Lite frågor om möss!
Hej 
Jag har funderingar på att köpa antingen gerbiler eller möss och har fått höra att gerbiler luktar mindre, ett stort plus. Men sen har jag även läst att honmöss inte luktar alls mycke medans hanar luktar även att man städar jätte ofta?
Så är det någon skillnad i lukt på att ha gerbiler eller honmöss?
Jag och syrran hade honmöss innan och har för mig dom luktade en del men vi hade även hanråttor i samma rum så det kanske bara var dom som luktade. Det var ungefär 6 år sen vi hade dom så jag minns inte så noga heller.
Glömde även fråga om det här med bur. Många på gerbil i fokus verkar använda ikeas "samla" låda som bur. Funkar den till möss också?

Jag skulle valt möss om jag var nybörjare då dom är mer sällskapliga och lungnare, gerbiler är vildare, låter mer luktar midre och är också underbara.. Du kan använda ikeas lådor till möss då möss och gerbiler har ganska lika utrymmeskrav
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Okej ja asså båda tilltalar mig så jag har inte bestämt mig än men vad jag föstått är det lättare att hålla flera mushonor tillsammans än gernilhonor som skall vara 2 & 2?
Min tanke är att ha 4 mustjejer tillsammans om det blir möss. Jag tycker det är underbart att studera dom och se hur olika roller dom får i gruppen.
Men hur mycke luktar mushonorna? Vill ju liksom inte att det börjar lukta mus i lägenheten. Ja hur ofta behöver jag städa för att hålla det "luktfritt"?

Jag städar två gånger i veckan och tycker inte mina lukar gemfört med råttorna
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Jag skulle rekomendera Gerbiler. Jag har både och och trivs bra med båda. Jag tycker dom år lika tillgivna och lika trevliga, mössen är lite långsamare men gerbiler har lite lättare att lära.
När det gäller städning städar jag hos mina möss 2 gånger i veckan för att hålla helt lukt fritt men hos gerbiler städar jag ungefär 1 gång i månaden som mest varannan vecka.
Hälsningar Malin
Har du svårt med att djur luktar så är tyvärr inte möss något för dig, för de luktar. Givetvis beror "hur mycket de luktar" på dig - dvs vilket strö du väljer till buren samt hur ofta du städar - men du kommer aldrig ifrån att deras urin har en speciell doft.
#5 Lättare att lära? Vad menar du?
#6 Gerbiler är lite mer snabb tänkta och har lite snabbare för att lära nya saker. (Min erfarenhet)
Hälsningar Malin

Mina gerbiler var helt korkade. Grävde de över matskålen kunde de svälta ihjäl, för då hittade de inte maten…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#8 haha, mina har inte ens matskål :P Jag gräver ner maten för att dom ska få sysselsättning :P
Men man kan alltid få en "dålig" gerbil precis som man kan få en "dålig" mus om man har otur.
Hälsningar Malin
snabbtänkt är inte detsamma som smart? för alla vet ju att görbisar är korskisch! o möss är smartisch lixom…

möss är försiktiga i nya miljöer, när de är trygga och vana i en miljö så är de säkra och snabba
Japp efter "enbartmalin"s hjälp har jag beslutat mig för att det blir Gerbiler 
#10 Gerbiler är absolut inte korkade, då har du verkligen träffat fel gerbiler.
Som jag skrivit så är min erfarenhet att gerbiler är snäppet snabbare på inlärning av diverse saker som; doftlära, agility, igenkännande av föremål osv.
Vill förstärka så jag inte missuppfattas: Jag har inte påstått att möss är korkade, jag har bara sagt att jag anser att gerbiler är snäppet mer lättlärda.
Hälsningar Malin
#12 jag förstod vad du skrev och jag har inte kommenterat ditt påstående ang lättlärda med flit
Om lukten är en viktig del, tycker jag att gerbiler är ett bra val. Själv har jag visserligen mest haft "titta-på-gerbiler", alltså otama gerbiler, som istället fick ett stort akvarium, med mängder av spån och kartonger - sen hanterade jag dom i princip bara när jag städade åt dom, vilket var ca en gång i månaden. Och nej - de luktade ingenting.

Mvh Stephanie