Mus-obduktion
En sida på nätet som detaljerat beskriver en mus-obduktion med illustrationer och text. Inga äckliga bilder, men VARNING för känsliga ändå.
Jäklar vilken stor lever de har 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
majgadd, har du redan obducerat en mus? *morbid skämt, sårri, någon känslig*
Jepp, hade lite tråkigt och tänkte fördriva tiden lite
För att vara lite ärlig så hade det varit intressant att obducera en mus själv nån gång. Speciellt en med tumör, så man får se hur tumören sitter fast i kroppen typ samtidigt som man får se hur alla organ och sånt ser ut ^^ Tyvärr är jag lite för känslig för att klara av det dock :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
hehe
jag med känslig, men man vänjer sig
har närvarat vid kejsarsnitt och obduktion både på mus och råtta för länge sedan, men det var en mkt duktig veterinär som utförde det att jag inte tänkte på äckelfaktorn utan tyckte det var intressant… vid ena kejsarsnittet hade jag fullt upp med att ta hand om de "förlösande" bebbsen… *sorg - de klarade sig inte, varken mor eller ungar
Oh lyx :O Det enda jag varit med på har varit dissektion av en kos struphuvud… Inte riktigt samma sak och jag såg inte så mycket mellan illamåendet och frisk luft-hämtandet :P Hade iofs kunnat dissekera grishjärta en gång i skolan men samvetet höll inte för det som 14-årig "upplyst" vegetarian x) Skulle nog inte hålla nu heller iofs, annat än för självdöda möss odyl som inte dött bara för min nyfikenhets skull, typ :P
Men blä, det är vid såna tillfällen de ska klara sig ju :(
vi obducerade griskultingar i skolan (har gått på naturbruksskola), de var antingen dödade av mamman (hon lägger sig på dom) eller så var dom sjuka, det var en som var dödföd också så det är inte så att vi slog ihjäl dom för att kolla innuti dom. Jag tycker att det var jätteintressant faktiskt.
Sen hade vi skurit i livmodrar från renar, några med foster i, det var också intressant. Har en kompis som har bilder därifrån på sin pixbox, kan länka dit om ni vill se :P

o_0 Ja, det där var ju faktiskt väldigt intressant. Skulle kunna tänka mig att göra så på en självdöd mus, faktiskt. Men jag kunde inte undvika att bli smått irriterad och äcklad av hur glatt personen på sidan beskrev det. Jag fick en flash av nån slags reklamfilm.
"Skaffa dig ett mus-dissekeringsset nu! Innehåller en mus och alla verktyg! Möss finns även att köpa separat på närmsta djuraffär - köp en, köp flera! Skaffa en uppfödning vettja! Dissekering är kul och lärorikt!
Det kan du säga till mamma om hon inte vill köpa det åt dig! Se, vad kul dissekering är. Åh, där är den lilla njuren! ^_^ Så, köp dissekeringssetet nu! Du kan dissekera redan imorgon!(Bara för barn mellan åldrarna 8 och 70 år.)" o_o;; *Ögonlocksryck*
#6 Hmm, nu blev jag nyfiken. Livmodrarna - de kan ju inte ha varit självdöda, eller? Var det renar som självdött, eller blivit sjuka osv, som bl.a råkat ha ungar då?
(Ingen kritik, bara ren nyfikenhet. ;) Jag äter ju kött, fast bönor och diverse ersättningar finns, och jag undviker att kasta sten i glashus.)
#7 ne, det var slaktrester som hade donerats till skolan, mums…

#8 Ah. Kunde tänka mig det. Så hur smakar en grillad livmoder, då? ;P Eller var det bebisrenarna ni åt? (Gud så morbid humor jag känner att jag har. x_x Bara humor dock, don't worry.)

Isch.. bra att jag inte behöver göra någon mus-obduktion
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
Intressant. Tack för länken Grodan. Ska kolla igenom den bättre när jag har tid.
För mig är det självklart att "titta efter inuti" om någon mus självdött t.ex. Det finns så mycket kunskap och information att hämta.
#11 jupp jag vet…
har funderat på om vi skulle kunna ha en kurs i ämnet med en veterinär, skulle det vara intressant?
Det finns virtuella dissektioner av mus på nätet, vi gör dem via skolan för att spara ner på åtgången av djur. Råttan och musen var nog kombinerade just då, men de är ruskigt lika anatomiskt. Man var dock tvungen att ha en licens/lösen för programmet men ja, jag tyckte det passade in att säga i tråden.
Om man är van själv kan man ju kanske se uppenbara saker, som förstorade organ eller liknande. Virus och annat är ju dock svårare att se själv, men god kunnskap om anatomin för de djur man har kan aldrig skada.
Paulina
#12 intresserad!
#12. Omedelbart intresserad. Är också beredd att betala en bra slant för det!! Det är ju ganska ovärderligt.
#13. Aviendha: "Om man är van själv kan man ju kanske se uppenbara saker, som förstorade organ eller liknande. Virus och annat är ju dock svårare att se själv, men god kunnskap om anatomin för de djur man har kan aldrig skada."
Nej, det kan aldrig skada. Och nej, virus och bakterier kan vara svårare att upptäcka i sig själva (dess verkningar kan däremot ses ibland, i infektionern t.ex.).
Även i det jag INTE ser, finns information. Ser jag ingen inre tumör kan jag utesluta det. Är levern slät och fin och normalfärgad, kan jag säga att den ser fin ut.
Även om jag inte kan tolka allt jag ser, kan det ge mig svar på andra vis.
Den sista musen jag tittade efter på, gav mig ett mycket oväntat svar! En hona som varit helt pigg och frisk på förmiddagen, låg kall och död i buren på eftermiddagen. Mysterium, och jag öppnade och tittade efter, och där fanns verkligen något att se!
Magsäcken var helt uppblåst av gaser, och allt innehåll i magsäck samt tarmar var ljust senapsgult. Givetvis blev jag rädd och ringde Roslagstulls Djurklinik (rädd att bli av med alla mina möss i någon snabbt spridande mycket smittsam mysko sjukdom).
Fick tala med en mycket trevlig och bra hundvetrinär, som omdelbart kunde ge mig svar utifrån symtom och händelseförlopp. allt stämde på pricken, men han hade aldrig hört talas om det på mus. På hund var det däremot ganska "vanligt" förekommande. Så varför inte på mus, bara att man aldrig får se det som vetrinär.
En del av magsäcken hade helt ekelt snörts ihop! Sånt kan hända ibland, man vet inte varför, Det är inte detsamma som tarmvred!
Döden kommer fort, därför att ALLT i musen "lägger av". Hela ämnesomsättningen, lever, njurar, tarm och mage såklart, blodomlopp, ALLT. Det går på några timmar, ocn symtomen är de jag sa, och det ser ut exakt sådär inuti, som jag beskrev.
Om jag inte öppnat henne, hade jag aldrig fått veta! Utanpå fanns inte ett enda symtom eller tecken!
Fascinerande!!! Men sorgligt såklart, och jag tyckte så synd om min Silva.

Menar du magomvridning?
För det kan ju komma av att djuren rör sig för aktivt efter att ha ätit eller druckit i mängder. Som jag har fattat det handlar det om att magsäcken liksom slår runt ett varv eller vad man ska säga.
Kom att tänka på en till grej.. Om man inte har öppnat och sett insidan på en normal mus kanske man inte kan se när något är fel heller?
Älskar mina stora små vänner..