Funtar på att skaffa möss...
Tjoo.. Har varit inne på det ett tag nu men vill så gärna ha smådjur nu när jag inte har några råttor längre. Och skulle gärna vilja skaffa möss. Har ju haft en mushane förut men nu vill jag skaffa 3-4 stycken trevliga honor..
Har en dunabur på 70 cm och massa tillbehör så egentligen fattas bara mössen.
Men undrar hur mkt luktar möss om man använder aspflis? Jerry (förra musen) luktade väldigt mkt och jag tål verkligen inte sådan stark lukt så är jag osäker på om honor luktar lika mkt?
Blir möss lika lätt/mer sällan sjuk än råttor? För det var så tråkigt att behöva gå till vetten med mina förra råttor hela tiden..
Tacksam för svar!
Juste… vad äter möss egentligen? Jag gav Jerry müssli som basfoder å sen grönsaker å sådant,men vet egentligen inte om det var något bra foder?
Mvh Mimmi!

Hej Mimmi.
Alla möss luktar olika i urinen, men dock är det vanligast att honorna luktar mindre då de inte markerar revir.
Möss äter egentligen samma som råttor vad jag vet. Mina får en blandning av müsli, råttblandning(som köps på 1 kg-påse i Djurmagazinet), havregryn och lite fröer. Till grönsaker så är det de flesta grönsaker, kokta rotfrukter, pasta och ris som de får.
När det gäller sjukdom hos möss, så är det individuellt från mus till mus hur motagliga de är. Se bara till att de inte sitter i drag från fönster eller balkongdörr då de inte tål drag.
/Anna.
Klart du ska skaffa möss Benjy!!! Möss är bäst! 
Möss har en speciell lukt så du får städa buren ofta. Aspflis/aspspån är dock det som förhindrar lukt bäst.
Jag tycker att möss är friska så länge du sköter dem exemplariskt och inte utsätter dem för smittor. Nya djur bör sitta avskilt i minst 6 veckor och befrias från yttre och inre parasiter. Alla tillbehör köpta begagnat eller i zoobutik ska rengöras noga, likaså saker plockade ute.
Jag rekommenderar att du läser tre Artiklar jag skrivit

Ja möss luktar ju en del. Men helt klart så luktar honor mindre än hanar. Men min erfarenhet av dom jag har är att det finns honor som luktar lite mer o det finns hanar som inte luktar så mycket…
Men om man nu ska gå efter lukten o man vill ha så lite som möjligt så är nog 2-3 honor att rekommendrea. För även honorna kan lukta om dom blir lite flera.
Och läser du artiklarna Grodan rekommendrat så har du bra bas att starta med.

Jag varnar dig bara, de är beroendeframkallande
Skaffar du två, så vill du ha en till och kanske en till, och vart man än går så ser man saker som mössen skulle tycka var kul. Man blir helt enkelt mus tokig 

Ja där kan jag bara nicka instämmande …;)

Hah blir lätt så där att man vill bara ha mer och mer djur..
ska läsa artiklarna Grodan å tack för svaren!
Någon som föder upp siamesmöss?
Jag fick min siameshane från Grodan, och Vattnadal har väl fått en och annan har jag för mig… I Skåne har Fairytail lite siameser, och jag har en hane till salu