Söker äldre hane
Jag undrar bara lite om någon har en äldre hane till salu eller att låna ut ett tag? En som passar till avel, med bra temperament och som är runt 8-12 månader i alla fall så hans riktiga jag hunnit visa sig.
Som finns i närheten av Göteborg eller som kan trnasporteras ner hitåt. Eller finns i Gävleområdet eller eventuellt kan tas till SM i stockholm 6 september, dock är det inte säkert jag ska dit.
Färg är mer oväsentligt.. PMa mig gärna om du har något som kan vara intressant så får vi se! :)
För en person med 50 hanar (nu inte sagt att jag har det, vem vet, kanske har jag fler?) är det en vag beskrivning vad du önskar… Specificera!
En hane som helst passar bra i grupp med andra hanar han ska såklart inte bitas, gärna sitta stilla i handen och tassdarr är ju önskvärt. Kontaktsökande, inte stressade och rädda är viktigt!
Det här är riktlinjer och inga krav att han uppfyller allt men nu vet ni lite vad det är jag är ute efter. Färgmässigt, gärna blå, choklad eller dove men är öppen för dom flesta färger så absolut intressant med andra. Det är även helt okej med tecknade möss (broken, even, banded), eventuellt fox men definitivt inga tan. Hårlag och typ har ingen betydelse..
Men ni måste såklart veta exakt vad han är för typ, hårlag osv.
Jag är öppen för olika färger då jag beroende på hur hans temperament är, står mellan två av mina honor. Och väljer då den som passar bäst ihop med honom både temperamentmässigt och standardmässigt.
Jag tycker att du ska sträva efter att använa en hane som går ihop med andra hanar så hans goda gener följer med (vet inte så noga exakt vad och hur mycket av generna som är aktiva och följer med och så vidare).
Dessutom är inte bara önskvärt utan VÄLDIGT önskvärt enligt mig.
Dock vet Grodan mera och flera med henne. 
#3 Jo, det är ju såklart mycket önskvärt! :) Men samtidigt kan ju alltid hanar börja bråka med andra hanar när som helst sen och ofta är det ju syskon som går ihop. Men jag skrev bara lite riktlinjer här för att sen diskutera mer ingående med den som hör av sig och har något intressant och då är det en väldigt viktig grej, typ det viktigaste, därför står det först! :) Har det som ett av mina mål på min hemsida också där jag skrivit om min framtida avel, att hanar ska gå ihop i grupp. Även honorna såklart.. Har en hona som inte gör det och henne avlar jag ju inte vidare på :)
Hur gammal ska han vara?
äh, såg nu 8-12 mån…
kan siamese vara intressant?
#5 Okej :p Tack! :)
Hehehe ;p
#6 Jo, eller 8-12 eller äldre. Ju äldre ju bättre! :)
Jo, efterom det är mest temperamentet jag är ute efter så är han en bra hane så är även siames intressant. Dock har jga inte riktigt förstått mig på det här med färggenerna än, så vad tycker DU vore bra o para för färg med en siames om inte en annan siames? Jag står nämligen mellan en dove eller agouti hona.. Jag försöker lära mig det här med färger men det går trögt in! ;p
#7 du ser - du har visst färgrestriktioner!!! siamese skall det INTE vara… 
#8 hahah jag säger ju det, jag vet ingenting om färger! ;p
men jag antog att man bara ska ta siamese med siamese, eller ev burmese el nåt sånt..
du ser, helt väck är du ju inte…
jag tycker nog du ska försöka ha ett färgmål med kullen också…
#11 Joo, men det är så svårt när man inte fattar färggenetiken! :p Jag vill helst inte ha fram agouti (inte bara i alla fall) och ja, dove skulle j va okej men. Tänkte mig annar testa ta min första kull som en slumpkull färgmässigt ;p Sen köra på temperament helt då. Men jag vet inte….. Har som sagt en dove hona o en agouti hona. Någon av dessa är det jag kan använda. :)
Den andra hon är elak OCH nervig o rädd o den sista är för, lugn, inget tassdarr ingenting… Och rädd..
Jag är FÖR väck för o lära mig det! :p Men ja, det bästa vore väl en dove eller agoutihane såklart.. Men vad annars kan va bra då?! :S
Men annonsen får ligga här så länge så får jag klura tills nån hör av sig! ;D
oki, du KAN använda dem… men är de något att avla på då? missförstå mig rätt…
jag vet att alltför många bara avlar för att få musbebbs, men jag försöker ändå att få folk att tänka liiiiiiiiiite längre
- vad vill jag åstadkomma
- har jag verkligen bra djur att avla på
Det kan vara ett tips att kolla i stamtavlorna vad tjejerna har för färganlag samt kolla sjukdomshistoriken.
Flirt som är från Amaira har bra stamtavla, hon har nästan bara agouti bakåt i tiden i färg också men tror inte alls det varit några problem med hennes stam så att säga. Och hon har det allra bästa temperamentet! Så det är ju henne jag skulle vilja använda… Men, då är ju frågan vad jag kan använda för färg på hanen (temperamentet går såklart först men) för att inte bara få agoutibebisar.
Jag vill ta en kull för att Flirt är den underbaraste lilla mus jag nånsin träffat. Hennes temperament är perfekt, lite tuff men ändå inte elak, hon komemr gärna upp i handen (även om hon när hon är i buren, ska jävlas lite när dom andra inte kommer) och är hon i en tom bur när man ska städa hoppas hon bokstavligt talat upp för att slippa vara där! :p Och hon har rejääält med tassdarr. Vill mer än gärna föra hennes gener vidare för jag tror att emd rätt hane kommer det blir superduperungar! :)
Dovetjejen har jag ingen stamtavla på (ho när från MalinMalin), hon är liiite stressad men mest för att hon blivit mobbad av en av dom andra, hon va ju lite mindre än dom först. Annars är hon jättemysig och lugn och även hon riktigt mycket tassdarr och blir säkerligen tillgiven vid ännu mer pysslande med henne.
Men hon som står först på listan nu är såklart agoutitjejen som jag är heeelt säker på att hon har bra gener och är riktigt bra i temperamentet.
Men det va därför jag skrev "kan använda", för det är dom som är bra nog temperamentmässigt. Sen vill jag ju utveckla det ännu mer i fler generationer. Men dom andra två är liksom inget att ens tänka på..
Jag skojade färgmässigt. Flirt har inte alls nå agouti bakåt i släkten.
Flirt agouti
Pappa cinnamon even
Mamma dove tan
Farfar cinnamon
Farmor champagne-argente
Morfar argente
Mormor champagne-argente
Kan jag då välja någon av dom färgerna jag vill ha där på hanen för att försöka få lite ungar i den färgen?
Sådär, nu fick du till en text med vad du önskar! Det tog 16 inlägg…
#18 haha
#19 Hahaha! Ja, men jag är ju nykompling på sånt här! ;)
#20 Vad fel man kan ha. Trodde hon hade bara de oså va de INGEN som va de. HAHHAA! Jag är som sagt en aning förvirrad idag..
Flirt är AaC-D-BbPp
detta innebär att vi VET av stamtavlan att hon är anlagsbärare av non-agouti, choklad och pinkeyed. Däremot finns en hel del vi INTE vet förståss… 
Men utifrån det vi VET att hon har anlag för och vad du vill ha skulle jag säga att en non-agouti hane med ett eller två anlag för pinkeye, m a o en svart/blå/choklad etc som bär på rödögt eller en dove/rö si/champagne etc.
Då får du många färgvarianter i kullen… I a f fyra (om du väljer svart med anlag för pinkeyd, 6 om du väljer en choklad med anlag för rödögt): svart, dove, agouti och argente… som vi vet av hennes stamtavla… sedan får man reda på resten när man ser om det dyker upp andra färger…
#23 Åh, tack! Nu vet jag lite vad jag ska satsa på.
Då är jag VÄLDIGT intresserad av en hane som bär på choklad med anlag för pink eyed och även svart med samma anlag… :)
Jag är också intresserad av att låna en avelshane. Så som sagt, en svart eller choklad, med rödögt anlag men helst med så lite tan/fox som möjligt bakåt i slkten också..
Eller en blå hane.
Dom ska ju också va non-agouti
PUTT!!

Å, vilken rolig tråd! Vad den utvecklades! :)
Här kommer min synpunkt, från det temperamentsmåssiga hållet:
Om du inte hittar på någon i närheten som vill sälja/låna ut hane så tycker jag att du ska höra dig för med vattnadal via pm/telefon. Hon har många bra hanar!
Temperamentsmässigt, om du vill ha snälla hanar i kullen så är det hon som har såna hanar. Vet typ nada om grodans djur nuförtiden men tror att hon också har någon sån där supersnällinje kvar, eller?
En intressant sak som vi har diskuterat mkt på träffarna är det här om det går att kombinera egenskaperna "supersnälla hanar" med modiga möss.
Amaira har ju inte så mkt supersnälla hanar, men det är för att hon prioriterar andra saker i sin avel(temperamentsmässigt då). Hon gillar ju de här mössen som är framåt.
Men om jag skulle avla på möss skulle jag vilja reda ut om det gick att kombinera dess två egenskaper. För jag gillar trygga, mysiga möss som ändå är framåt(lagom framåt, de ska inte rymma hela tiden!). Men samtidigt vill jag att hanar ska kunna leva ihop.
Fö övrigt så tycker jag också det är skitkul med regnbågskullar! ;)
Älskar mina stora små vänner..
#28 Jo, det är ju det. Jag får ju vara beredd på att ta från någon längre ifrån men problemet är att jag HELST vill låna en hane då jag inte har plats egentligen om jag får en kull med en massa hanar också. Men kan såklart köpa också om det skulle va så… Dock är jag ju inte uppe så ofta, ska upp nu men tror inte att jag kommer kunna köpa någon nu.. :/ Har inte tillräckligt med burar än och så fick jag en oväntad kull så jag ska först o främst hitta ne hane sen tänkte jag vänta till åtminstone oktober innan jag tar hit honom. :)
Ah, det är väl det. Dock är hennes honor väldigt snäll men tuff. Visst kan hon vara hård mot andra möss men hon är inte elak, som en av mina andra, hon är lak på ritkigt! :p
Ja, det är ju ungefär det jag skulle vilja få men nog hellre snälla möss än framåt kanske…
Ja, regbågskullar är roligt!! :D

Ja, men Elin lånar säkert ut!
Ja, men det är ju skitbra att du har benat ut det. Låter som realitistiska mål!
#28 Jag har skitsnälla djur, men jag lånar inte ut hanar pga smittor. Dessutom kan jag inte avvara de snällaste hanarna jag har då jag älskar dem innerligt.
Mitt tips till dig Sarah är att passa dig för att blanda c-lokus gener med pinkeyed. Vi har blandat detta lite för mycket nu och jag tycker det är dags att rensa upp lite.
Hur var det förresten med typ och hårlag på hanen du söker?
#30 Ska kika på det! :)
#31 Okej. :(
Vad betyder det att inte blanda c-lokus o pinkeyed? Jag är liksom ute efter non-agoutigener (vill inte bara få agoutiungar) men helst svartögda i lite olika färger.
Typ, helst engelsk men det spelar egentligen ingen roll. Svensk, engelsk, blandning. Hårlag BÖR vara långhår eller texel, korthår funkar också men långhår o texel är det jag främst söker efter. Dock INGA astrex.
#32 att blanda c-lokus varianter med pinkeyed resulterar i pinkeyed white som kan vara lite vad som helst, tex dove himalayan, champagne siamese, argente burmese mm
oki, så du vill ha svartögd nu då… inga pinkeye?
din sökning ser i så fall ut såhär:
- snäll och frisk hane, runt 1 år gammal
- typ: svensk-engelsk korsning
- hårlag: långhår el texel
- färg: non-agouti, gärna blue el chocolate
alltså grejen är att GÅR det att få både pinkeyed o svartögda i samma kull, så är jag öppen för båda. men jag föredrar svartögda. men finns det pink-eyedgener gör det inget om man säger så.
din sammanfattning ser rätt bra ut ja. :)
åldern kan dock vara allt från 7 månader upp till, hur långt som helst. :p
Tycker dock inte att det behöver vara något problem med att hitta en hane. Tex en äldre hane som gått i avel hos någon, eller i a f bevisligen blivit far till bra möss.
Du kanske hittar någon omplaceringshane? Det är nog lättare att hitta hane om du behåller den. Är hanen över 1,5 år så är det ju itne speciellt jobbigt att ha honom den tid han har kvar - och han kan ju ev gå ihop med sina söner.
#36 Jo det är klart! Tips på någon annanstans jag skulle kunna hitta detta?
Vi har en Cinnamonhane som heter Puff som du kan få ha på foder ett tag om du vill (och ta kull på såklart..).. Han är texel och född 17/12-08.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#31 I see! Ja, jag vet ju att det är du och Elin främst som har hållit på med det där. Haha, ja, Elin har ju skitmkt skumma c-gener!
Sarah, det är inte så jäkla krångligt med genetik som man kan tro. (eller, det beror ju förstås på hur djupt man vill gräva). Det gäller bara att ta på sig koncentrationsglasögonen och sätta dig ner och läsa. Bara du har knäckt koden och fattat hur det funkar så löser sig resten sen. Sen minns man ju inte vad alla gener heter och så men det är bara att återkomma och läsa mer sen.
På min hemsida har jag samlat ihop de bästa avelsartiklarna härifrån:
http://www.freewebs.com/teratosmice/litters.htm
Läs igenom dem! :) Det är väldigt pedagogiskt förklarat där, både genetiken som amaira skrivit och grodans avelsartiklar. Sen gör du som jag gjorde, startar en tråd med alla frågetecken som du inte lyckats bena ut. ;)

Jag har en gammal blue agouti långhårig gubbe, som inte kommer att leva länge alls. Han är så gott som 2 år, typ. Han kan flytta med dig redan nu, om du ändå är här uppe!
Skitsnäll och go, bodde ihop med broren länge. Svensktypad dock.
Är oxå lite ängslig över smittor, så lånar helst inte ut. Risken finns ju att det kommer hem något tok med dem. Har även en dove banded astrex fast där var hårlaget fel då.
Finns även en dutch, choklad och tan, i korthår, som jag nog tar en kull på, sen kan han flytta. Han är inte så gammal, och kanske kan gå att hitta ett nytt hem åt om du inte vill ha honom.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#37 titta, nu har du ju flera, fast ingen uppfyller kraven till 100%
hos alla som föder upp (även de som ej är med i SVEMUS), på annonssidor… på SVEMUS köp&sälj-sida mm
#38 Jag är ju riktigt dålig på färger o så. Vad kan jag få för färger av honom? Vad har han för gener? :)
#39 Jo, jag har försökt! ;) Haha, får ta mig på det igen!
#40 Ja, blue agouti-hanen låter ju väldigt intressant… Men då finns det bara chans o få tickade färger va?? Vilka färger finns bakom honom??
du får be om stamtavla på grabbsen
#43 Jo, jag vill ju gärna vetav ad som finns bakom innan jag bestämmer mig! =)
Men, om jag tar en blue agouti kan jag få bara tickade färger då? Och vad blir det troligt för färger med min agoutitjej då som har mycket annat bakom sig (inge agouti) ??
du kan räkna ut vad han är genetiskt när du ser stamtavlan, samt om du kan få info om vad han parats med och vad det blev för färger på avkomman
Eftersom agouti är dominant kan du få non-agouti om du parar två tickade som båda har en non-agoutiförälder. Så funkar det för råttor iaf.
//frida

Japp! Beror på om föräldrarna har en eller två agoutigener. Be om stamtavlor, som sagt, så kan vi hjälpa dig att räkna ut vad du kan få i kullen!

Vattnadals Farinsås, bl-ag lh, 07-VAT844 f 07-10-24.
far: VD Hike, ci tex
ff: VD Åtta, li-ag tex
fm: VD Oh! You Pretty Things, ag tex
mor: Curacao, bl ax
mf: Valhallan Gilbert Grape, bl sh
mm: Jazz Ååålrajt, sv ax
MVH Elin
Jag funderade lite och kanske kan en av mina blå texelpojkar få flytta. Han är svensktypad och har inte världens snyggaste öron, men är mycket snäll och bor fredligt med sina 4 bröder. Han är född 25 november 08.
#48 Det låter som att jag skulle kunna få non-agouti där i kullen ändå, det är ju en del som inte är ag.. :) Låter ju bra! Ska fundera lite nu när jag ändå är här uppe! :D
#49 Det hade ju varit väldigt bra faktiskt.. Frågan är bara hur jag ska få tag på honom.. :/ Kommer ju inte på utställningen.. :( Ska kika lite..

#50 Häng på hit en sväng på lördag då! Ragga en bil och åk hit, det är ju bara 3 mil från Söderhamn ju! Hunden kan du ta med, så får han leka lite med Vittra (om hon orkar, efter valpträffen, men det är nog inga problem).
Då kan du kika på gammelgubben, och hittar du nån annan som du vill ha kan du ju försöka lura av mig fler!
MVH Elin

Ja, Sarah, kom, det vore skitkul! :D
Nu har du ju några hanar att fundera över i alla fall! :)
#50 Vattnadals Farinsås är AaBbdd - vad vi vet… sedan kan han ju vara något mer…
Superenkel genetikförklaring som alla förstår
A = agouti, stort a talar om att det är agouti (dominant anlag krävs då bara ett stort A för att musen skall bli tickad)
a = nonagouti, talar om att musen har anlag för nonagouti (dvs otickat) - recessivt anlag, dvs krävs två små a för att musen skall bli nonagouti
Bb = står för chokladgenen, stort B talar om att inget chocolate anlag finns, b talar om att ett chocolateanlag finns (recessivt anlag)
dd = står för blågenen, han är blå, alltså har han två små d eftersom blå också är recessivt
han är också långhår, vilket också är recessivt