musmördarfilmer på youtube
Det finns så många musmördarfilmer på youtube. Där ormar, spindlar o andra rovdjur äter möss.
Många visar hur musen får LIDA till döds.
Är det verkligen tillåtet?
Jag vill inte länka till någon film då flera kanske är för känsliga för att se sådant.
Varför inte egentligen? I så fall skulle man väl inte få visa bilder/filmer på lejon som jagar, på tv till exempel.

Mvh Stephanie 

#1 Poäng.. Hm, tycker ändå det är stor skillnad på när privatpersoner filmar sin orm döda och svälja en mus och lägga upp på youtube än när en dokumentär på tv visar ett lejon döda och äta en zebra. Tycker dokumentärer är proffsigare filmat somehow, att man inte får se allt riktigt. En privatperson som filmar sin orm kan ju göra det t.ex för att visa sina vänner hur cool orm h*n har. Biter ormen musen så den börjar blöda så zoomas detta kanske in lite extra osv. Jag har inte tittat på någon sån film på youtube dock, så jag vet ju inte hur dom brukar se ut men ändå, får ju en mental av det hela.
#1 Därför att vi i Sverige har lagar om avlivande av smådjur. Det framgår ju helt tydligt att djuren lider.
En film jag hittade var en tarantella som tog en mus, det tog många minuter innan musen var död. Musen var rädd och hade ångest - det syntes helt klart. Och sedan fick den kämpa för sitt liv i flera minuter.
Det är djurplågeri. Och sådant finns lagar mot!

I finland vet jag iaf att det är olagligt att mata ormar, ödlor med levande råttor. jag tror det är så för möss också. Man borde fixa en sådan lag i sverige också.
#4 håller med, varför har vi ingen sån lag? Tycker det är en ganska rejält självklart sak att inte mata med levande djur som möss.

Aa.. det är inte lagligt här i Sverige iaf .. man måste avliva djuren innan de blir mat
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
#6 Så vi har en sådan lag redan?
Koll man har..!

#6 Jaha! Jag som trodde att vi inte hade en sån lag! Vad bra då! :D
Är det inte så att vi inte har någon sådan lag - men vi har nån lag som säger att man inte ska utsätta djur för "onödigt lidande". Och det är det som blir tolkat på olika sätt… 

Mvh Stephanie 

Suck.. det finns så många som tänker att ormen/spindeln/ödlan också måste ha mat och den vill helst jaga, äta levande och blabla och man får ofta kommentaren "men i det vilda då? Där jagar ju tex ormen musen". Inget onödigt lidande alls, nejnej.
Det finns ingen lag mot att mata med levande föda.
Självklart måste även rovdjur få sin mat.
Det finns dock ett stort men som spelar in. Dom behöver inte ha levande föda. Det är inte naturligt för ett rovdjur att jaga ett djur som aldrig har en chans att komma undan, det är inte naturligt för någon av parterna.
Det är otroligt stressande för foder djuren. Dom flesta matar med dött, går ni in på reptiler.ifokus blir du uppläxad om du matar med levande. Dels för att foder djuret blir onödigt stressat och lider, dels för att foderdjuret kan skada rovdjuret med rivsår eller bett.
Det finns ingen lag att mata med levande föda, det finns dock en lag om att du itne får utsätta djur för onödigt lidande. Det kan tyvär tolkas hur det vill och där har du kryp hålet.
Det är lagligt att mata med levande föda men dom flesta reptil människor är faktiskt emot det. Dom kunniga i alla fall.
Hälsningar Malin

Tycker det är så härligt att de verkar så seriösa på reptiler.ifokus!
Men lagen är undermålig, helt klart..
Älskar mina stora små vänner..
#12 Håller med, det finns en hel del extrema reptilägare där inne, det det menar jag personer som har det mesta i reptilväg och reptiler i mängder. Dom bör ju veta vad dom sysslar med och dom matar med dött.
Lagen bör säga att man itne får mata med levande föda, jag tror problemet som uppstår då är vid vilket djur drar man gränsen. Man matar ju även med syrsor och mjölmaskar, är det okej att mata levande med dom? Om inte, hur ska dom dödas?
Hälsningar Malin

Många reptiler kan ju äta dött, de flesta faktiskt. Dock blir det knepigt om man går in på insekterna. Groddjur reagerar på rörelsen, och kan vara väldigt svåra för att inte säga omöjliga att mata med dött.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#14 men de kan väl äta annat som rör på sig och inte MÖSS!!!?
#15 Tyvärr ser inte alla möss som vi ser dom. Alla är vi olika.
Dom flesta människor ser på möss som jag ser på syrsor eller mjölmaskar, foder/skadedjur.
Hälsningar Malin

#15 Grodddjur matar man oftast med insekter, även om de störe arterna gäna äter små musungar eller tom vuxna möss. De största kan man dock nästan alltid mata med döda djur som man håller i en pincett och rör på.
Mina små paddor och grodor får syrsor och mjölmaskar, de äter krypande kryp.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Groddjur så som Agapaddor och prakthornspaddor/horngrodor matas med möss/pinkisar. Men som #17 skrev går det att mata med döda.
Pilgiftare som äter fruktflugor.. Lite problem med att mata dött där va? ;D
Hälsningar Malin