Låda från IKEA till bur?
Är det okej att ha en sån samla-låda som bur åt mössen? Någon som har det som tycker det funkar bra? Eftersom mina är rymningsbenägna :p
Hur gör man för o få vattenflaska o har man nät som lock? Vilken storlek bör man ha, 45 el 65 L?
Många frågor men hoppas nån kan svara! ;)
Det är ganska vanligt till både gerbiler och hamstrar så då tror jag det går bra till möss med.
Det vanliga är att man antingen borrar hål i locket eller skär bort en bit mitt i locket och sätter nät.
Vatten flaska bör väl gå bra med en häng flaska, alltså flaskorna med ögla uppe på.
Storleken? Ju större desto bättre, varför ta 45 när det finns 65? :)
Hälsningar Malin
#1 Tack! :) Hehe ja det är klart, men 65 blir mest bara högre och det gör ju inte dom nåt när dom ändå inte kan klättra upp, men ska kolla på dom in real life så att säga för att se vad jag ska få plats med o sådär :)
Det är ju en enkel o billig bur om man ska ha flera burar med möss.
Själv hade jag nog valt 45-literslådan. Gillar inte så höga burar.

Mvh Stephanie 

Ja det är det jag känner också, när man ska få upp dom och så, det är ju inte så stor skillnad på bottenmåttet tror jag utan mest höjden och den spelar ju ingen roll för mössen.
Hade den varit till gerbiler, så hade jag valt den höga och fyllt lådan med spån, men till möss är det nog bättre med den lägre 

Mvh Stephanie 

Ja dom behöver ju inte lika tjockt lager..
jag har en 65 samla till en av mina muspojkar men så har ju jag en som älskar att klättra på saker och rep etc hade gärna tagit en högre bur än de 42 cm som de lådorna är men men ska jag ha det så får jag väl bygga en själv i plexiglas eller nåt
Ah jag får se vilken det blir. Köper kanske 2-3 st nu, i lite olika storlek, så har jag :)

#8 köp en extra, jag kommer att ha med krullbebisar till valbo 
Haha ja, jag tänkte gå på IKEA i Valbo efter utställningen på lördag, dom får sitta i petboxen så länge så sätter jag ihop två av mina i en annan petbox där efter utställningen, så då får jag se hur många bebbar jag kommer hem med, haha ;D Sen fr det avgöra hur många lådor det blir ;p
#8 det är ju bättre priser på samlalådorna än på säg en duna eller terrarium
det med Vattenflaskan har jag löst åt en av mina gerbilburar (har inte haft tid att göra så på de andra) genom att skruva fast en trähylla inuti samlan (med skruv från utsidan) sedan borrade jag ett hål som vattenflasknippeln kom igenom sedan gjorde jag en upphängning på utsidan
fungerar kanon, kan ge dig bilder på det med om du vill
#11 Jag vill gärna se hur du har gjort! 

Mvh Stephanie 

tänk på att det här är just för gerbiler och en samla på 130 liter
först visar jag hur jag gjorde med en hylla där jag har matskål etc på (har inte fixat Vattenflaskan än på den bilden)
hoppas det ger lite ideer även till möss
jag kommer ju göra lite små hyllplan i min 65liters samla som jag kan byta ut då de börjar bli lite för äckliga sedan kommer jag sästa lite rep och sådant mellan dem så han kan klättra imellan dem då min lilla kille är en klättermus har jag märkt
Häftig! Gnager inte gerbilerna på plasten?

Mvh Stephanie 

Coolt att kunna använda ikeagrejer, men blir det inte för dålig ventilation i sådana lådor? Blir det inte typ som ett akvarie?
Terrarie funkar ju men då är det ju ventilation på flera ställen.
en del gnager på plasten så de får bo i akvarium
vi sågar upp ett stort hål i locken och sätter finmaskigt nät över det är ju stort sett hela locket som är täckt med nät
terrarium kan ju vara byggda på olika sätt det som jag har (som mina möss inte trivdes i) har 2 ganska tätslutandes glasdörrar fram och enbart en stor öppning upptill (men jag tror att det är hemmabyggt med)
vill man ha fler ventilationsöppningar så kan man ju bara ta en liten borr och även borra i överkant på lådan
medsickar en bild på mitt lock till en av våra gerbilburar kommer göra så på min musbur med men det hinns med, har bara borrat mängder med småhål i det locket
våra gnager inte på plasten men däremot på trähyllan och gnaggrejorna som ligger i buren
Snyggt!
/Anneli
tack så mycket
varför inte ha 130 l när det finns?