Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 3724 ggr
RegnM0L-N
0

Skaffa mus.

Jag funderar på att skaffa möss. Förmodligen två honor i såfall. Har hört att dom ska funka tillsamans.  Men jag undra lite saker och hoppas någon ska svara. Glad

*Vad man ska ha för bottenmatrial? -Billigt och bra.Flört 

*Ska jag köpa hos en uppfödare eller i en Djuraffär? 

* Vad ska jag hitta en Bra uppfödare?- nära Småland- Växjö?

* Bur eller Akvarium/terrarium ?

* Vad är bästa maten?

* Om man ska ha akvarium/terrarium kan man ha vatten flaska? - eller är det bättre med skål?

Har aldrig haft en mus innan. & jag hoppas att någon här kan hjälpa mig. Glad

Muszimba
0

-Jag använder Toa-lätt som är pressat papper i pelletsformat. 130 och uppåt för en säck på 55 liter(storlek hundmatssäck på 20 kg). Det då det inte avger samma doft som spån.

-Uppfödare då du vet att djuret är i gott hull, social, handtam och stamtavla.

-Kan du ta dig till Stockholm den 6/9 så kommer det att finnas uppfödare med leveransklara möss.

-Så länge det är bra ventilation i alla alternativen så funkar gallerbur, Dunabur(plastbur), akvarium och terrarium. Dessutom så ska du kunna inreda på ett sätt som gör det intressant för musen att busa runt i buren. Tänka lite som så här: hur skulle JAG vilja ha det om jag vore en mus.

* Vad är bästa maten?

-En välballanserad kost med alla 4 sädeslagen som bas, hirs, undulatblandning som torrfoder. Färska grönsaker och frukt som färskmatsbas.

* Om man ska ha akvarium/terrarium kan man ha vatten flaska? - eller är det bättre med skål?

-Både flaska och skål kan användas, vissa möss är inte vana vid flaska när de kommer från en del uppfödare.

Camillhe
0

Välkommen

Först kan du väl läsa igenom artiklarna som finns på sidan, där hittar du massor av fakta och tips.

Uppfödare kan du titta efter här och på Swemus hemsida. Oroa dig inte var de bor, transport kan ofta lösas.

Skål är sällan bra för vattnet blir fort smutsigt, flaska är bättre.

Stephanie
0

*Vad man ska ha för bottenmatrial? -Billigt och bra.
Kutterspån är väl det billigaste, men absolut inte det bästa… Till möss bör man helst ha asp- eller alspån/flis. Något av lövträd alltså. Det kan vara rätt dyrt om man inte hittar ett bra ställe att köpa på. Tänk på att möss kan lukta, och att kutterspån förstärker lukten mycket. Dessutom är det inte bra för mössens luftvägar.

***Ska jag köpa hos en uppfödare eller i en Djuraffär?
**Absolut hos en uppfödare! Hos djuraffärer är det sällan man hittar bra möss… De är väldigt sällan framavlade som sällskapsmöss, snarare som ormmat. En uppfödare strävar efter att varje generation ska bli bättre, och ser till temperament, utseende och hälsa när de avlar. Det ger dig de bästa förutsättningarna att hitta friska och trevliga möss!

*** Vad ska jag hitta en Bra uppfödare?- nära Småland- Växjö?
**Tyvärr har jag ingen koll på var uppfödarna bor, men ofta går det att ordna transport om det behövs. Se till att hitta en seriös uppfödare bara.

Själv använder jag akvarium. Hade nog gillat terrarium också, men de brukar vara förbannat dyra… Gallerburar kan lätt ha springor där mössen kan rymma, och de kan skvätta ut spån genom gallret. Dessutom tycker jag att det är lättare att inreda akvarier.

*** Vad är bästa maten?
**Sök här på forumet, så hittar du bra recept på torrfoder!

Jag tejpar fast ståltråden man får med Vattenflaskan, så att den går uppåt, istället för runt flaskan. Så kan man hänga kroken över kanten istället. Skålar blir lätt täckta av spån…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Sabina-old
0

Hej, jag har sammanlagt haft 4 möss tidigare (Pepsi, Kolan, Snövit och Sotis :P) men de var köpta på en djuraffär och ja, det känns som om alla parar sig med alla där typ. Så vet inte riktigt om jag vill köpa därifrån igen, låter bättre och roligare att köpa hos en erfaren uppfödare :D

Jag kan inte jättemycket om möss, så lite basinfo vore kul om någon ville bidra med. Dock blev mina möss tre år, så lite kan jag kanske? :P Jag vet bara att mina vara väldigt sociala och mysiga, och så otroligt söta tillsammans. Vill gärna ha det igen någon gång :)  En fråga bara, bajsar alla möss en i handen? Eller går det undvika?

Finns det några uppfödare i kronoberg, nära älmhult, växjö? Hur mkt betalar man, och vilka olika möss finns här?

Tacksam för allt :)

[SarahOhrn]
0

Man kan inte undvika att möss bajsar i handen. :p Dom har ju ganska liten mage och äter mycket så det säger sig sjlävt. Dock gör dom det oftare när dom är nerviga.

Vet inte vad du menar med olika möss men tammöss, pygmémöss, taggmöss och zebramöss. Jag rekommenderar tammöss om man vill ha sällskap! :) Vet dock ingen uppfödare som finns nere i Småland men jag själv har ungar till salu och bor i Alingsås, nära Göteborg. Kanske går det att fixa transport härifrån om inte annat. :) Priserna varierar, oftast mellan 50-150 kr. Jag har själv köpt mina för 75-80 kr st. Då med stamtavla! Jag säljer mina för 70 kr inkl stamtavla.

Terato
0

Nervösa möss bajsar dock mer i handen än coola möss!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Gillar aspspånet bäst, suger upp skitbra, luktar gott och är mjukt. Men det är dyyyrt. Fast å andra sidan pressat och väldigt drygt så frågan är ju hur dyrt det är egentligen jämfört med andra spånsorter. Ska nog jämföra lite här hemma hur många burar man får av exempelvis flis jämfört med aspspån. Flis av olika slag funkar också skitbra. Toa-lätt vill jag faktiskt personligen avråda ifrån då det är aldeles för hårt för fötterna. Funkar bra att ha i bajslådan, dock. Ofta har möss ett litet hörn i buren där de kissar och bajsar mer. Där kan det finnas en liten låda med toa-lätt i.

Klart du ska stödja uppfödarna! Men jag vill faktiskt framhålla att man visst kan hitta bra möss i zoobutiker. Men det kräver ofta lite mer erfarenhet för det kan lika gärna vara rena skitmöss. Dens törsta skillnaden jag märkt är att uppfödarmöss ofta är mkt keligare. Zoomössen är ofta modigare. Leta efter svensktypade eller korsade möss om du är ute efter en sällskapsmus. De engelsktypade må vara stora och vackra men de är oftast lite sämre i hälsa och temperament.

Oj, har dålig koll på om det finns uppfödare i de områdena. Men transport borde gå att fixa. Uppfödarna som är registrerade i Svemus är att rekommendera. (Fråga efter temperamentsmöss). Annars finns det många bra hobbyuppfödare men gillar inte att nämna öppet här eftersom de osm blir uteslutna kanske blir ledsna. Så tycker du ska läsa dig fram och bilda dig en egen uppfattning. Läs om olika möss och kolla var de kommer ifrån. Passa också på att träffa så mkt möss du kan för att bilda dig en uppfattning om ifall det är ett djur som passar dig.

Hur bor du? Dragigt eller varmt? Akvarium kan bli lite täta om du har det varmt hemma och gallerburar kan bli lite dragiga om du bor i ett dragigt hus. Gallerburar kan vara lite dumma om de har för små luckor. Det är dumt när man ska inreda eller ha tag i musen.

Som första bur tycker jag nog nästan att Dunaburarna är bäst. De är gjorda i plast och har en stor gallerlucka på taket. De har en bottendel som är lätt att plocka ur när man ska hälla ur spånet. I ett akvarium måste du skopa ur bottenströt med något. Fast det är roligt med akvarium. Man får så mkt mer yta i såna. Jag gillar dock gallerburar eftersom jag tycker jag får mer kontakt med dem i såna.

Du får nog fundera lite vad du själv tycker är bäst. Men en Duna skadar aldrig att köpa. De är som sagt bra nybörjarburar.

* Vad är bästa maten?

Ett egetkomponerat torrfoder! Här har du ett recept baserat på Eva Johansson:

2 dl Havre
2 dl Vete
2 dl Korn
2 dl Råg
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1/2 dl Torrfoder för hund
2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö*
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö

Alla ingredienser går att köpa på ICA. Du kan även byta ut de fyra översta ingredienserna med 8dl osockrad musli.

Flaska funkar bäst. Du kan t.ex. limma fast ett kardborreband på flaskan och glasväggen så kan du enkelt sätta upp flaskan på väggen. Observera att det enbart funkar på lite mindre flaskor.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

Precis vad jag menade! :p