Taggmus
Hallo!
Lite info om taggmus? :)
Vet redan en del om dom.
Men inte riktigt när det handlar om storlekar på bur, är det som för vanliga möss? Samt hur de är? Alltså om de har särskilda krav utöver vanliga möss är det jag undrar :)
Läste någonstans att de blir fästa vid sin ägare och även kan lyssna till sitt namn, var de dessa? Inte säker, men tror det.
Och vilka uppfödare det finns.
(har haft vanliga möss förut)
Och kan de gå ihop med igelkottar? Alltså inte gå ihop som "gå ihop i samma bur" (igelkottar sitter inte i bur). Men om jag har de ute i rummet samtidigt.
tacksam för svar!
/Jacqueline
Tror nog inte du ska ha igelkottar och taggmöss ute på rastning ihop. Generellt sett så ska inte djur av olika arter umgås, med enstaka undantag. Taggmöss är större än iaf svensktypade och korsade möss, så de ska ju ha bur därefter. Ju större bur, desto mindre chans till bråk. Jag hade en liten flock med taggisar för några år sedan, köpta från grossist (zoo). Höll inte på med dem så jättemycket och så spontant tama som mina vanliga möss var de inte, men det fanns inte minsta ansats till aggressivitet, de var ruskigt snälla. Lättare att få tama än zebramöss tycker jag iaf. Vilka som föder upp ahr jag ingen aning om, måste jag erkänna.
Jag har en avelsgrupp taggmöss här hemma (1.2) och kommer få ungar från dom då och då.
Tycker att dom är trevliga att ha ch göra med, hanen är hur snäll och tam som helst.
Men sen det att ha dom ihop med igelkottarna, varför? Taggmössen kan du rasta i sängen på dagarna och igelkottar ligger och sover på dagarna, dessutom så bor väl kottarna på golvet, så jag förstår inte riktigt…
Sen om jag inte har helst fel för mig (hinner inte dubbelkolla) Så ska dom ha samma utrymmeskrav som gräsmöss enligt jordbruksverket. Dvs. större utrymme än vanliga möss. Sen är mina här hemma vakna mycket på dagarna istället för nätterna. Trevligare än vad sebramössen var.
Hnner inte skriva mer just nu!
Mvh,
Catarina
#1 mja, det håller jag inte riktigt med om. "djur av olika arter" av olika raser måste du mena?
Av olika arter kan jag förstå, men raser håller jag inte med om. fast beror ju på också vad det är.
Jo det var det jag tänkte. att de ska ha de större så de inte bråkar eller så.
#2 Okej. Hur "keliga" är dom etc?
Nej jag undrade ifall man kunde ha ute dom samtidigt bara ;P intressant o veta.
Okay. men vad är det som skiljer taggmöss från sebramöss utöver färgen/täckningen? har sebramössen ett annat temperament, är de mindre aktiva osv.?
#3 ???
Igelkott är en art. Taggmus är en art. Tammus är en art. Det är tre olika arter!
Raser är bara olika utseenden inom samma art. Ex Bordercollie och Dobermann - samma art (tamhund), olika raser.
#4 Svårt att säga. Allt beroende på individen.
Förstår fortfarande inte hur du menar att ha dom ute samtidigt? Dom bör ju verkligen inte komma i kontakt med varandra eller ens i närheten då igelkottar är köttätare. Taggisen i sängen och kotten på golvet, inte uppe i sängen samtidigt som exempel!
Sebramöss är mer hispiga tycker jag, mer blyga och väldigt hoppiga.
#6 Haha, men jag ska inte ha dom ute samtidigt xD jag undrade bara om det var möjligt. Och så hann jag ju heller inte komma på svaret själv ;P att de äter möss. Den tanken kom inte fram i huvet förren du sa det nu^^ Fast jag ju vet att de äter möss.
Aha okej. Har hört att taggisarna ska vara väldigt nyfikna av sig. Men ändå svåra att få tama?
#7 Nyfikna är dom allt. Tamhet vet jag inte riktigt, svårt att säga. Men lättare att få tama än sebramöss.
Ah okej
#2 Åh gud vad söt! :O
Tror det finns en artikel om dom på exotiska djur om jag inte har helt fel för mig. :)
Hälsningar Malin
Kan vara bra om vi har en taggmusartikel här också, med fina foton.
Så vill Cattalina, Liz85 och/eller enbartmalin ta tag i det?

Jag själv vet ingenting om taggisar och ärligt så är jag rädd för dem… 
Kan rota runt efter några foton och fundera lite på, och har nog någon gammal text nånstans man kan bygga vidare på.
Jag är tyvärr ingen bra artikel skrivare och överlåter alltid det till andra, det jag skriver hamnar oftast huller om buller så bara jag förstår.
http://goto.glocalnet.net/rat/tagg/taggar.htm
Den enda vettiga sida om taggmöss.
Hälsningar Malin
Catteklina Antar att det är dina ungar på djurhörnan? :P
Hälsningar Malin
jag kikade inte lite snabbt på exotiskadjur.ifokus och jag hittade faktiskt ingen artikel om just taggmöss. Det finns några trådar men det är inte många. Verkar vara lite bortglömt faktiskt…
Jag tycker det verkar som en jättebra idé att skriva ihop en artikel som kanske kan publiceras på båsa sidorna.
#20 Jag letade också, tror faktiskt taggmusen är för vanlig för att passa in på exotiska djur.
Hälsningar Malin
Tyvärr har jag ingen ork att skriva en artikel så som det ser ut för tillfälet. Hoppas någon annan kan vara flitig och ta tag i det :)
#19 Om det är dom fortfarande vet jag inte. Men har lämnat taggisar dit tidigare, vet om att det fanns någon annan som också lämnat in ungar dit :)
-C
Jag kan inte sitta just idag och skriva på en artikel. Har ett litet jobb som väntar plus att ärenden på stan väntar. Men kan ju försöka få ihop någon bra text om de/leta upp den gamla och bygga vidare på när det finns tid.
#22 Där var ungar nu i helgen iaf :)
Hälsningar Malin
#24 Ok :) Har inte varit där på länge, så det är nog från någon annan. Har tyvärr ej kvar mina taggisar längre iheller.