Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1352 ggr
[SarahOhrn]
0

Färgbestämning!

Nu är mina små ungar 4 veckor på lördag och jag ska sära på dem. Är ganska säker på vilka kön dom har, bara en jag är osäker på och den får ni hjälpa mig med nedan. Men när jag ska regga dom är ju färgen problemet.. Väntar dock ett par dagar med att regga så jag är säker på allt!

Har även sett att några verkar bli astrex o några texel (om man ser på babyhåret i alla fall) och den släthåriga blir troligtvis långhårig! Men honom tänker jag ev behålla! :)

Nåja, till uppgiften!

[SarahOhrn]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hona

[SarahOhrn]
0

Hane

[SarahOhrn]
0

Hane

[SarahOhrn]
0

Hane

[SarahOhrn]
0

Hane

[SarahOhrn]
0

Hona

[SarahOhrn]
0

Nu kommer samma mus på tre bilder dels för dens färg ser olika ut från olika håll med nån fläck o sen behöver jag hjälp med könet!

[SarahOhrn]
0

[SarahOhrn]
0

[SarahOhrn]
0

Hane

[SarahOhrn]
0

Nu på bild ser jag att #9 Ser ut o va en hona. Det syns bättre på bild! Men tycker det är skitsvårt o se skillnad fortfarande! :/

Terato
0

Ännu svårare nu när de är så pälsbollar!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

#12 haha ja jag tycker det är svårt hur som! :( Och imorgon måste jag sära på dom, hoppas jag tar rätt!!!!

Terato
0

Men vid det här laget borde de ha fått små pungar. Kolla efter nipples också. Hanarna har inga nipples.

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

#14 Ska kolla ännu en gång imorgon innan jag särar på dom. :) Det är svårt o urkilja iall päls när dom är som popcorn! :P

Men behöver färghjälp av någon också, please?!

Terato
0

Jag är inte så bra på den här färgskalan men det är en massa argente så vitt mitt öga kan se. Kanske med nåt annat blekt i också, t.ex. #8 skulle kunna vara en blue argente men jag är som sagt inte så bra på det där.

#2 och #5 ser ut som dove/silver.

Vad har föräldrarna för färger och hur ser stamtavlan ut bakom dem? Det kan vara till nytta!

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

#16 Jag har bara stamtavla på mamman. Mamman är dove, ska kolla resten. EN av dom "grå" ser ut som dove o en som silver fast det är möjligt att silvern är dove också börjar jag se nu. Det första problemet jag har är dom olika argente tror det är olika varianter som du sa, blue o så. Och kan inte alls det.. Så vet inte vad jag ska regga dom som! :/

Terato
0

Om grodan inte hinner svara(för det är nog rätt många som vänder sig till henne om råd) så hör med amaira. Hon har ju en del argentevarianter hemma och hon kanske kan hjälpa till!

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

#18 Ska göra detta! :)

Grodan
0

Ja, varför svarar jag inte undrar ni… för att jag trots allt är superdålig på att färgbestämma via foto! Jag behöver dagsljus, se mössen IRL för att kunna BLÅSA i pälsen samt att de har vuxenpäls.

För att jag ska kunna se på foton behövs riktigt bra foton, perfekt ljus och superskarpt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Ja, jag vet också att du inte brukar vilja färgbestämma med hjälp av bara ett foto. Det är ju så lätt att det blir fel.

Men sen är frågan om det verkligen gör så mkt om det blir lite småfel, Sarah. Regga dem som Argente och de andra två som Dove så blir det iaf inte jättejättefel.

teratos.r8or.se

amaira
0

Du verkar ha dove, och argentevarianter. Jag kan inte heller svara.

Några ser jättemysko ut, som 3:an t.ex. som er dove ut på ryggen och argente på sidorna. Fällningsfenomen kanske … bör vara argente de med.

Vanlig argente kan de vara, eller kanske blue argente (om det saknas "röd-ton" i deras "rödfärg" - liksom). Knappast champagne argente, de har för mörk underpäls, och lilac argente, näää, det tror jag inte.  Det är dessa du har att välja mellan.

Jag skulle göra som Terato säger, dvs det är så jag GÖR. Jag reggar i det som ser troligast ut, som jag tror mest på. Eller helt enkelt "argente" så skriver du inte fel i alla fall, även om det skulel behövas ett tillägg senare.

Grodan
0

#1 Argente

#2 Dove

#3 Argente

#4 Argente (ev blue argente)

#5 Dove (ev silver)

#6 Argente/Blue Argente

#7 Argente/Blue Argente

#10 Argente/Blue Argente

[SarahOhrn]
0

FÖrstår att det är svårt på bild. Jag reggar dem som argente o dove. Men vad gör dem till BLUE argente? Och hur skiljer man på dove o silver?

amaira
0

Dove och silver kan du inte alltid skilja på. Då kan stamtavlan behövas.

En mörk silver och en ljus dove, kan se i stort sett vara omöjliga att skilja åt med ögat.

En dove är en rödögd svart, och en silver är en rödögd blå.

Den blå färgen har en tendens att "klumpa ihop sig". Därför kan man ibland se skillnaden genom att färgen ser mer "tickad" ut på silver. Men det kan också vara vanskligt att avgöra.

Skillnad på argente och blue-argente?

En argente är en rödögd agouti, och blue-argente är en rödögd blue-agouti.

Skillnad, rent teoretiskt, då behöver man utgå från början, med agouti.

Skillnaden ska vara att agotuins svarta färg är blå på blue-agouti, och den röda fortfarande röd - i de tickade hårstårna alltså.

Men genen för blått bleker rött en smula, så den röda tonen får en lite annan färg, lite blekare oftast.

Eftersom mössen är tickade (agouti-varianter) handlar det också om helhetsintrycket på lite avstånd. Samt förstås, att blåsa i pälsen och titta på färgerna på varje enskilt hårstår, ytterst och i botten.

Rödögdgenen bleker svart och blått, men inte rött.

Så en argente är ljusare än en agouti i sin svärta men inte i sin röda ton.

En blue-argente är ljusare i sin svärta (som egentligen är mörkt blå ursprungligen) men också ljusare i sin röda ton, eftersom blågenen bleker även rött litegrann!

Pfuuuuhhh, det här hängde bergans ingen med på. Det visar snarare på hur krångligt JAG tycker det är …

För att krångla till det ytterligare, kan en agouti i sig själv, vara mycket ljus eller mycket mörk, ha mycket rött i sig, eller ävldigt dåligt med rödfärg.

Vissa färger är svåra att se skillnad på, vissa andra färger kan vara samma färger fast heta olika. Och så finns det färger som man omedelbart kan se att det inte kan vara någon annan.

Fast jag pratar mer i "gener" än i "färger", förstås. För mig finns t.ex. inte en "svartögd silver", eftersom det inte finns genetiskt. Men svartögd silver går att få fram färgen på med hjälp av andra blekgener, och står med i svemus standard.

Terato
0

Nu kanske du förstår vikten av att läsa på lite genetik, Sarah! Ska du avla så kommer du att behöva det. ;)

Har du genetiken så blir det mesta förståerligt. Det blir även lättare att själv spåna om färgen på sina djur.

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

#26 Ah… Svårt! :/ Ska försöka läsa på tills dess att jag tar en planerad kull! =) Men ni kan iaf få se mammans färger i stamtavlan så får vi se… :D Ska kika om ett tag.

Men tänk om det då både finns blå o svart bakåt då vet man ju inte om det är silver eller dove ändå :O

Grodan
0

#25 såg ut som en början på en artikel där… *fniss* Skrattande

[SarahOhrn]
0

Såhär ser iaf Silvias stamtavla ut färgmässigt:

Far: agouti
Mor: Agouti bandad

Farfar: Agouti
Farmor: Svart

Morfar: Agouti
Mormor: Svart bandad

Fff: Si-ag (vet för övrigt inte vad det står för?? Silver agouti?)
Ffm: Blue agouti

Fmf: Dove
Fmm: Svart bandad

Mff: Cinnamon tan banded (ci/t/be) ??
Mfm: Agouti

Mmf: Dove
Mmm: Svart bandad