Vinglig mus.
Jag har min lilla Bubblan som är vinglig i bakkärran. Ser ut som att hon "vobblar" med bakbenen och inte kan få dem med sig som hon ska…..
Nu undrar jag om det är någon som har sett liknande på någon av sina möss och kanske vet vad det kan vara. Har henne själv just nu i en mindre bur vid sidan av elementet för att hon ska få värme och inte ha lika stort utrymme att springa på. Hon pendlar oxå mellan 29-32 gram under dagarna. Hennes maxvikt är på 33 gram.
Tacksam för hjälp.

Jag har aldrig sett det eller ens läst om det som jag kommer ihåg. Men det låter inte alls bra. Nu verkar det ju vara ont om dom gamla i gamet-tjejerna online så vore jag dig hade jag ringt till någon veterinär o pratat - tex Ultuna dom har jour hela dygnet. Bara prata o fråga vad det kan vara - om du ska tänka på något specielt.
Ja, jag har sett det. Det finns flera olika sjukdomar som gör att musklerna i bakbenen förtvinar. Den sjukdom som går att åtgärda beror på Selenbrist - åtgärdas genom att ge musen Selen.
De andra sjukdomar kan man tyvärr inte förhindra, utan när musen inte kan röra bakkroppen längre måste man låta den somna in.
Det finns även sjukdomar som liknar MS och då till slut musen inte kan röra sig alls.
Nu vill jag inte skrämma upp dig utan ber dig ge henne lite extra nyttig mat och mat som har stort innehåll av Selen.
Vad för mat innehåller selen?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Tack för svaren, Grodan och Mandymoo.
Kan du ge mig något tips om vad som innehåller extra selen, Grodan? Mitt huvud står helt still på den fronten just nu.
Inälvsmat, säd från land rikt på Selen (Thailand bland annat), fisk, räkor, nötter (paranötter)…

Har kollat hennes bakbem både igår kväll, inatt & nyss. Hon drar dem efter sig som om hon vore förlamad i bakdelen.
Har tyvärr bestämt mig för att låta henne vandra över till Nangijalas gröna ängar nu på morgonen hos veterinären…..

Vad sorgligt…
Jag hade en mus för några år sedan som blev som förlamad i bakdelen. Ingen behandling hjälpte. Kanske kan en orska vara hjärnblödning? Blir de inte bättre har man ju inget att välja på än att låta dom somna in.

Det är ju alltid tråkigt när det händer. Nu ät den gosiga lilla tjejen i Nangijala sedan ett tag tillbaka.
Bagarmossens djursjukhus tog 1500:- för det. En hel del för dyrt, men ville inte henne få lida mer.
Jösses. Du hade kunnat ringa mig Anna!

Jo, men på en julafton….. Ska tänka på det tills nästa gång(om det behövs).