig med när något går snett i aveln med valpar/ungar. Att det ärdet bästasom sker liksom, att det är meningen att det ska gå så.

Audiatur et altera pars

Camillhe
0

Ok då förstår jag hur du menar Faxlin, det jag inte höll med om var just att det tvunget skulle vara ngt fysiskt fel på bebisarna för att mamman äter upp dom.

Jag tycker inte det är elakt alls utan bara konstaterande att så fungerar det.

Faxlin
0

#19: Då menar vi samma sak. Fast jag är luddig i fingrarna när jag skriver :-)

Audiatur et altera pars