Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 2696 ggr
[SarahOhrn]
0

Sälja möss till djuraffär?

Jag är lite kluven. En del av mina möss får jag ju inte sålda och jag skulle ju kunna behålla dom men eftersom det va en tjuvparning o jag inte har nåt sfte med kullen så "behöver" jag dem inte här hemma.

Nu såg jag att en djuraffär i Göteborg letade efter uppfödare att köpa möss av (nu är jag ju ingen uppfödare men jag är ju ingen grossist :p) och jag kontaktade dem och åkte dit. Dom har inga reptiler, så mössen går inte till reptilföda. Dom säljer mössen för ca 60 kr så dom kommer inte säljas som reptilföda och dom va väldigt intresserade av att f veta info om möss, hur dom bör leva, hur dom bör säljas (honor ihop, hanar ihop osv) och verkar jättebra. Dom har fräscha o bra burar osv.

Men är det fel att sälja till djuraffären? :/ Dom verkar dock väldigt seriösa, dom vill köpa alla dina djur från uppfödare just för att inte få en massa grossistdjur och dom ville ju ha all info dom kan få och kommer också sälja dom två o två (honorna) och dela på hanarna om dom börjar bråka osv. Det har jag ju pratat med dem om.

Vad tycker ni??

Grodan
0

Har du hittat en seriös zoobutik som vill sälja möss med stamtavla så är det ju jättebra reklam för möss, SVEMUS och dig själv som uppfödare.

Vad man bör passa sig för är att sälja vidare djur som bär på speciella anlag (t ex Abyssinian, Silver/Pearl, Recessive Yellow osv) för att det är väldigt dumt att inte ha en kontrollerad avel på vissa varianter.

Jag själv sålt möss till zooaffär med stamtavla. De senaste åren har jag dock endast sålt avelsdjur till en zoobutik.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
0

Tycker att du ska kolla upp ordentligt vad som händer med djur som inte blir sålda. Tyvärr gör många djuraffärer så att när ungarna (möss, hamstrar, gerbiler osv) inte är små och söta längre så säljs de trots allt som djurmat i slutändan.

Är det i Alingsås eller Göteborg du hittat djuraffären? Är ju kanon om du hittat någon bra, annars finns det som sagt tyvärr den andra varianten också.

[SarahOhrn]
0

Det verkar inte så i alla fall och dom betalar ju rätt mycket för dom ändå. Fast vet inte om dom vill ha stamtavla.. Fick dock tips om en annan djuraffär nu, som tydligen är riktigt bra på det här och tar både hanar o honor o säljer med stamtavla. I Gamlestan..

Mymlan
0

Nackdel med sälja till butik är man vet ej vart de hamnar, en ormägare kan mkt väl betala 60:- om ormen gått hungrig ett tag o den måste ha mat nu.. Men visst mindre troligt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan
0

Nackdel med sälja till butik är man vet ej vart de hamnar, en ormägare kan mkt väl betala 60:- om ormen gått hungrig ett tag o den måste ha mat nu.. Men visst mindre troligt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[SarahOhrn]
0

Det ska nog MYCKET till för att man ska betala 60 kr för en liten musunge åt en orm.. :S Men vad vet jag.. :/ Trist om det blir så men risken känns väldigt liten..