Färg fråga
Är det någon färg man ska akta sig för när man tar kullar på sina möss, typ så man inte får för mycket som skapar problem hos mössen?
Typ med råttor ska man inte ha två som har mycket vitt för det förstör tarmarna eller om det var levern.
(Ursäkta om det blev konstigt inlägg, kunde inte komma på någon bra formulering då jag är trött som en vet inte vad)
Det jag vet är att röda möss ofta blir överviktiga. Genetiskt problem. Om det nu är en stor nackdel vet jag inte men dom kanske inte lever lika länge och ofta får tumörer… Har jag för mig!
Okej, tack :)

Det är samma sak när det gäller vittecknade möss. Det är också sammanknippat med megacolon!
Sen om du parar två röda med varandra så får du ett bortfall i kullen redan i fosterstadiet eftersom den röda genen är dödlig i dubbel upplaga.
Älskar mina stora små vänner..
vad menar ni med röda möss? Ögon eller pälsfärg?
Undrar hur det går med mina 5 tjuvparade honor då där hanen är svart med vit teckning och de dräktiga honorna är 1 helsvart 2 svarta med vit teckning och 2 helvita med röda ögon
#4 Pälsfärg. Fawn i alla fall.
De är väl dom två vittecknade som inte är så bra m dom paras, om jag förstått rätt.

#4 Japp, som Sarah säger är det möss som har pälsfärgen Fawn och Röd som har genen som är dödlig i dubbel upplaga. Det är också Fawn och röda möss som blir feta! Men de är ack så vackra..
Det beror ju på om dina tecknade bär på megacolon men oftast tycks det vara teckningar med mycket vitt i som är i riskzoonen. Vet du något om släktingar bakom? I så fall kanske du kan spåra fall av megacolon.
De helvita med röda ögon kan förresten lika gärna vara albino och då är inga teckningsgener inblandade över huvudtaget. Men de kan såklart även vara övertecknade vita.
Älskar mina stora små vänner..
Nej, jag de kommer från djuraffär från början så "/
de som jag har de svarta och svartvita kommer från dressan och ekorren och deras föräldrar kommer ursprungligenfrån djuraffär de vita har jag hört kommer från djuraffär ursprungligen (omplaceringsdjur)hanen vet jag lite mer om men den infon ligger på en kraschad dator (disken med operativsystemet har hett upp men infon på de andra diskarna har klarat sig)
det märks väl vad som händer och hur de blir när de kommer men tyvärr så kommer jag göra lite jobbiga saker när de kommer jag ska gallra bort hanarna från ungarna som kommer utom några ska bla försöka få ihop 1 med deras farbror som är en riktig kelgris och gärna vill ha sällskap(tog upp honom och en annan hane från en hanflock och lät dem träffas han började putsa den från flocken med en gång sedan lekte de lite i tröjan på mig
honorna kommer jag väl försöka sälja för en symbolisk summa (men med min tur blir väl alla honor då alla fems ungar)
Haha okej :)