Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 780 ggr
[Emmla]
0

några frågor

Hej jag funderar på att skaffa möss och jag har några frågor:

ska man lägga hö derekt på golvet eller i en hökorg?

Hur stor ska buren vara för att vara godkänd till 2 möss?

får dem lätt tråkigt?

kan man släpa ut dem i rummet när man håller koll på dem?

jag bor på två ställen (mindre än en km mellan) kan man ta dem imellan utan att dem blir stressade?

hur gör man då på vintern?

jag har läst att man ska ge dem hirskolvar, är det bra?

hur mycket sån här hemmagjord blandning äter dem varje dag?

[Emmla]
0

Ursäkta för stavfelen hehehe

[SarahOhrn]
0

1. Du ska ej ha hö till möss! :)

2. Minimimåtten är 20 x 20 x 30 tror jag, ungefär. Men bäst är väl 30 x 30 x 30 som minst, till två möss då. :)

3. Mja, de blir nog uttråkade men har dom saker att sysselsätta sig med så tar dom en bra stund på sig att göra det! ;) T ex lägger jag in grenar med löv tar dom en natt på sig o gnaga o fixa där! ;p

4. Möss är väldigt anpassingsbara djur och ser du bara till att som inte behöver sitta i drag och kyla ska det inte va några problem. T ex packa in buren i en filt eller  lägg den i en IKEA-kasse eller liknande. :)

5. På vintern kan du ju även packa in den i en handduk eller filt (se bara till så dom får luft)

6. Du kan ge dem hirskolvar ja! :) Det gillar dom.

7. Det är nog heeelt olika! Men hm, mina 4 möss i en bur äter väl ungefär en sån keramikskål för hamstrar (finns ju olika storlekar iofs men… du kanske förstår ungefär) på en natt eller ett dygn, det är lite olika.

[SarahOhrn]
0

Oj, missade frågan om du kan släppa ut dom i rummet om du har koll på dem (så siffrorna är räknade förutom den frågan då;))

Alltså, jag vågar inte släppa ut mina i rummet pga att dom kan bita på sladdar o liknande och dom är ruskigt snabb så dom kan lätt försvinna. Men är det säkrat och du har riktig koll så… Kanske… Men jag föredrar att ta ut dom på ett "lekbord"! Typ ett bord med en vaxduk på där dom får springa av sig.. :)

felicia091
0

urskäkta om jag förstör tråden men varför ska man inte ha hö till möss?

[SarahOhrn]
0

#4 Eller ska och ska, det är säkert inte farligt men det är inget dom behöver ha om man säger så. :)

felicia091
0

För jag brukar ge hö till mina möss någon gång i bland som dem både tycker om att äta och boa men

Reicha
0

# 6 Det brukade jag också ha och jag tror inte att det är farligt för dem att äta eller så. Däremot kan de ju få ohyra av det. Jag är ganska säker på att mina fick det av sitt hö. Men man behöver väl bara ha höet i karantän i 6 veckor (… tror jag?) så dör ohyran, om jag har förstått rätt. =)

[SarahOhrn]
0

Ja precis, det är ju inte farligt men det är mest för ohyra o som sagt det är inget som är nödvändigt för dem! :)

#0 Vad har du tänkt ha för bottenmaterial?

Grodan
0

#7 precis! :-D

Ohyrerisk - därför rekommenderar vi inte det, men låter man höet stå minst 28 dagar på ett ställe där inga djur har tillgång att springa runt i det, så är det fritt från smittor sedan

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Emmla]
0

ok, så man kan ta dem i mellan två ställen varannan vecka?

jag fattade inte riktig svaret på den fråganObestämd

[Emmla]
0

tack för alla svarKyssGladCoolSkrattandeTungan uteFlörtOskyldig

så hirskolvar är inget man behöver ge dem dagligen?

[SarahOhrn]
0

#10 Ja det ska väl gå bra. :)

#11 Nej du behöver inte ge dom det hela tiden. Se till att ha ett bra foder bara. Men dom uppskattar det nog ibland! =)

[Thiah]
0

Jag ger hö för att dom ska få leka med det och boa och busa runt i det. Det är populärt kan jag säga.

Sedan finns ju sådana som Amaira som har sina möss lösa på golvet och det går bra. Så visst går det att ha dem om du är tillräckligt bra kompis med dem och de är sådana i tempramentet.

MP160
0

Det med att flytta dom varannan vecka beror nog mycket på individerna skulle jag tro. Lättstressade möss skulle iaf inte jag flytta runt på, men det är ju jag det.

Men får du tag på bra uppfödarmöss så ska det nog inte vara några problem sålänge du transporterar dom rätt så dom inte blir sjuka av drag eller så. Finns många duktiga uppfödare här du kan ta kontakt med. :)

Digitalis
0

Har man en bra bur som inte väger allt för mycket så är det bästa nog att flytta dem med bur och allt om det ska ske så ofta som varannan vecka. En dunabur t.ex.

//frida

[Emmla]
0

ok, så om man virar handuk runt transport buren och lägger den i en ikea kasse eller tyg kasse så går det bra på vintern, bra

föresten så kan man ha en sån här transport bur?

[Emmla]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 jag vet inte jag vill helst ha en så stor bur som möjligt så att dem får mycket plats att springa på, typ en sån här

MP160
0

#15 Jaajuste, så kan man ju göra!

[Emmla]
0

Jag måste ta dem emellan eftersom jag har skilda föräldrar. mina föräldrar vill inte ta hand om dem varannan vecka när jag är borta, så om inte det funkar så kan jag inte ha mössGråter

MP160
0

Men du skulle kunna ha en duna då, det är väl nästan det bästa om du inte vill köpa två burar då såklart! :)

Digitalis
0

#17/19 Tänker du ha två burar isf? Hur åker du mellan dina föräldrar?

//frida

[Emmla]
0

ja, jag tänkte ha två burar en på varje ställe

jag går imellan och tar färjan en liten bit. Bor på södermalm i stokholm.

Grodan
0

jag tycker möss klarar transporter väldigt väl. se bara till at ha bra Transportbur instoppad i väska och är det kallt ute så varm filt omlindad.

[Emmla]
0

Var går gränsen för kalt?

[Emmla]
0

*kallt

Grodan
0

det är ungefär samma för djur som för människor… i a f djur som vanligen lever i Sverige… dock är möss känsligare för fukt - eftersom de blir väldigt nerkylda då