Kan man ge mössen grädde?
Tjejen som jag köpte mina första möss av, Tina_A, som är en av medhjälparna på kanin.ifokus, hon sa åt mig att jag kunde ge dem lite grädde för att fetta upp dem, speciellt den lilla tjejen. Doppade ett sugrör (ena änden) i grädde, ovispad, och matade dem med. Såg jätte söt ut och de verkade uppskatta det oxå. Men var är det bra?

Säkert inte farligt, men det finns bättre sätt och nyttigare att "göda" om man vill ha upp någon mus i vikt…

Det är inte speciellt bra att ge en mus grädde. Ge den gärna lite extra mycket majs, ärter och annat gott som den gillar för att få upp vikten på den lilla musen.

Okej, det kan ju vara bra att veta så att man inte gör dem sämre istället för bättre.
Om behovet verkligen finns att "göda" = få upp vikten, och djuret har en bra och varierad forderstat från början (vilket är en förutsättning för att vara i bra kondition och hålla rätt vikt) - så prova med lite extra tillkott av exempelvis solrosfrön, hasselnöt, ja även linfröolja kan kanske vara bra - i små doser förstås.
Oftast säger musen till - tycker jag mig ha märkt - vad det är den behöver! Och får den "fri tillgång" till detta ett tag så vill den snart inte ha mera. Då återgår den förnöjt till sin vanliga foderstat, som man givetvis har lagt till det saknade ämnet till (i rätt mängd).
Nej, jag tror inte heller på grädde som bra musmat. Inte ens som tillfälligt tillskott. Däremot vissa oljor, linfröolja, rapsolja, olivolja.
Ja, om ett djur i en grupp är mindre och magrare än de andra, får det då tillräckligt med mat? Eller är det så att någon av de andra mössen (eller alla) inte låter den komma fram till maten?
Kanske är det för lite mat, så de vaktar sin mat av den anledningen, eller så gillar de helt enkelt inte den ustötta. Det gäller att ha ögonen öppna för vad som händer bland ens djur.
Jag säger inte att det är såhär, bara vad jag själv har ögonen öppna för.

Det har varit de mössen som har dött som har magrat. och det finns riktigt mycket mat, fritt fram till matskålen mm, det är snarare de själva som inte äter, och då försöker jag mata dem.

Då är det bättre att ge dem barnmatspuré som tex majspuré, morotspuré och fruktpuré till de möss som inte vill äta själva/är så sjuka att de inte orkar ta sig till matskålen. När det gäller vätska så kan du blanda till "sockervatten" precis som när vi behöver extra energi vid träning och även ge lite välling. Allt i små nålfria sprutor som man ger dem maten i mungipan.
#6 Nu hänger jag inte med? Vilka har dött? Dina möss?
Jag rekommenderar inte färdig barnmat, utan jag rekommenderar att du själv mixar nyttig mat - färsk, utan socker, konserveringsmedel etc.
Nyttig mat: inälvsmat (lever, hjärta), rått kött, lax, ärtor, majs, broccoli, bönor, fröer, nötter…
Sjuka djur bör få näringsdryck. Finns en mängd olika
- Fortimel - Apoteket, olika smaker, för människor
- ESBILAC - Apoteket, modersmjölkersättning (men kan användas som näringsdryck)
- Näringsberikad välling - finns i alla affärer
Jag rekommenderar ESBILAC varmast då det innehåller allt en växande mus behöver (man föder upp hundvalpar på detta) så jag tycker gott en sjuk mus oavsett ålder kan få det med!

#8 Det är inga möss som har dött nyligen, utan tidigare.
Men tack för tipsen, det ska jag försöka fixa. Vilken "människomat" är bra då? Lite extra bra menar jag. Fick tips om bulgur, och det gick hem.