Katter och möss
Hur gör ni? Jag har ju förstått att några av er fått det att funka med dessa rivaler men hur får ni ihop det? Har ni mössen i eget rum? Får katterna vara med i närheten av mössen? Såg en bild där en katt var ovanpå den öppna musbusen när ägaren fotade. Jag vill ju ha katter när jag skaffar lägenhet. och jag vill ha möss.. Så jag vill gärna veta hur ni gör med allt praktiskt!
/Linn

Katter+möss tycker jag går ganska bra. (Beror förstås på hur djuren är). Mina möss bryr sig inte om föräldrarnas katter. De bor där ibland då min lilasyster vill vara musvakt ibland. Mössen kan inte vara ute i samma rum samtidigt som katterna förstås. Men när mössen är i buren är det inga problem.
Andra har det mer problematiskt med katter som hela tiden är sugna på mössen och möss som blir stressade av katters närvaro.
Men det bästa är nog egentligen att inte ha katter hemma! Då kan man t.ex. ha öppna burar. Det är mycket roligare.
Älskar mina stora små vänner..
Jag har juh mössen i ett eget rum, men när jag tar upp/gör rent hos mössen, så brukar dom vara me o titta lite .. än så länge har dom inte attakerat mot burarna .. men .. kan juh inte ha dom utan uppsikt ..

Nej, det är klart, att det antagligen inte är den bästa blandningen. Men vi har alltid haft katter hemma och jag kommer tycka att det blir väldigt tomt utan katter. Sedan har vi inga katter hos pappa och jag saknar det här!
Någon annan som gör på annat sätt eller har en annan erfarenhet av blandningen?

Det kommer ju vara innekatter jag skaffat, som aldrig fått vara ute.. Tror ni att det kan förbättra situtaionen? Dom kanske inte förstår att det ligger i deras natur att jaga mössen?
Jag har tre innekatter och mus. Jag har löst det med att skaffa ett terrarium. På det sättet kan katterna sitta och titta på musen utan att musen märker av och blir stressad av katterna.
Jag har två halvgamla (8 och 10 år) birmor och så har jag en 6 veckor liten bondis.
De äldre tyckte det var skoj att krafsa på glaset i början, men nu bryr de sig knappast alls längre. (Jag behöver dessutom bara säga nej så går de därifrån direkt.)
Och lillen har märkt att det rör sig där inne, men tycker inte alls att det verkar så skoj. Han har sina bollar och låtsasmöss på golvet som duger bättre. :)
/Anneli
#4 .. mina 3 katter .. är innekatter .. dom har jakt instinkten i sig ändå, fast dom inte har fått vara ute nåt ..
Tycker inte alls de är en dum kombination .. har haft katt hemma så länge jag kan minnas (o innan dess) kan inte leva utan katt .. mina katter ..
Jakt instinkten är väl det hos katter man varken kan avla eller träna bort.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Den finns där, men om det är ett väldigt svåråtkomligt byte är det väl inte lika intressant. Jag skulle inte våga ha duna- eller gallerbur, då svansar och tassar gärna sticker ut…
/Anneli

Jag har ju en katt och hon älskar att ligga och kika på dom! Hon ligger alltid uppe på akvariet och kikar ner genom plexiglaset! Ibland kommer mössen upp och pussar henne på nosen genom lufthålen men oftast retas dom med henne och sticker upp nosen och drar i hennes päls! Man kan se att dom tycker det är jättekul att retas! Hon får träffa dom ute och nosa på dom men då håller någon runt henne nos/käke (dom har ju fortfarande sina instinkter kvar) och jag håller i mössen! Vi är alltig väldigt försiktiga när dom får hälsa och jag väljer bara dom lugnaste mössen och vi är alltid minst två stycken som håller i katten och mössen (mamma och jag oftast). Hon har alltid tillgång till mitt rum förutom när mössen är ute. :)

Glömde säga: Hade gallerbur tidigare och det funkade också alldeles utmärkt! Mössen blev aldrig stressade, tvärtom dom skulle alltid retas precis som nu! Men det kanske beror på att jag hade katten redan innan dom flyttade hit så dom kanske har vant sig?
Vad jag tycker är viktigt är att mössen inte bryr sig så väldigt mycket av andra djur i sin närhet. Visst kan de bli rädda ibland och hoppa till, men de kan bli rädda av det mesta om de inte är vana eller om de känner sig hotade. Dock verkar de inte förknippa kattlukt med fara. Utan vad de mer reagerar på är t ex snabba och plötsliga rörelser.
Möss ser väl inte ut genom glas heller? Märker att Quirinus reagerar precis likadant när hunden går emot terrariet som när jag gör det. Han tror att han ska få en god matbit och går direkt fram till öppningen.
/Anneli

Jag har både möss & katter, men jag har mössen i ett eget rum för jag litar inte helt hundra på mina katter. Och eftersom att mössen har ett eget rum så gör det ju inte så mycket om ngn mus skulle ta sig ut ur ngn bur för katterna får ändå inte tag på musen. Mina möss är ju rätt så duktiga på att rymma, eller dom hade ju en period då när jag hittade möss överallt utom i deras egna burar, dom busarna. Men nu så ska dom i alla fall sitta säkert i sina egna resp burar.
Men jag skulle nog inte våga ha mössen & katterna själva i samma utrymme/rum även om mössen är i sina burar, för även katter kan vara väldigt uppfinnigsrika när det är ngt som dom verkligen vill.
Jag har haft möss och katter "ihop" med blandat resultat. Råkade ut för en riktig tragedi för många år sen, när katterna bet ihjäl/skrämde ihjäl samtliga mina möss. De bodde i eget rum, men katterna tog sig in dit. Jag var själv bortrest och vet inte exakt hur det gick till, fick höra lite olika historier om händelseförloppet från djurvakterna. Har inte anförtrott dem någon smådjurspassning sedan dess iaf. Hur som, jag har två av katterna jag hade på den tiden kvar, och en "ny". Mina äldre herrar på 12 år är fortfarande intresserad av smådjuren, men inte alls lika mycket som förr. Nu har jag alla hamstrarna i rum där katterna får vara. Mössen sitter fortfarande i karantän i eget rum, men jag har inte bestämt mig än om de ska få fortsätta bo där eller inte. Det är roligare att inte ha ett speciellt djurrum tycker jag, det blir mer spontankontakt med djuren då. Två hamstrar har rymt i år, katterna rörde ingen av dem. Förr om åren hade de blivit tagna på en gång. Men litar på dem gör jag inte, det vore dumdristigt.

Lite olika erfarenheter där.. Tack för att ni delade med er.

Jag har inga katter, nyser så förbaskat av dem. men jag har djurätande hundar. Mössen har en genen skrubb, övriga djur ett egte rum. Hundarna får vara med i rummet närt jag är där. I skrubben får bara 3 av hundarna vara när jag inte är där, en helst inte alls.
Tror dock inte mössen är rädda för rovdjur, om inte djuret visar att det är farligt först.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Min lilla skrutt brydde sig inte om mössen i början. Då låg hon bara å kikade.. Men nu har hon blivit mer och mer intresserad av dom. Lite för mycket..
Så jag har eller har alltid haft mina möss på toaletten.

#12 Det håller jag med om! Råttorna däremot, (iaf mina) blir vettskrämda om man bara klappat en katt och kommer hem och luktar!
Ja, alltså.. Har man en säker bur så är det inga problem. Kul för katten att få lite underhållning också. :P Men jag tycker det är skönast att slippa ha olika djur i samma hushåll som är farliga för varann.
Jag älskar också katter. Skulle heller inte vilja ha ett liv helt utan dem. Men mina föräldrar har ju katter och jag bor så nära att jag kan träffa dem ofta.
Älskar mina stora små vänner..
Jag har gallerburar och en katt på ca ett halvt år och jag har inga problem som hälst, och dom bor i samma rum hela tiden.
JAg gjorde klart för katten på ett bestämmt sätt att mössens bur är totalförbjudet att störa och det ända som kan va är att hon sitter en bit ifrån när jag städar burarna för att kolla vad jag gör och vänta på att hon ska få uppmärksamhet.
Och jag har haft katten sen 14 veckors ålder och mössen innan hon kom hem.
Kanske lite smått långsökt, men jag är faktiskt inte ett dygg orolig att hon ska göra något mot mössen, hon undviker helst burarna, för annras kan juh matte bli lite arg och det är ju inte kul.
Tro inte fel att hon skulle va rädd för mig (katten) Utan hon är nog den mest tillgivna katt jag träffat, och jag har haft ett flertal katter i mitt liv. Hon är otroligt "matte" sjuk.
så det finns faktikst katter som inte bryr sig om möss eller stör dom om man visar att det är nej från början.
man kan väl inte ha kaniner och möss ihop eller?
Inte i samma bur nej. Men givetvis i samma rum. Kaniner äter inte möss, men de kan bita ihjäl dem.
Min hyresvärdinna har en katt som ännu inte verkar ha snappat upp att jag har muslingar på mitt rum. Hon går som hon vill in och ut ur huset och det händer att hon fångar vilda möss, så jag är väldigt noga med att stänga dörren om mössen när jag går hemifrån.
Mina råttor var inte alls speciellt förtjusta i att bli bevakade av dåvarande kombons katt. Vet inte hur närgången hon blev, men en av mina honor blev morrhårsätare efter flytten dit. Ja, en morrhårsätande råtthona! Tidigare unheard of verkar det som..
//frida