Så snopet...
Jag upptäckte nyligen att min mus, som jag alltid trott var en vanlig tecknad agouti hade mörkröda ögon… Vad sjutton blir det? Det finns väl ingen standard som inkluderar rödögda agoutis, men förutom det har jag aldrig ens hört talas om det…? Så mörka möss med röda ögon. Är det kanske bara min okunnighet som visar sig? ;p Nån som haft en sån mus/hört talas om en/har nåt förslag på vad hon kan vara då? Jag borde ha en bild också, jag vet, men min mobilkamera är så förskräckligt dålig… 
Cinnamon kan ha mörkt mörkt rubinröda ögon.

#1 Ah! Tack! Jomen precis, de var så mörka så att jag inte märkt det förrän nu. =D Men va' kul! Då har jag (förmodligen) en cinnamon! (Jag blir lite exalterad eftersom jag så vitt jag vet bara har haft 'vanliga' färger som agouti, svart och albino tidigare. =3)
Jag är inte så bra på cinnamon och chocolate. Det finns ju två olika varianter av chocolate och jag är inte säker på om den ena inte ger rubinröda ögon.
I a f så har jag träffat många möss som varit cinnamon even samt cinnamon variegated och haft rubinröda ögon. Vet dock inte om det är påverkat av chokladgenen eller genen som ger teckningen. Variegated har en tendens att bleka ner färger en aning.
Det är chocolate-genen som ger den röda tonen i ögonen. 

Ah, jaså.
Tack så mycket för info'n. Men, har jag förstått rätt nu, eller helt förvirrat mig själv: Hon skulle alltså kunna vara chocolate - lika gärna som cinnamon? Eller är hon cinnamon men saken var bara att choklad-genen som ger cinnamon ger också de röda ögonen? Man kanske skulle plugga lite genetik… eller åtminstone läsa igenom genetikskolan här på sidan igen. ^^;
Cinnamon är en chokladtickad agouti eller chokladnerblekt agouti, kan man säga på enkelt språk.
A*bb - stort A för agouti, *för att den andra A-genen är okänd om den är agouti eller nonagouti, bb för choklad

Då förstår jag. =) Tack.