Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 752 ggr
[MissDiss]
0

Hur är det att ha möss?

Hejsan, nu är jag nyfiken på hur det är att ha möss? Luktar de mycket? Kan man kela med dem ? Vad anser ni om dem? Berätta allt ni kan komma på som kan vara bra för en ägare att veta :)

Tack på förhand! :)

ivanhoe81
0

som jag skrev i pmet så har ju mus och råtta (som du är van vid) ungefär samma sorts lukt (vad jag har hört jag har inget luktsinne så jag känner inget)

de som jag har klättrar gärna upp på mig och älskar att bli ompysslade

något som skiljer är att murhanar är svåra att ha i flock det är inte råttor, visst jag har en flock på 3st hanar som fortfarande bor ihop sedan jag köpte dem av imsuckadiva det enda de slåss om är vem som ska putsa vem (alla vill putsa varandra ju)

om du vill vara säker på att ha en flock välj honor men jag tycker att möss äter mer än råttor med (iallafall mina)

[MissDiss]
0

#1 Låter gosigt! :D

ivanhoe81
0

de älskar att klättra upp i nacken och putsa mig där (precis som mina råttor gör med undrar om jag behöver tvätta mig bättre där)

är de bara rätt hanterade från början så kan de bli hur mysiga som helst (men det gäller alla djur) men de är lite mindre att fånga in än råttor, jag vet det av egen erfarenhet en råtta går det se bra under soffan medan en mus gärna gömmer sig bakom benen så man inte ser dem och det är inte bättre att de mössen som springer ute

är svart och sedan svart med vit rand över sig

[MissDiss]
0

Haha. Okej :)

Terato
0

Ja, hur är möss? Ska försöka sammanfatta hur möss är.. De är först och främst INTE som råttor så letar du efter små miniråttor så kommer du att bli besviken. Men möss har så mkt att ge om man bara lär sig att förstå dem.

Möss är ofta lite försiktiga av sig och undersöker försiktigt sin omgivning. De är ofta mkt keliga av sig och kontaktsökande, dvs. letar ögonkontakt med sin ägare(nu pratar jag bra möss, såklart). Bra temperamentmöss stannar gärna lääänge i din lätt kupade hand för mys och gos. De gillar ofta att bli klappade på huvudet med tummen eller längs med kinden. Såna möss finns t.ex. hos Vattnadals och Morakullans men även hos fler uppfödare, förstås.

De kan ofta vara rädda just när man ska plocka upp dem till skillnad från råttor som ofta enkelt låter sig plockas upp men väl i handen är det lugnt. Sen finns det ju förstås de mössen som springer upp i handen själva också men ofta är det förenat med springighet över huvudtaget. De sitter alltså inte kvar i handen utan fortsätter vidare upp för axeln och ivåg! ;) Alltså, de brukar inte vara lika keliga. Vilken typ av möss man trivs med är ju upp till en själv. Jag är ju sån som vill ha allt i samma mus. Finns inte många såna men det finns! Dock är det diskuterbart om överdriven modighet hos möss kan vara sammankopplat med andra negativa egenskaper som höjd revirbenägenhet. Flera uppfödare har iakttagit detta fenomen. Vill man ha frimodiga möss ska man leta på lite mer annorlunda platser eftersom uppfödarna faktiskt sällan avlar på det. Zoobutiker kan ha, men de mössen kan också vara skit. Gäller att man har lite tränade ögon när man letar på lite alternativa platser. Svensktypade möss har jag märkt oftare har det här gåpåigare beteendet. Engelsktypade är i regel harigare. Sen finns det mkt korsade möss och där kan du hitta mkt guldklimpar!

Det fina med möss är att de oftast är så snälla och försynta och små och goa, liksom. Som jag har märkt det vänjer de sig lätt vid en viss människas röst och känner sig extra trygga med den människan som lever närmast dem. Möss gillar nya saker och blir sällan nervösa vid flytt osv. utan tvärt om blir de ofta fartiga och glada när det händer saker. Möss vill ha leksaker utbytta ofta. Det är alltid uppskattat att lägga in nya leksaker hos mössen till skillnad från råttorna som brukar sky nya saker som pesten den första veckan! ;)

När jag hade möss hemma hos mig bodde de på köksbänken i en öppen bur. De vaknade alltid till när jag kom hem från jobbet och sprang alla fram till luckan för att tigga ett solrosfrö eller en nöt. OM jag stärckte in handen efter dem och försökte fånga dem skyggade de undan men sprang genast tillbaka och kollade försiktigt min hand. Efter en stund hoppade de försiktigt upp. Det efter att jag tränat mkt med dem, såklart. Alltså, det kräver lite mer tålamod med möss än råttor om man vill att de ska komma själva. Man får inte vara för burdus. Men söker man kontakt med musen på dess egna villkor är det enkelt att få en fin kontakt där musen litar på dig. Den kontakten är något av det finaste som finns! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

#5 du fick med mycket där… Kyss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Jag vill ha mössen så att de kliver upp i handen efter en stunds funderande, är lagom sugna på att undersöka och de ska älska att gosa i handen. De ska vara lite coola av sig, liksom. Och de ska inte springa iväg för livet när man försöker skopa upp dem. Det är okej att de går undan lite men de ska inte fly för livet, liksom.

Jag vill inte att de ska vara överdrivet rädda men de får inte vara överdrivet upptäckargalna och nerviga på det sättet heller. Jag tror att musen mår bäst i fångenskap om den är cool, orädd och gillar läget, liksom. Då har den stora förutsättningar att trivas i människans sällskap också. Men det är ju fortfarande en mus och en viss försiktighet SKA en mus ha i sig tycker jag. Annars kan man lika gärna skaffa sig ett annat djur.

Jag kan älska en mus som har den ena egenskapen och inte den andra och tvärt om. Möss är väldigt individuella djur och man uppskattar dem liksom för det dom är! Det bästa är väl, om man inte lyckas kombinera allt i en mus, att ha en modig utforskare och en mysig handsäl. :)

Främst kommer du att märka att möss är väldigt intelligenta trots sin ringa storlek. De är väldigt uppmärksamma om sin omgivning och känner igen olika människor väldigt väl, t.ex. Finns även dom som lyckats träna möss i Agility! Och jag tycker att det märks att möss gillar människor. De söker på sitt försiktiga vis människans uppmärksamhet. Den "magin" med möss har jag nog inte upplevt med något annat djurslag..

teratos.r8or.se

Terato
0

#6 Ja, och åå vad svårt det är att kort sammanfatta hur de är!

Men det är ju precis det man vill veta när man är nyfike på en ny djurart. Och det är svårt att beskriva när man har haft möss ett tag. Men jag tror det ger rätt mkt.

teratos.r8or.se

[MissDiss]
0

Tack för alla bra svar! :)

Fick hem två småttisar idag, så nu får jag själv prova på :D

amaira
0

Heja Terato! Där fick du med mycket som sagt.

"Vad är en mus, och vad kan den vara?" är en mycket intressant frågeställning, som vi ägnat mycket tid åt att fundera över.

"Möss är väldigt individuella djur och man uppskattar dem liksom för det dom är!" Det här är ju verkligen sant!!

Lycka till med dina nya småttingar MissDiss. Jag vet inte var du bor, men kan du inte vara med på temperamentskursen? Och givetvis ta med dina möss.

Temperamentskursen går ut på just det här att lära/visa människor vad en mus kan vara! Inte vad en mus absolut och nödvändigvis måste vara. Vi är alla olika, och våra möss också. Samt vad vi vill att våra möss ska vara är också olika.

Först när vi vet vad en mus kan vara, kan vi börja välja på ett annat vis efter oss själva som personligheter.

[SarahOhrn]
0

#9 Vem köpte du dem av? :)

[MissDiss]
0

#10 Tyvär, jag kan nog inte gå på den då vi inte har så bra med pengar denna månad "/

#11 Jag fick dem ;) Omplacering :)

ivanhoe81
0

#12 hur verkar de vara att ha nu då?

Jag tycker att mössen i sättet är som råttor (för utom att de är lite mer försiktigta av sig) de möss och råttor som jag har är lika kelsjuka av sig och lika mycket på mig enda skillnaden på dem är storleken som jag tycker, det plus att möss älskar att gräva ner sig och råttor ska sova så högt upp det går

[MissDiss]
0

#13 De är jätte mysiga! :D (Luktar lite mer än råttor dock, men jag bryr mig inte, bara mamma som är fisig :P)