Parning
Igår satte jag i hop en hane och en hona båda är jätte snälla och nu har jag ju plats för flera möss så jag tänkte ta en kull av dem men jag var lite osäker på hanen Champion eftersom att när han var liten så var han nära och dö eftersom att jag hittade han utan för boet och han hade inte fått någon mat så han var jätte liten. Medans hans bröder var fullt utvecklade vi 5-6 veckor så var Champion helt utvecklad vi 7-8 veckor så jag var inte helt säker på att han kunde para sig men jag ville testa eftersom att han är en sån fin mus. Men när jag satte i hop dem så var han helt ointresserad av Tessi så förmodligen så är han steril. Har funderat länge varför dem andra hanarna har accepterat han så bra visst så har jag ju andra hanar tillsammans men då har det varit några små bråk då och då men Champion har dem accepterat helt.

Men Felicia, sist du tog en kull hittade du inte hem till mössen utan övervägde att sälja dom som ormmat hur tänker du när du nu tar en kull till?
Jag vet vad du tycker men som sagt nu har jag planerat bättre. Och jag skulle aldrig kunna sälja dem som orm mat det var bara något jag tänkte på för just då var det lite jobbigt. Jag hittade hem åt dem fyra pojkarna Men nu kan jag lova att jag om jag inte hittar hem åt mössen som kommer att födas nu så kommer jag att behålla dem för jag ska aldrig sälja dem som orm mat. Och nu har jag plats.

Berätta gärna om ditt syfte och mål med kullen. Temperament? Berätta vad som är särskilt bra med just de här mössen! :)
Man ska inte para för att mössen är "okej" utan för att de just har det där extra som man vill använda och sprida! Kan du inte berätta lite om dem? Är de goa i handen? Kontaktsökande? Friska? Bra i hull osv.. Är det bra möss så ska de självklart avlas på om du efetr att ha funderat igenom det hela några gånger och pratat med mor och far kommer fram till att du har möjligheten att ta den kullen. Annars säger jag, skippa den! Det kommer fler möss och bättre tillfällen, alltid.
Hur många burar har du räknat ut att du får plats med? Hur många burar äger du? Jag tittar på din profil och ser att du är rätt ung och alltså beroende av dina förldrars ekonomi. Är de beredda att köpa fler burar så att du har plats? Och tänk på att fler möss innebär mer matutgifter och mer veterinärkostnader om de blir sjuka eller när de måste avlivas. Prata med dina föräldrar om detta. Har de råd att ge dig den lyxen att få vara musmormor?
Jättedryga frågor, jag vet. Men jag minns själv hur jag var när jag var 13. Man vill så mycket och hinner inte alltid tänka efter. Därför kan det vara bra när andra runt omkring hjälper en så att man verkligen har tänkt igenom det hela! :)
En parning kan gå skitbra utan några större problem och innebära att man får behålla just så många man själv vill, och att bebisarna blir goa och bra. Men mkt kan bli helt annorlunda gentemot vad du har förväntat dig och det är just dom bitarna man måste vara lite extra förberedd på! :)
Älskar mina stora små vänner..
Jag tycker inte du ska välja Champion om han inte är fullt kry. Ta reda på mer om honom innan du tar kull på honom. Det är i många fall bättre att hitta en äldre snäll hane som bevisligen med sin höga ålder är frisk.
Vad gäller sterilitet, så har det under de senaste åren på några av mina mushanar hänt att testosteronhalten varit låg och hanen behövt producera mer testosteron. Då har en längre period boendes med unga honor fungerat väl. Dock har alla de hanarna varit över 1½ år.
Lycka till med kullen Felicia. Berätta gärna hur det går :) Massor med bilder vill vi se sen när det blir bäbisar.
#3 Både Mirakel och Bumba är jätte goa möss så fort man öppnar buren så kommer dem fram och hoppar upp i handen. Dem är båda lugna och snälla det är därför jag har valt att dem två. Jag har fyra burar och om jag skulle behöva fler så får jag köpa de för egna pengar eftersom att jag lägger undan pengar i fall jag skulle behöva till mat, bur, vätrinär eller leksaker visst har dem hjälpt mig med vissa saker men det mesta har jag fått köpa för mina egna pengar.
Alla mina möss har varit friska. Och Mirakel är en kämpe hon överlevde från en katts mun så hon är en riktig kämpe

Å, vad härligt! Det är så jag tycker möss ska vara! :D
Ja, det viktiga är att du har tänkt igenom detta och verkligen har råd och plats. Det kan snabbt rusa iväg när det gäller utgifter för en kull.
Du förstår säkert varför vi blir skeptiska efter din förra paniktråd. Det verkar ju lite konstigt att ta en kull efter allt besvär som du hade tidigare.
Du sade t.ex. att du hade problem med astman pga. hanarna och att det var panik att få iväg dem. Hur är det med astman nu? Reagerar du på hanarna? Kom ihåg att väga in alla dom där sakerna som var jobbigt sist innan du bestämmer dig. Har du otur får du många hanar och de är ju svårsålda.. Det är synd att hanar oftast inte kan bo ihop, annars vore det mkt enklare att avla.
Hur gamla är Mirakel och Bumba, förresten? Vad vet du om släkt, syskon osv? Var kommer de ifrån? Har du några bilder på dem? Vore kanske smart att vänta ut Bumba med tanke på osäkerheten kring hans hälsa. Har du några bröder till honom som är lika bra i temperament? Är honan mkt ung kanske du hinner vänta ut henne med.
Jag blir lite nyfiken när jag läser om såna här framåt men ändå lugna möss.. Letar faktiskt efter såna själv just nu. Eller, det är egentligen min syster, jag kan inte ha möss hemma hos mig.
#7 Nej det var Champion som kanske inte var helt kry. Mirakel föddes i januari och Bumba föddes i mars. Jag hoppas att hanarna i kullen kan bo tillsammans för Bumba kan bo tillsammans med andra hanar och hans bröder också. Jag kan lägga ut bilder på dem om ni vill se.
#8 Men ta inte givet att ungarna kommer kunna bo ihop..

Alltså, det här låter som helt fantastiska möss.
Men vad bra att det inte var Bumba som var den svaga! Kollar igenom texten nu och ser det. *virrig*
Nej, man ska absolut inte ta det förgivet att hanarna kan bo ihop, nej, nej. Men jag tycker det är väldigt roligt att läsa att dina faktiskt gör det! Dock kan ju många hanar som funkar ihop börja att bråka vid halvårsstrecket så håll ögonen öppna.
Okej, då är honan alltså 8 månader och hanen 5 månader. Man brukar rekommendera att vänta ut hanen tills han är över året så att alla "fel" hinner visa sig. Men honan kan du ju inte vänta så mkt längre på..
Ja, lägg gärna ut bilder! :)
Ja, jag tänkte bara säga det eftersom hon skrev att ang burarna så kan hon ha hanarna ihop men så hon är berdd på att köpa många burar om det inte går. :) Tänkte eftersom hon hade såna problem med ungarna hon hade sist, att å sålda.

Jo, men visst!
Jag minns ju själv vilken panik jag hade med min lilla kull där jag "bara" hade 5 extra hanar som jag fick lov att dela på.
Så det bör man alltid påminna om.
Men nu är jag lite ego eftersom jag är väldigt nyfiken på föräldradjuren! :P Om de är så bra som TS säger så vill jag verkligen veta mer! Jag undrar om det är riktiga svenskisar.. :)
#12 Ja dem är svensk typade möss
Här kommer lite bilder på föräldrarna
inte illa ment men det var ganska suddiga bilder och svårt att se, men det ser ut som om bumbaa är trefärgad på bilden i #17, är han det? Det är ju inte det vanligaste.
mirakel ser precis ut som min lovis, storleksmässigt också :)
#20 Urskäkta för dem suddiga bilderna. Nej Bumba är bara svart och vit han var den enda i kullen som blev två färgad alla dem andra blev en färgad.
Bor han i den blå buren som är med på bilden?
Om du menar transport buren så nej det gör han inte

Du har inte möjlighet att filma dem?

Vet du vad jag tycker..
Jag tycker du ska vänta med parningen och anmäla dig till Temperamentskursen i Stockholm den 10:e Oktober. Där kan du få hjälp med bedömning av deras temperament och få prata med en kunnig uppfödare om vad som krävs av dig som ska ta kullen. Kursen kostar inte mycket, 100 kronor, och jag vill påstå att om du inte tror dig ha råd att gå på den, ja, då ska du nog överväga om du verkligen har råd med den här kullen också.
Nu när jag tittar tillbaka(med hjälp av en väns uppmärksamma ögon) ser jag att det är en del saker i din historia som inte passar ihop.
I första inlägget skriver du att du har satt ihop Champion och Tessi.
Sen har du bytt till Mirakel och Bumba men det står ingenstans hur och när bytet har skett och varför.
Grodan ifrågasätter (vänligt) Champions lämlighet. Då säger du att det är Bumba du ska para. Vart har bytet skett? Och om du har satt ihop Champion och Tessi så finns ju stor risk att Tessi är dräktig redan!
Du skriver att dina hanar går bra ihop. Men när du förklarar varför du valde Champion, så var det för att han inte bråkade, som de andra.
Sedan berättar du att alla hanar går bra ihop.
Jag misstänker att du inte har bra öga för sånt, och så blir din historia lite annorlunda än verkligheten. Du gör den till vad du vill ha den till! Inte för att du vill sitta här och ljuga utan för att det bara blir så, helt enkelt. Du vill så gärna att de ska vara bra möss!
Men jag kan ha fel. Det kanske är bra möss. Och jag ska ju gå på kursen så i så fall vill jag gärna träffa dem!
Det blir perfekt för dig. Lite chans att göra reklam, få hjälp med temperamentbedömning och även få lite qualitytime med en duktig uppfödare som du kan bolla dina drömmar och idéer med. Elin är jättesnäll så hon är perfekt att prata med!
Jag förstår att det har blivit lite krångligt att förstå så jag ska berätta allt från början.
När jag satte i hop Tessi och Champion så satt jag och kollade i fall det hände något men dem visade inget intresse för varandra så hon kan omöjligt vara dräktig. Så jag flyttade isär Tessi och Champion. Och funderade på om det fanns någon annan jag kunde para med Tessi men dem andra två hanarna är hennes bröder så det går ju absolut inte. Så då tänkte jag att Bumba och Mirakel var perfekta för att para. Men som sagt jag funderade på om jag hade plats, tid och pengar för att ta en kull och kom fram till att jag hade allt för en ny kull.
Och det där med hanarna menar jag att Champion aldrig har bråkat med någon annan hane. Och Bumba går i hop med andra hanar men i bland så kan det bli små bråk men jag håller koll så att ingen blir skadan och om dem börjar bråka jätte mycke så flyttar jag bort en hane till en annan bur. Och det är försent för att vänta med kullen för Mirakel och Bumba har redan parat sig. Jag förstår värför ni är skeptiska till det här men jag lovar att jag ser till att dem är friska och är bra möss till avel. Och jag tar inte bara en kull så där jag tänker först om jag kan ta en ny kull och om jag har bra möss för avel.
Och jag ska kolla upp med den där kursen inte helt säkert att jag går men jag ska kolla upp lite mer om kursen.
Tack för att ni ger mig så bra råd ska verkligen tänka på det som ni har skrivit.
#3 (OT) det där första lät som något man skulle skriva i en loggbok i skolan

#27 Haha vad du gillar att klaga på andras kommentarer :O

#27 Haha, ja, det är mkt lärarådra i mig! ;)
#26 Jag tycker du svarar väldigt utförligt och bra. Känner fortfarande en viss skeptism, ska jag erkänna men jag hoppas jag har fel och att allt går bra. Hur som helst önskar jag dig en stor lycka till med kullen och håller tummarna för att du har möjlighet att dyka upp på kursen! :)
#26 Tack för att ni ger mig så bra råd ska verkligen tänka på det som ni har skrivit.
Ord som hedrar dig!
Jag är så glad att Terato tar sig tid och är så pedagogisk!
#30 Ja tack Terato för att du har tagit dig tid.
Terato och många fler är änglar eftersom dom ger sin tid åt människor som behöver råd. Jag har själv varit en sådan som fått goda råd.
Felicia, jag kan inte annat än hålla med Grodan i #30
#26 Tack för att ni ger mig så bra råd ska verkligen tänka på det som ni har skrivit.
Ord som hedrar dig!
Terato och många fler är änglar eftersom dom ger sin tid åt människor som behöver råd. Jag har själv varit en sådan som fått goda råd.
Felicia, jag kan inte annat än hålla med Grodan i #30
Ord som hedrar dig!

Jag är glad att TS orkar sätta sig och läsa mina långa inlägg. :)