Tjockisar
Jag var tvungen att väga mina möss igår, då jag såg att Lovis hade börjat få valkar.
När jog fick Ida och Lovis vägde dom 34 resp 60 gram. Jag har haft dom i ungefär 3 månader. Tydligen har de fått lite för god mat här hemma för de har gått upp ganska ordentligt.
Lovis vägde i går 70-71 gram (det syns inte när jag tittar på henne nu, men jag tror det är mycket muskler på henne nu också, så som hon härjar runt i buren (gallerbur))
Ida väger 47 gram, det syns lite tydligare på henne att hon har gått upp i vikt.
Spindel vägde jag inte eftersom hon låg och sov, men jag tror hin ligger runt 50 gram.
De är fortfarande blanka i pälsen så de får ju bra mat, men jag tror de tycker om den lite för mycket :)

Ska man väga sina möss? tycker själv att mina är otroligt små.. sen pappan till mina möss är ganska så tjock =/..
fast 70 gram låter inte så mycket för en mus.. men 47 låter ganska lite .. hmm
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
#1 Att väga sina djur, oavsett vad det är för djur, är ett bra sätt att hålla koll på hur de mår.
En svensktypad ligger på 20-40 gram sådär. En engelsktypad kan väga 40-100 gram. 100 gram är bara ytterst välväxta herrar som kommer upp till, vad jag vet.

Okey =O ska nog köpa en våg och se om mina djur mår bra :O
Mvh Caroline
haha… nåja, missförstå mig rätt…
det finns ju andra sätt att se om mössen mår bra, men det är intressant att väga dem också…

jo,jag fattade det :P.. menade att de inte är för tjocka eller för små :) kan möss få diabetes?=O
Mvh Caroline
när det gäller laboratoriedjur så är vägning en daglig koll av hälsan…
min våg som jag har nu reagerar knappt på en mus…
Vi har en vanlig brevvåg/köksvåg som tar lätta vikter också.
Vet inte om min möss räknas som svensk eller engelskypade…? De är som nånting mitt emellan.
Mamman till Ida och Lovis kommer från en djuraffär (troligen massproduktion) och pappa kommer från en annan massproduktion på en skola, där det har förekommit alla tänkbara storlekar och hårlag genom mutationer.
Spindel har samma pappa som dom, men en annan mamma. Hon kommer från samma ställe som pappan (med ett års mellanrum) men det såg likadant ut i urvalet.
Så jag har nå blandrasmöss, de är inga direkt framavlade svenska eller engelska möss.
Tycker heller inte att de känns så bräckliga som många upplever svensktypade (har å andra sidan aldrig träffat en riktig ET så jag har inget att jämnföra med)
haha ET :)
71 gram låter mycket engelskt eller väldigt stoooooooor mage
det är nog mer mage än engelskt :) Hela hon är ganska kraftig, med en bilring runt magen och en ganska regäl dubbelhaka. Men det syns bara när hon sitter och äter eller nåt, då hon "viker ihop" sig. Ska ta lite fler blider på henne där det syns/inte syns. Så får ni se själva.
vart är din tråd med foton?
jag har lagt upp bilder på mössen i lite spridda trådar, hittar dom inte just nu och ids inte leta, så jag laddar upp nya, här är en gammal bild, från då hon vägde runt 60-65 gram
här är hon i buren (dålig vinkel) men man kan se hur det hänger lite på sidorna
här en annan, det syns inte här då hon sträcker ut sig så mycket
hon är i alla fall ruskigt blank i pälsen :)
jag har ganska stora händer, så det här säger en del…
Min katt är ganska stor också (4 kg)
Terrar honom lite med det här, mössen har lärt sig att hans lukt inte innebär nån fara så hon blir inte stressad av det här jag lover :)
Och katten har stränga order att inte röra, han fuskar ibland, men då får han veta det.
väldigt suddig bild men man kan se valkarna vid hakan när hon sitter så här hopkrupen
Hon är allt engelsktypad. Inte värsta största öronen, men ändock en engelsk typad dam. Sådär ser många av mina engelsktypade honor ut när de blir äldre… 
Hm, där ser man :) kanske var "urfädersmössen" engelsktypade då?
Hon börjar bli lite äldre, vet inte exakt när hon är född (slutet av okt början av nov 08) så hon är ju inte ett år än.
Men som jag har nämnt nån annanstans, hon var med i ett projekt där man skulle se hur möss påverkas av att inte ha nån annan stimulering i buren annat än hjul och hus, alla som bodde i den buren fick den här kroppsbyggnaden. Medan mössen som satt i en bur med helt annan inredning blev mindre och smidigare (Ida kommer därifrån). Så hennes uppväxt har ju spelat en jättestor roll i det hela också.
så hon skulle räknas som enelsktypad med små öron?

Min Norpa har blivit jättte stor (jämfört med hur hon såg ut) Men Mackis är jätte fin och "slank" och har jätte fin blank päls, medans Norpan är fet och har päls som delar på sig liksom….är det normalt?
#21 låter inte bra, det kan tyda på stress. Det har visat sig att stress (blend annat, i samband med en enformig bur) kan göra så att individen går upp i vikt i stället för ner, om pälsen bara delar på sig men fortfarande är blank är det ingen jättefara, om h*n däremot börjar tappa päls eller om det blir jätterufsigt kan något vara fel.
Om man har väldigt lite aktivering i buren blir de lätt stressade och kan börja göra samma sak hela tiden, exempelvis endast springa i hjulet. Så har du en halvtaskig inredning i buren kan du ju kika in på trådarna om du hittar nå inredningstips till å göra den roligare :)
Jag tror inte dom går ner i vikt när de väl blivit så kraftiga, men de kan ju ändå hålla sig friska :) Dag-Otto som dog nu i sommar vägde över 60 gram och rund som en golfboll, han blev 1 år och 11 månader.
På tal om att väga så har dom snygga, billiga och bra digitalvågar på netto. Köpte min för rätt längesen men såg igår att dom fått in nya, tror dom kostar 99kr ;) *Tipsa*
Hälsningar Malin
#23 :) Finns på claes Olsson också
#24 Attans, jag som trodde jag kom med värsta tipset! :P
Hälsningar Malin
digivåg kostar inköp + batteri, hushållsvåg kostar bara inköp… 
#27 Digital våg får man exakta siffor på ju =) Den andra vågen jag hade var svår att avläsa.. :/
Hälsningar Malin