Granngårdens havrefri müsli
Jag har den här maten åt en av mina hästar. Tror ni det kan vara något för mössen om man blandar i lite fröer också?
Innehållsdeklaration
Havrefri müsli
NÄRINGSINNEHÅLL/KG
Energi 11 MJ
Råprotein 11,2 %
Smb. råprotein 85 g
Växtråd 8,6 %
Vatten 12 %
Råfett 4,3 %
Aska 6,2 %
Kalcium 5,8 g
Fosfor 3,8 g
Magnesium 2,6 g
Koksalt 9 g
RÅVARUINNEHÅLL
Müslikoncentrat(vitaminer, mineraler,
vetefodermjöl, melass, kli) 35,00 %, ångkokt korn 22,70 %, bearbetat korn (värmebehandlat och valsat) 17,00 %, majsfl ingor 6,00 %, melasserad betmassa 5,00 %, havrekli 5,00 %, grönmjöl 4,00 %, betmelass 3,00 %, morotsfl ingor 1,00 %, linfrökaka 1,00 %, sojaolja 0,30 %.
FODERTILLSATSER
Vitamin A 10 000 IE
Vitamin D 1000 IE
Vitamin E 300 mg
Vitamin B1 10 mg
Vitamin B2 10 mg
Vitamin B6 10 mg
Vitamin B12 0,1 mg
Pantotentsyra 5 mg
Selen 0,3 mg
Koppar 35 mg
Biotin 0,1 mg
källa: Granngården
öh… nä… havre är SKITnyttigt, så det MÅSTE möss ha!!! 
Varför kan du inte svara seriöst? :S

Då tar jag det som att de går att ge dem den maten.

Själv så tycker inte jag det ser gått ut :P.. men tror inte det är så farligt att ge dem det
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider

Mössen behöver havre precis som Grodan redan sagt.
Varför behöver dem havre?
och dessutom hade hon kunnat sagt att maten verkade bra ( om den nu gör det ) men att jag skulle lägga till havre ist för o komma med sådana svar som hon gjorde.
Möss ska ha av alla 4: a sädeslagen. Korn, Havre, Vete och Råg.
Råg kan vara svårt få tag på men Konsum, Ica etc de har något som heter Rågflingor det ska stå där havregrynen står. Så Rågflingorna kan användas, den kan ni även koka Rågflingegröt till er själva..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Nej råg är inte viktigt har jag fått lära mig av grodan och även kollat själv. De näringsämnena som finns i råg, får dom i sig om de får havre, korn och vete.

Det är nog du som inte förstår Henne riktigt Im sucha diva, jag tycker hon skriver tydligt att havre är skitnyttigt och att dom måste ha det,

Äsch! Vill slå ett slag för kostcirkel och långsamma kolhydrater. Allt som ingår är ok.

jag har aldrig haft havre till mina möss innan iaf O.o
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
Vi är ju fria att ge våra möss vad vi vill. De är också allätare så de kan äta det mesta.
För att överleva en dag kan möss vräka i sig allt som går att tugga. För att överleva en längre tid behöver den näring. 
Vill man vara extra noga och verkligen se till att djuren får det allra bästa för att kunna leva länge, må bra och ha ett immunförsvar som klarar att stå pall de vanligaste smittorna, så måste man tänka igenom foderstaten en del.
Hur noga och grundlig man vill vara är ju upp till en själv. Vill du undvika att ge mössen bukfylla, tomma kolhydrater och näringsfattig mat bör du endast ge mössen råkost. Det vill säga INGA halv el helfabrikat av något slag. Då går all mat i pelletsform, bakad form ("färgade klumpar",pellets mm) bort.
Jag är själv inte stenhård vad gäller "snacks" till mina möss (de kan få bröd, bakad hundmat mm som godis). Däremot är jag noga med att torrfoderblandningen är baserad på naturliga råvaror.
Jag har tittat på hästmüsli själv och tyckt att innehållsförteckningen låter bra, men inte tyckt att müslin sett bra ut. Dessutom innehåller en del hästmüsli för mycket gräs för min smak. Möss kan inte tillgodogöra sig gräs utan att äta sin avföring och det känns inte riktigt najs.
Genom bra foderstat håller du dina möss friska och faktiskt ibland håller du dem friska ENBART genom en bra kost.
Jag är nöjd med hur jag utfodrar mina möss idag - visst det är krångligt att åka till bonden och köpa några hundra kilo säd och försöka förvara detta smart - men det blir billigast och bäst och mina möss är aldrig sjuka. I a f inte sjuka pga dålig utfodring.
Men det finns 800 andra medlemmar här på sajten som kan säga sin mening och du kan själv testa att utfodra dina möss med müslin och se vad som händer. Det kan funka jättebra för dig och dina möss. Kanske kan det fungera för flera?
Själv är jag för trygg i den utfodring jag har idag till djuren och vågar inte byta eller testa förrän jag hittar något jag verkligen tror på.
Själv har jag köpt hästfoder till mina djur - havrekross, kornkross osv. Det verkar fungera skitbra!

Mvh Stephanie 

#15 vad är det för foder? namn, märke…