Mus iFokus

Mus

Etiketterföreningutställningträff
Läst 628 ggr
amaira
0

Härliga möss!!!

Blev hux-flux domare i ena petklassen igår på SM-utställningen, då två domare blivit akut sjuka.

Jag har tidigare gått domarkurs i petklass, varit på kurs hos Elin Vattnadal några gånger, suttit sekreterare, och föder själv upp möss sedan några år tillbaka, så jag kände mig inte helt vilse. Dessutom hade jag Elin på min andra sida som jag kunde konsultera när jag kände att jag behövde det.

Men det kom snabbt på, och det var första gången jag satt domare, och det var många möss (runt 50 st).

Det jag vill säga är, att jag är sååå imponerad av alla härliga, snälla, fina mysiga möss, i bra kondition och hull dessutom!!

Jag satt där och hade äran att få träffa mus efter mus personligen och personligt, och jag förstod precis varför jag älskar möss!!!Kyss

Däremot känner jag, att utöver de 5 vinnarna, och bästa hona och bästa hane (som då också hamnade inom de bästa fem) - så fick ingen av de andra "lysa", varken möss eller människor. Och det känns lite orättvist, för det fanns MÅNGA som bara var helt underbara!

Några få möss hade ohyra (det är inget att skämmas för!!! det är lätt hänt, vanligt förekommande, och lätt åtgärdat, och det är BRA att få en objektiv bedömning på att de finns, det är en uppgift vi domare har, anser jag).

Två eller tre hanar var jag lite osäker på, de kändes inte "snälla" helt enkelt. Men de uppförde sig, och jag hade inte något större grej att klaga på dem om, annat än "min känsla", jag kände mig helt enkelt "rädd" för dem, ett bett hade inte förvånat mig.

Den eller de som äger dessa möss, bör själva känna till om de är snälla eller inte. Det enda jag tänker på är, att ingen ska avla på en hane som bits eller försvarar sitt revir.

Flera var ganska blyga, ovana vid situationen, kanske "lugnare" just därför, kanske "springigare" just därför. Det kan inte jag bedöma, jag kan bara bedöma vad jag ser där och då. Vad de visar upp.

Men i stort sett har jag gett alla möss ett A, och de har förtjänat det!

Grattis, alla ni där ute som har så många fina, snälla, och välskötta möss. Ni är värda en stor ELOGE!!!

Grodan
0

Tusen tack för att du tog min plats och dömde. Kyss Jag var verkligen inte i stånd att döma igår.

Jag sa för några dagar sedan att jag så gärna ville att du skulle bli domare (för att du är fullt kompetent att göra det!) och VIPS så är du där och säger att du VILL. Skrattande

Tycker det är underbart. Du har sådant bra öga för möss och du tog på dig din domarkappa med sådan ambition! Såg hur du noga avläste varje mus. Det var fint att se sådant angagemang samt jättekul att ställa för dig.

Jag såg också, det lilla man ser som vanlig utställare, att mössen på utställningen var i mycket god kondition och att väldigt många var supersnälla. Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
0

Jag är oxå jättenöjd! Toppendag, toppenmöss och toppenfolk.

Det var några få med skabbisar, fast inte mycket, kunde lätt missas. Sen var det några sårskorpor, slagsmål eller ohyra, svårt att säga ibland. Några möss var lite runda, andra lite tunna, och vi som har flera vet hur svårt det kan vara. Man ger ju samma mat till alla i buren. Vissa blir runda av det, en del perfekta och andar för tunna.

Jag såg mask på en mus, och misstänkte det på fler. En tanke kan faktiskt vara att köra en kur axilur. Det är en medicin som är extremt svår att överdosera, och bara ges 3 dagar i rad. Tänkte åtrerkomma till det i en annan tråd lite senare.

Hur som helst, så är det helt otroligt att se skillnaden på mössen nu, om man jämför för några år sedan. Det är snälla, trygga möss, som är mycket välkskötta, som vi såg igår. Jag tror alldeles bestämt att mus.ifokus har stor del i kunskapen musägarna har nu för tiden!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

amaira
0

Tack Grodan! Din åsikt och uppfattning väger tungt för mig.

"Ville och ville" vara domare … nja, nä inte egentligen. Jag hade gärna låtit bli. Hade någon frågat i förväg hade jag svarat nej.

Men där stod vi nu, allt uppackat och klart, möss och folk och SM och allt och … inte domare…  Och det fanns ingen annan jag kunde lassa över det på. Flört Givetvis var jag även smickrad och glad att bli tillfrågad, bli betrodd och känna att jag duger. Om du skulle ha dömt något, skulle det ha varit standard, men nu ordnade det sig ju ändå.

Och man måste få säga nej, om man känner att det är för mycket eller övermäktigt. Det gör jag.

Det gick som sagt bra, men jag tror jag lyckades hålla koncentrationen igång hela tiden, därför att det var första gången, och då även spänningen i det hela.

Annars är det just koncentrationen som är min akilleshäl. Rätt som det är, lägger den av, och jag kan inte med tvång eller självdisciplin (hur knäppt det än låter) göra något åt det. På det viset törs jag inte åta mig för mycket, för jag blir lätt "opålitlig", och "sviker" istället.

Det är också anledningen till min förtidspension.

amaira
0

Jag har ju flera möss som är både för magra och för tunna. Har haft länge, och jag får inte upp i vikt. Vet inte vad det är, och inte heller vad jag ska göra.

Du skrev "mask?" den här gången på bedömningssedeln Elin. Det är en intressant tanke, och jag funderar på antingen axilur, eller skicka in avföringsprov till Roslagstull - sa de förut att jag kunde göra. Det senare verkar intressantast.

Mer i matväg kan jag inte ge dem i alla fall. De har en stor och väl fungerande automat (så de inte smutsar ner maten) med ständig tillgång till parakitfrö. Dessutom daglig ranson med musli, säd, mandel och valnötter. Ärtor och i stort sett fri tillgång till proteintillskott också. M.m. "Geggor" ibland, men det är otacksamt, för de bryr sig inte, om inte någon har ungar, då går det ner.

Vet inte om det är något fel eller helt enkelt genetiskt. Om det var mask borde de ju äta massor, tycker jag. Men de är inte särskilt mat-intresserade. Det finns roligare saker här i världen, tycker dom.

Digitalis
0

Mask borde märkas på magen tycker jag. Att musen i sig är tunn, men att magen verkar full.

//frida

amaira
0

#5 Ja, precis! Jag jämför med hästar, katter också. Det syns, mager upptill och tjock nertill liksom, samt tufsig, ej slät och glänsande  päls. Jag tycker inte mina ser maskiga ut, men jag kan inte bedöma det, eftersom jag inte har den erfarenheten, vilket väl Elin däremot har.

Digitalis
0

Det blir ändå en relativt snabb bedömning av mössen under en utställning. Jag tror inte att Elin utvecklade tanken eftersom det trots allt står ett frågetecken där också.

Jag ger mina gott om mat, men bara en av de två är i lagom hull enligt mig. Det är givetvis den aktiva fröken som verkar motionera av sig lika mycket som hon får i sig. Och båda växer fortfarande. Det kan vara så som jag läste någonstans här på forumet att möss som får riktigt gott om mat inte prioriterar att äta på samma sätt som möss som får portioner alt. konkurrerar med många andra.

//frida

amaira
0

#7 "Jag tror inte att Elin utvecklade tanken eftersom det trots allt står ett frågetecken där också." Nä precis. Hon känner också till mitt problem, och att jag jobbar med det.

Alla tankar och förslag är välkomna. Glad Och visst har jag aktiva och busiga möss, fulla med hyss.Kyss

Vattnadal
0

Jag såg som sagt bara en mus bajsa ut en levande mask. Sen såg jag en mus bajsa ut något som kan ha varit en död mask, eller något osmält… Annars var det många möss som bajsade normala korvar men med gele på. Jag och min fina sekreterare som båda haft hund jämt, vet att gele på hundbajs är första tecknet på mask.

Tror vidare, som vi diskuterade i bilen på vägen hem, att vi som är duktiga på att sköta våra djur, med bra miljö och rätt foder, kanske kan ha mask och andra invärtas parasiter på djuren utan att de blir särskilt sjuka. Kanske märks det inte mer än genom att andra symptom ökar, som nysningar, krångel med aveln od. Eller att de blir tunna men utan matt päls.

Jag kommer att köra axilur på mina nya djur, och även på de som var med på utställningen. Inte bara pga mask, utan även pga en annan orsak, som snart kommer i egen tråd.

MVH Elin

Grodan
0

vad handlar den här tråden om? om man ska hålla sig till ämnet eller bara spåna…?

#9 vet ägarna till dessa möss om detta???

amaira
0

Ååhhh, jag bara älskar när trådarna börjar spåna, och bli intressanta och lärorika. Det är ju så vi ofta pratar, Elin, Terato och jag, och det leder så långt så många gånger.

Om du inte vill ha det så, så får vi respektera det, Grodan. Glad Kyss

Grodan
0

det är din tråd - gör vad du vill med den Flört

frågade av artighet (jupp, det är sant, jag ÄR artig!) just pga att det är din tråd… vill du ha spåntråd så ok… men det ska röra utställning i a f då det ligger i den forumkategorin Skrattande

Terato
0

Starta ny tråd! Det är ett ämne jag vill lära mig mer om!

Jag är skitnöjd med utställningen. Det kändes underbart i magen när jag kom hem.

Och jag har alltid vetat att du är superduktig, amaira, men jag måste säga att nu på utställningen förstod jag att du är ännu duktigare än jag trodde! :D Jäklar vilken känsla du har för mössen alltså!

Jag som tjuvkikade som handler märkte också att det finns otroligt många bra petar. Och jag tyckte det var många fina möss i standarden också, men jag är ju ingen expert.

Såna här gånger känns det riktigt roligt med möss igen.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

# 12 Skrattande Kyss

# 13. Men Terato då! Skäms Nu är det jag som blir "Tomato" Skäms 

Höhö Tungan ute

amaira
0

Okej Elin. Det där låter som något för mig att fortsätta kolla upp. Det kan vara mycket möjligt. Ska ringa Roslagsstull senare, och skicka in avföringsprov. *Nyfiken*

Jösses vad jag blir klok!!! Hurra! Du är ovärderlig Elin!! (säger jag för tusende gången) Skrattande (och byter tråd om jag fortsätter på det här temat)

amaira
0

Märker att jag glömt säga en sak här. Sa det åt henne, men vill säga det här också.

Eftersom det var min första bedömning, önskade jag en kunnig sekreterare att kunna bolla mot/med. Stephanie var min sekretarere, och jag är faktiskt djupt imponerad! Hon är DUKTIG och kunnig!!

Där har Svemus en bra blivande domare, och en fin musmänniska. Kyss

Tack Stephanie!!

Vattnadal
0

Måste säga samma sak om min sekreterare. Även om Åsa är relativt ny på möss, märks det att det finns ett genuint intresse och kunnande om djur i stort. Hon kommer lätt att kunna bli en strålande domare! Det enda som behövs är att leva med möss så att hon hinner se och lära känna alla musens levnadsstadier, samt att säkert kunna hitta sjukdomar och fel.

Jag tror att många skulle kunna döma upp PC nästa år, om vi har lite kurser och tvingar in nya sekreterare!

MVH Elin