Sheldons färg?
argente banded satin
Yellow/Red Banded Satin Longhair
Pimu, hihi, du glömde ögonfärgen! (det har jag också gjort, tusentals gånger, och då blir det fel). Det här kan inte vara någon annan färg är baserad på röd, A(y)-genen. Det finns helt enkelt inte något annat. (uteslutningsmetoden funkar här)

Precis, och om enbartmalin undrar hur det kommer sig så är det för att en argente aldrig kan vara svartögd!
Har du en rödaktig mus som är svartögd så är det en A(y), dvs röd/gul.
En argente är egentligen en agouti med röda ögon. Genen som bleker agouti till argente bleker även ögonfärgen. Därför är det omöjligt med en svartögd argente! :)
Väldigt fin är han, Sheldon!
Älskar mina stora små vänner..
Tack Grodan för rätt svar, tack amaira o Terato för förklaring ..
enbartmalin: .. jag är fortfarande en lärling, men de är alltid roligt o vara me o skriva/gissa .. 

Japp och man lär sig ju hela tiden! :D
Älskar mina stora små vänner..
Var bara tvungen att flika in att det var en otroligt fin mus! <3 =)
Tack för hjälpen alla! :)
#7 Tack tack :)
Hälsningar Malin
Han är från zoobutik ellerhur?
Vet du varifrån han härstammar?
Vi har ju två varianter av gul/röd: dominant yellow och recessive yellow
Möss av Dominant Yellow A(Y) blir överviktiga, får lätt tumörer och lever inte så länge - musungar homozygota för A(Y) dör i fosterstadiet.
Folk världen över börjar mer och mer anse att A(Y) är en alltför sjuklig variant att avla på och man föredrar Recessive Yellow.
Recessive Yellow ger inte samma hälsoproblem som A(Y), om ens några. Dock finns varianten närmast i Tyskland och vad jag vet har vi inte fått hit några än.
Kan inte fatta varför ingen tar hit dem!
Nej han är inte från zoobutik. Han är köpt på exposyd.
Hälsningar Malin
Är det svårt o ta in djur från Tyskland?
#10 oki o varifrån härstammar han då? tyskland???
#11 näe, men det görs bäst med markbunden transport… flyg är så svårt att hitta bolag som tillåter…
#12 Ah okej! Båt kanske funkar också.. Ska kika på detta om jag ker till Tyskland med båt nån gång. Eller bil. Sambons bror bor ju i Tyskland. ÖLåter intressant! Men hur hittar man uppfödare av möss i tyskland o så?
#12 Det kan jag tyvärr inte svara på.
Mina vänner åker till tyskland ganska ofta för att handla sprit(Är själv nykterist), jag kanske ska följa med nån gång och leta möss? :P Haha
Hälsningar Malin
#14 ja, snälla!!
#15 Vi får se när nästa sprit tur blir av. Vet inte om jag står ut med en bil fylld med fyllon :P Haha
Hälsningar Malin
Någon som har tips på var man hittar utländska uppfödare?
#16 men hallåååååååå kom igen nu!!!
#18 Haha, om jag följer med kan jag räkna med att vara chafför och då kan jag även räkna med spyfulla passagerare :P
Hälsningar Malin
Fyll bilen med gnagarfolk som inte dricker!
#20 Haha.. Jag är inte speciellt social av mig… Hmm.. har typ några få vänner och tro mig dom gillar sprit..
Hälsningar Malin