Behöver all information!
Hejsan! Jag har bestämt mig för att skaffa en mus. Jag har såklart en massa frågor eftersom jag aldrig haft en. Hoppas på svar!
Klippa klorna?
Akvarium som bur?
Vilket strö?
Hus?
Leksaker?
Tvätta dem?
Finns det färdigt foder?
Är tacksam för alla svar!
/ Emma
Klor klipper man normalt inte på möss.
Akvarium går utmärkt att ha som bur, så länge taket släpper in luft.
Som strö kan du ha toa-lätt. Vill du ha fler förslag så får någon annan ge dig dem :)
man kan ha kartonger som hus till mössen, man alla möss vill inte ha hus.
Toa rullar, kartonger, grenar.. använd din fantasi så kommer du på många roliga leksaker :)
Nej, man behöver normalt inte tvätta möss.
Alla bäst är att blanda maten själv, blir billigare och nyttigare så. Det finns info om vilken mat musen ska äta här på mus.ifokus.se

Vet du det finns massor av info på sajten, titta under Artiklar och sök i trådar så kommer du att hitta massor av jättebra tips.
Ska man lägga ett lager Toa-Lätt i botten av buren?

Ja, precis. ^^
Andra bra bottenmaterial - enligt mig själv - är tidningspapper och alspån. Men det beror på musen och dig själv också. Vissa av mina möss nästan MÅSTE ha tidning för att de älskar att slita sönder det, boa och gräva sig mellan sidorna. Andra spelar det mindre roll för och alspån var fenomenalt bra på att göra så att det luktar mindre. Sen har jag hört - och går efter - att man bara ska använda svartvita tidningar, eftersom färgen annars kan vara giftig.
Sen finns det som sagt jättebra info om allt det här på sajten. Om du, som jag, är lite lat av dig kan du kolla Artiklarna som är lite mer konkreta och uppspaltade än vanliga forumtrådar.
Sen ska jag väl lite nojjigt nämna det där med att det är bäst att ha två möss eftersom de är flockdjur. ;) Själv har jag haft några ensamma möss som inte kan hålla sams med andra - vilket jag vet att många har haft. Men enligt erfarenhet vill de gärna ha mycket sällskap av mänsklig sort då istället. Mina har iaf alltid blivit rymningstokiga och stressade av för lite umgänge. Men, men, allt det kommer du nog också höra om i Artiklar och liknande. ^_^
=) Lycka till! Ursäkta om jag svamlat lite för mycket. <.>
Alspån o aspflis är bra bottenmaterial tycker jag! :)
Och att blanda maten själv är superduper bra! Jag hade färdig mat innan o mina möss va jättekonstiga i magen. Nu närj ag har egen blandning verkar dom må jättebra o äter som hästar!:)
Jag tycker inte att man ska köra med Toa-Lätt tyvärr. Tycker det är för hårt för mössen att gå på.
Jag har visserligen toalätt nu men ska beställa alspån SNARAST! :) Dock gillar dom o gnaga på den här toalätten ;p
Akvarium funkar utmärkt för mig! Det bästa är att man kan bygga inredning även upp över kanten. Möss hoppar inte gärna längre avstånd om de inte är säkra har jag märkt så egentligen finns det inget behov av att ha lock på buren. När jag går hemifrån täcker jag över med heltäckande nät för att vara på den säkra sidan, men är jag hemma ligger det ett litet galler över så att mössen kan komma upp och hälsa om de vill.
Jag har toa-lätt i ett lager (täcker knappt botten) och alspån (snarare flis) ovanpå det. Det blir lite tyngre när de gräver på det viset. Har även lagt in rivet tidningspapper om de känner för att boa till det.
Bra leksaker är sånt som går att gnaga på, krypa in i och/eller klättra på. Och kanske ett stort säkert springhjul om man inte har så stor bur att bygga annat i. Mina har en gammal burdel att klänga runt på, en äggkartong, ett litet keramikhus, en plastlåda som hylla på gallret och några stenar att hoppa mellan. Inbillar mig att stenarna filar ner deras klor lite.
//frida
grodan, om man har toa lätt ska man då ha tidningar under så att inte buren blir så kissig? det kanske är hårt att gå på men om man har rivet papper och bäddmaterial så går det väl?
eller ska man inte ha tidningar jag har hört att de blir svarta av tryksvärta men jag har det till mina kaniner och dem har aldrig blivit det
Som jag skrev tycker jag inte man ska använda Toa-Lätt pga att det är för hårt för deras tassar att gå på i längden. Tidningspapper tycker jag är värdelöst då det inte suger upp någonting. Och som du nämnde själv, de kan bli missfärgade av det.
Möss luktar en del och det gäller att man kan lägga en slant på ett bra bottenmaterial.
hur mycket kostar alflis/alspån då??
#12 Det får du kolla upp hos djuraffären 

Mvh Stephanie 

Jag har alltid tidning på botten sen spån (alp, al eller vad sjutton det nu är
) för då får dom kräva och leta fram tidningen som de sen river sönder