"Bantningstips"...?
Min röda (Tuss )mus blir bara tjockare och tjockare…Har en till (Brownie )chocholate som snarare minskat lite i vikt. Försöker att ge Brownie mer solrosfrön och annat gott, men i övrigt får de samma mat förutom att jag har dragit ner på frön i blandningen. Brownie är kräsen och Tuss äter allt hon kommer över. Tuss snor även Brownies mat då och då. Tuss är lat och trivs bäst under någon kartong både i buren och utanför medan Brownie gladeligen springer omkring…
Bantningstips någon?

Men den spelar ingen roll hur mkt du bantar Tuss,hon har en fetgen tack vare hon är red och det går inte att göra så mkt åt.
Utan du får vara glad för en rund mus och en smalare mus(som säkert är ganska normal hull,men ser smal ut jämför med rundstina
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Jo visserligen har hon det…Men när i katten ska hon sluta öka i vikt? Är det vanligt är att de röda fortsätter att öka i vikt hela tiden? Stannar de nån gång och vet du på ett ungefär hur mkt de brukar väga då?
hon är inte med bebbar då?
Men du kan ju alltid aktivera henne massor. Ha springyta och leksaker och släng och kläng grejer (jag kallar allt som hänger i taket för det) så att du vet att hon har en bra kondition trots sitt lilla extra.
Jag hade en fetis som aldrig blev smal igen men hon vägrade dessutom att röra sig så jag gömde maten och satte vatten och färska saker på olika ställen så hon blev tvungen att röra sitt tjocka arsle.
(men det var ett sött tjockt arsle på en underbar flicka)
#3 Oftast ökar dom vikt på ett annat sätt då och som "MalinMalin" skrev har röda möss en fet gen som gör att dom blir överviktiga.
TS: Prova ta ut och aktivera henne mera? Tvinga henne att röra sig. Det gör nog inte henne smal men kan begränsa viktökningen och kanske hålla henne någerlunda okej.
Hälsningar Malin
Hur mycket de röda ökar i vikt beror på individ. En del blir smällfeta, medan andra "bara" håller sig feta. Har hon röd-genen har du också en fet mus, det är svårt att komma ifrån.
Däremot tycker jag att du tänker helt rätt, när du minskar ner på de feta fröerna åt henne. Att få henne normlaviktigt går ju inte, men det är dumt att bara låta henne äta sig fetare än nödvändigt.
Något bra bantningstips har jag inte, men fortsätt vara observant på att inte ge henne för mycket fet mat.

Jo det går att få ner röda till lagom tjocka istället för übertjocka!
Strunta i feta fröer och nötter helt i fodret tycker jag och häll istället ihop dem i en skål utanför buren som du ger ifrån istället när du är med så att du har koll på hur mkt de äter.. Då kan hon få direkt från handen så socialtränar du henne lite samtidigt. Eller tar du lite och strör utanför buren så får hon gå ut och hämta dem själv. Det är inte helt ovanligt att tjockaste honan i buren äter upp alla fröer och nötter i matskålen själv så därför struntar jag i att blanda i det i fodret! Håll också koll på att andelen förer och nötter inte överskrider rekomendation. Man lär sig med tiden vad som är lagom för sina möss.
Det är ju förstås mer tidskrävande men det ger bra resultat. Observera att du absolut inte får svälta henne. Men att reglera fodret kan vara smart. För övrigt ska du passa dig för att ge henne för mkt kolhydratrik mat utöver torrfodret som t.ex. pasta och ris osv. Det tjockar dom på sig fort av!
Älskar mina stora små vänner..

#7 nepp inga hanar här i sikte…Tyvärr så har jag precis upptäckt en knöl så veterinären nästa…antar att det kan var en tumör