Introducera en ny mus
Hej!
Vi blev lite hastigt och lustigt med två mushonor på Kallhällsutställningen i mars när min dotter gick och vann den fina buren med tillbehör i SVEMUS lotteri. Och vi är helt betagna i dessa små varelser;)
Såååå tama och goa och roliga. Min dotter tar sin uppgift på största allvar, naturligtvis med hjälp av mig, och nu har jag funderat lite på om vi skulle skaffa en liten mushona till…..
Hur skulle det funka tror ni? De två mushonorna är födda i januari. Skulle de acceptera en ny kamrat?
Vore tacksam för lite synpunkter, råd och tips.
/Ullis
Det är ju helt olika men verkligen inte omöjligt. Jag har själv satt ihop möss i olika åldrar eftersom.. Köp från en uppfödare bara så ni vet att ni får en bra mus så borde det inte bli något problem.. Man får ge det lite tid! Men ha i åtanke att det kan hända att det inte fungerar.. :)
Tänk på att låta dom träffas på en helt ny plats, så att ingen av dom har något "revir" där. Sen är det viktigaste att låta det ta tid, låt dom bekanta sig med varandra ordentligt. Städa sedan buren de ska bo i noga, och byt gärna ut inredningen. Då behöver ingen tycka att "här bor jag!" och de blir upptagna av att utforska stället.

Mvh Stephanie 

jag tror att det borde gå jag har 2 st mushonor på 2,5-3,5 månader som sättes ihop med 4 st andra mushonor det var bara nosa och nyfikna miner från båda parterna och nu är de bästisar med varandra ju
Sen är det ju också en bra idé att prata med uppfödaren av de möss du köpte på utställningen 

Mvh Stephanie 

Tack för råd och tips.
Naturligtvis kommer jag köpa från uppfödare! (är själv marsvinsuppfödare och är ganska emot djuraffärer….) och tänker såklart prata med uppfödaren till våra möss vad hon tror.
sedan får man ju inte dra de som är seriösa djuraffärer på samma kam som de som bara vill ha pengar
vet om en djuraffär som verkligen bryr sig så mycket om sina djur och det märks på deras djurs temperament ingen skillnad på deras och uppfödares temperament
men som sagt så är det ju bäst med uppfödare om man bor inärheten av en såklart, jag verkar bo i ingenmansland när det gäller uppfödare av de flesta djurarter (minst 15 mil till närmaste uppfödning)
Finns inte så mycket möss här heller runtom Göteborg.. Men man kan alltid fixa transport nästan. :) Och då är det bättre o välja en seriös uppfödare o låta transportera dem. :) Djurtransport i fokus is the shit! :)
Jag bor också i ingenmansland;) Men transport brukar alltid gå att lösa på något vis så uppfödare blir det definitivt.
inuti göteborg tyckar jag att jag har hittat några uppfödare (ca 15 mil från mig) jag bor i byhålan som det står Årjäng på i kartan som ligger i värmland ca 20-30 minuter bilfärd från örje i norge och drygt 1 timme från karlstad
tycker att de uppfödare som jag har pratat med vill att man ska komma och hämta mössen personligen istället för transport men det kan ju vara olika från uppfödare till uppfödare ju
Det finns en uppfödare jag hört som haft ungar senaste halvåret åtminstone.. och det är ju MalinMalin som jag har möss ifrån.. Annars är det rätt dött med musfolk här nere alltså..
Måste bara få säga att det är jättekul att läsa ditt inlägg #0.
Ang. din fråga, så är det sällan några problem att introducera nya honor i en honflock - så länge mössen kommer från temperamentsavlad stam, vilket de flesta möss gör på SVEMUS utställningar. Så väljer du att köpa en mus från en uppfödare som har "SVEMUS"-möss tror jag det går helt smärtfritt.
För säkerhetsskull kan man ta till några försiktighetsåtgärder genom att låta dem träffas på neutral plats och sedan få flytta in i en helt ren bur, med nya leksaker, ommöblerat osv - ta ut inredning som hus, hjul osv som de andra mössen känner väl och ersätta med nya. Dessa kan man stoppa in senare givetvis.
Tack Grodan!
Det kommer bli en SVEMUS-mus och jag har pratat med uppfödaren till mina två andra möss så i aug/sept kommer det flytta hit en liten musflicka;)
Tack för tipsen! Hade själv funderat i de banorna då vi använder liknande "metoder" när vi sätter ihop marsvin (är marsvinsuppfödare).
Skoj! Du måste berätta hur det går!
om man ska köpa möss ska man köpa från samma kull då? (två st)