Mus iFokus

Mus

Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1617 ggr
Evelyn
0

Säljes: Svarta tan möss

Har ungar ur två kullar till salu och väljer att presentera dem i varsin tråd då jag inte vill att de ska förväxlas med varandra då de ser väldigt lika ut, men egentligen är väldigt olika.
I denna tråd presenterar jag A-kullen.

I denna kull finns endast hanar kvar (2 honor är sålda till en privatperson här i Sundsvall, 1 hona är såld till Anne-Marie [amaira] och 1 tjej sparar jag själv).
Ungarna föddes den 26e mars i år och är i skrivande stund därmed ca. 3 månader och 3 veckor gamla. Vid födseln var det 9 ungar och efter 3 veckor fannas alla ungar kvar, varav 5 hanar och 4 honor.
Alla mössen blev svart tan korthår, en utav dem är också satin (hane).

Mamma är Vibys Diana, se regestreringsbevis.
Pappa är Jorm, se registreringsbevis.

Jag planerar att börja avla på blå tan och detta var min första kull med den inriktningen (och det var dessutom min första kull överhuvudtaget Glad). Jag värderar utöver färg och teckning också temperament väldigt högt. Faktum är nog att jag faktiskt prioriterar temperamentet högre just nu, bra färg och teckning får komma senare! Först och främst vill jag få fram ett önskvärt temperament hos mina möss. Jag vill då ha lugna och "trygga" (ej nervösa) möss som söker kontakt med mig istället för tvärt om. Hanar vill jag också ska fungera bra tillsammans. Jag avlar ej på ögonstenar bara för att få vackra möss! Temperamentet går alltså först.

Denna kull är jag mycket nöjd med. Jag gillar deras temperament överlag, de har varit nyfikna och frammåt, men det har också funnits någon mer tillbakadragen och skygg mus. I handen har jag dock uppfatat alla som trevliga och goa och flera av dom är riktigt pussgrisar! Kyss Hanarna är uppdelade i 2 burar (för att enklare kunna se skillnad på dem) och de fungerar än så länge bra tillsamman utan något bråk.
Ställde 4 st ur kullen (2 hanar + 2 honor) i Pet Class i Valbo 6e juni i år med gott resultat. Båda hanarna fick A i betyg liksom ena honan. Den andra honan fick AB i betyg.Honan med A i betyg fick också hederspris.

Utseendemässigt gillar jag deras typ. De har också väldigt bra svärta (tack vare Jorm från TantSelmas avel på vackert svarta möss!) och tanfärgen blir allt vackrare för var dag :) Dessvärre har många delvis tanfärgade tassar, men annars är linjerna bra, speciellt sett ovanifrån då man inte kan se tanfärgen (förutom på tassarna då).

Ska ställa hela kullen på utställningen i september så får vi se då hur det går Glad

De som är till salu är följande:

Evelyns Alladin, svart tan korthår. Fler bilder

Evelyns Abu, svart tan korthår. Fler bilder

Evelyns Akela, svart tan satin korthår. Fler bilder

Mössen finns i Sundsvall, men kan som sagt transporteras till stockholm till utställningen (6 september om jag inte minns helt fel) och kan kännas och klämmas på där Skrattande Vill man så går det också bra att reservera en hane i förväg.

Pris per mus är 100 kr.
Mössen registreras i Svemus och vid köp medföljer registreringsbevis.

För mer information, besök min hemsida. Där hittar ni mer information mössen samt deras föräldrar och syskon med personliga beskrivningar för var och en. Där finns också utställnings resultat länkade för de möss som ställts ut (Känns som att denna tråd blir för lång och jobbig att läsa om jag postar allt här, så den som är intresserad kan själv hitta mer fakta på sidan!)

Skicka PM här på iFokus eller maila till evelyns.muslingar@hotmail.com vid intresse eller funderingar!

-------------------------

OBS! Bör också tilläggas att det är konstaterat att Jorms pappa bär på mycoplasma och det gör också dessa möss till bärare! Än så länge är dock alla mina möss symptomfria :)

MP160
0

gah så snygga! :o

[TrevorS]
0

Ah jag vill ha en sådan mus också. =)

Fairytail
0

Så snygga möss!

Muszimba
0

Dumma dig Evelyn. att visa upp så fina möss när det är hanar som jag inte kan skaffa…. Letar efter Svart tan hona.

amaira
0

Evelyns Askungen är en mycket vacker mus, men en helt ljuvlig färg och härlig tan.

Att få fram exakt "rätt" tanfärg (för utställning alltså, och enligt standarden) så ska den ha bra rödfärg och djup. Men när tanfärgen blir för djup, rinner den lätt ner över fötterna också.

En sådan mus är perfekt som avelsmus om man behöver fördjupa tanfärgen hos sina tan-möss. Men den är bättre avelsmus (för att förbättra tanfärg) än utställningsmus.

De här - i alla fall Evelyns Askunge - är dock helt harmonisk i typen och kan få bra utställningspoäng i alla fall.

Jag vet inte hur många poängs avdrag det är för tanfärgade tassar.

Fina möss!!

Evelyn
0

#1&3: Tackar! :)

#2: Tar ju som sagt med dem till utställningen i september och är du intresserad så får du ju gärna hälsa på dem då :) (Gäller också andra kullen, som du också var intresserad av?)

#4: Hehe, du skulle ha varit snabbare, hade ju 3 honor ur denna kull till salu med annon här på mif ;) Men det är ju klaart att du behöver dig en vacker hane också..? Oskyldig Eller hur? Flört

#5: Tack för din kommentar här! Kul med en utomståendes åsikt, som dessutom har lite längre erfarenhet än vad jag har Glad

läste i svemus standard följande:
"Helt tanfärgade tassar skall vara ett större fel än tassar helt i samma färg som kroppsfärgen"
Maxpoäng för tassar är 10 p, så maximalt avdrag för tanfärgade sådana borde alltså vara just det, 10 p?

Evelyn
0

Putt! Alla pojkar finns fortfarande kvar, otingade :) Kommer som sagt ner till sm 6e september och har alla med mig då!

Grodan
0

Avdrag för tanfärgade tassar. Tja, jag anser inte att en mus kan få 0 poäng på något. Men alla domare dömer olika. Hur mycket poäng som dras beror på hur stort felet är och om det är flera fel eller bara ett.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Evelyn
0

#8 Tack för infon Glad Vore kul att sitta som sekreterare någon gång och lära sig mer om hur man bedömmer! Finns det några speciella krav för att få sitta sekreterare eller får vem som helst göra det?

Grodan
0

Beror på vem som dömer, åter igen. Det är bra att ha en sekreterare som har koll på papper och hjälper till aktivt för att bedömning, final o prisutdelning skall gå smidigt. Tror nog att du passar mkt bra som sekreterare.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Evelyn
0

#10 Tror det det? Vore verkligen skoj! Glad Får se till att göra någon intresseanmälan som sekreterare för någon utställning framöver, så får vi se! Skrattande

TantSelma
0

Oo vilka sköna färger de fick! Grattis!

amaira
0

Jag vill ha en av hanarna här. Men jag vill träffa dem först innan jag bestämmer vilken, och se dem live.

Har ju syster Askungen, helt otroligt vacker mus!! Typmässigt. Fullständigt harmonisk jag häpnar varje gång jag ser henne. Älskar också den härligt djupa tanfärgen.

Så på söndag hoppas jag få välja ut en av dina hanar här, Skrattande

Evelyn
0

Oh, vad glad jag blir amaira! Skrattande Jag skulle nog tippa på att Abu eller Alladin passar dig, tror mest på Abu. Abu är väldigt goig av sig och knastrar och darrar fint när han blir kliad bakom öronen Flört  Alladin är även han lugn och fin i handen. Akela däremot är lite mer nervig av sig och har svårare att koppla av. Får se vem som uppför sig bäst i helgen Skrattande Tvärr är dessa pojkar lite blyga av sig och framförallt Akela är en riktig rasselmus.. Flört De två modigare pojkarna sparar jag ju tyvärr själv Skrattande

amaira
0

Då tror jag också på Abu! Det är du som känner dem, till vardags, och har säkertligen en bättre uppfattning av dem än vad jag kan bilda mig på utställningsdagen. Jag litar på dig, utan tvivel.

Och såklart ska du behålla de bästa själv!!! Det är ju vitsen med uppfödning. Ska bli sååå spännande att följa din uppfödning framöver.

[Emmla]
0

Alldin ser väldigt tjock ut eller är det bilden?

Evelyn
0

#16 Tycker du att han ser tjock ut så är det bilden, de är lika i hullet allihop!

amaira
0

Kan rapportera att jag gillar Abu. Skrattande

whorra
0

Ååå så fiiina :)

Vill ha ha ha!!! Skulle ju inte ha några nya möss men en enda liten hane kan ju inte skada…dom e ju så vackra.

Har du både Alladin och Akela kvar? Går det att ordna med transport till eskilstuna trakten?

Bim
0

Har du förtfarande några möss till salu?

Evelyn
0

#19 Jag kan själv inte ordna med transport till Eskilstuna. Orkar du vänta så ska jag troligen ner till sthlm i början av november och då går det kanske att ordna transport därifrån? Du kan ju lägga upp en annons på djurtranport.ifokus t.ex. :)

Ska ta och skriva ihop en ny tråd med de möss jag har kvar som är till salu där jag också tänkte berätta hur det gick för dem på SM :) Ska också uppdatera min sida med den infon, harvarit dålig på att uppdatera där senaste tiden..