Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1107 ggr
frontera
0

mus bur

Hej!

Jag vill inte få en massa hatsvar

Har ormar och 1 spindel som jag ger möss.

Vill föda upp egna djur för jag tycker djuraffärens möss inte har det bra.

Vad bör man tänka på när man skaffar avelsdjur?

Vill ha friska úngar.

Bör man ha en "förlossnings"bur?

Funkar dom färglada burarna i plast ,dom har en massa rör och gångar som vardags bur?

Hoppas ni förstår vilka burar jag menar.

Vad skall man ha i botten kattsand eller spån?

Behöver dom hus?

Vad kall man tänka på när det gäller mat?

Kan man ge dom frukt,grönsaker och bröd?

Vill att dom skall ha det nyttigast och bästa.

Skall dom ha några extra vitaminer?

Hur många ungar får dom och hur ofta?

Hur många kullar kan man ta på en mus?

Vet att detta inte kanske e rätt sida att skriva på.

Jag vill att mina mös skall ha det så bra det bara går innan det e dax.

Stephanie
0

Det är väl bara bra att du frågar, eller hur! Glad Ska försöka svara så gott jag kan.

**Vad bör man tänka på när man skaffar avelsdjur?
**Det bästa är väl att köpa kanske 2-3 honor, samt en hane från en uppfödare. Då vet man med säkerhet att djuren inte är för nära släkt. Antalet honor beror väl på hur många ungar du behöver föda upp.

Bör man ha en "förlossnings"bur?
Många ormmatsuppfödare brukar nog ha ett gäng honor konstant tillsammans med en hane. Det ger visserligen ungar på löpande band, men djuren mår inte bra av det! Jag skulle nog låta honorna bo tillsammans med hanen - försök hålla lite koll på om de parar sig, och flytta honan till en egen bur när hon börjar bli tjock. Dock kan man ju missa att hon är dräktig, om hon bara får 1-2 ungar och hon inte blir så tjock… Hmm… Någon annan får spåna lite?

Funkar dom färglada burarna i plast ,dom har en massa rör och gångar som vardags bur?
Funkar och funkar… Jag skulle absolut inte rekommendera det! Plastsaker i burar börjar lukta väldigt fort! Då är det bättre med ett akvarium/terrarium som du inreder med kartonger, kanske lite träleksaker och liknande.

Vad skall man ha i botten kattsand eller spån?
Kattsand är inte lämpligt, det är alldeles för dammigt. Angående spån, råder det rätt delade meningar om - barrträd innehåller terpentiner som är cancerframkallande, dessutom dammar det ofta, vilket inte är bra för luftvägarna. Andra alternativ är till exempel Toa-Lätt, ett kattströ i form av papperspellets, eller någon form av lövträdsspån/flis.

Behöver dom hus?
Mina har bara hus i form av kartonger. Då får de själva bestämma var de vill ha sitt bo Tungan ute Kartonger är bra på flera sätt - de är gratis, kommer i många olika former och storlekar (äggkartonger är en stor hit!), och mössen kan gnaga på dem och kan sysselsätta sig länge! Om du väljer att ha hus, tänk på att det inte bör vara för tätt. Plasthus kan bli väldigt varma och unkna…

Vad kall man tänka på när det gäller mat?
Gör eget torrfoder där du har i de fyra sädesslagen som bas. Det finns många Artiklar om torrfoder här på sajten, så det är bara att söka! Tänk på att de bör ha fri tillgång till torrfoder. Jag har inga matskålar till mina djur, utan stör ut maten över spånet. Då får de leta efter maten och får på så sätt aktivitera sig lite. Dock ger jag de mer mat då, än om jag har matskål pga "bortfallet".

Kan man ge dom frukt,grönsaker och bröd?
Absolut! I alla fall frukt och grönsaker - bröd är kanske inte det nyttigaste. Men matrester överlag. Inget starkt, sött, surt osv, deras magar är känsliga. Tänk på att vänja dem vid ny mat, alltså inte ge en full portion av något de aldrig fått smaka förut. Ett tips är att köpa såna påsar med fryst ärt/majs/paprikablandning. Då är det väldigt lätt att bara tina och ge om man inte har något annat att ge.

Skall dom ha några extra vitaminer?
Nä, det räcker med att ge ett bra torrfoder och regelbundet ge färsk mat. De flesta vitaminer som finns på djuraffären är ändå värdelösa..

Hur många ungar får dom och hur ofta?
Hur många ungar de får är väldigt varierande. Upp till 20st kan man väl räkna med… De är dräktiga i ca 19-21 dagar, och blir dräktiga igen direkt efter födseln om de bor med en hane. Tänk dock på att det sliter väldigt mycket på honan att föda ungar! Det är alltså inte bra att låta henne få mer än ett par kullar efter varandra. Speciellt om hon får många ungar - då behöver hon få vila!

Hur många kullar kan man ta på en mus?
Den här frågan lämnar jag till någon annan… Om inte någon redan hunnit svara medan jag skrivit Tungan ute

Så, nu tror jag att jag svarat på allt Flört Jag tycker att det är bra att du vänder dig hit och vill lära dig!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

frontera
0

Tack för svaren.

Har ett gammalt  terrarium jag kan göra fint till dom.

Oj 20 ungar!

Då behöver jag bara 1 hannen och 1 hona.

Skall man berätta ärligt för uppfödaren och  berätta vad jag skall göra med dom?

Även om dom skall bli mat så skall dom ha det bra.

Stephanie
0

#2 Räkna dock inte med att de får 20 ungar Tungan ute Jag tycker nog att du kan ha i alla fall två honor, så att honorna får turas om och får vila mellan kullarna.

Du ska absolut vara ärlig mot uppfödaren! Jag kan dock inte lova att alla uppfödare vill sälja till dig då - men du ska nog hitta någon Glad

Dressan
0

Några uppfödare säljer några djur som ormmat.. vad jag vet :P

Fast jag hoppas du avliver djuren innan de ska blir mat :)

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

frontera
0

Hur ser man när dom "löper" e det inte synd om den vilande honan då att få va själv.

Kan man inte bara sära på paret och låta hannen va själv tills ungarna e lagom stora och sen sätta ihop dom igen

För jag behöver inte massprudusera ungar

frontera
0

4 klart jag avlivar med en gas.

Stephanie
0

#5 Det är svårt att se om de löper, bättre att låta hanen och honan bo ihop ett tag. Eventuellt kanske honorna kan bo ihop, vet att jag hört om vissa som haft honorna tillsammans när den ena fått en kull… Men det får nog de berätta lite om…

gulzebra
0

Svaren har du ju fått, måste bara ge tummen upp - önskar att fler faktiskt ville att deras djurmat har det bra medan de lever! Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

frontera
0

Ja det blir dyr mat men känns bättre att veta att dom varit glada.Tror dom smakar bättre då oxåFlört

Tack för att jag inte fått en massa elaka påhopp.

[SarahOhrn]
0

Jag gillar såklart inte att möss blir mat men ormar måste ju också ha, tyvärr! ;p Men det är bra att du vill föda upp själv för att behandla mössen bra så länge dom är i livet. Det är det viktigaste tycker jag!

[Emmla]
0

nämen näääääääää!

(detta är inget hat svar, jag får väl stå ut med att naturen har sin gång)