Mus iFokus

Mus

Etiketter: köpessäljefterlysningauktioner
Läst 550 ggr
Evelyn
0

SÄLJES: Svarta tan pojkar!

Har ett par pojkar som fortfarande vill flytta till nya hem!

De är alla ställda på SM nu i år i både standard och pet class.

De första två pojkarna som presenteras i denna tråd (Alladin & Anden) har följande föräldrar (klicka på namnen för att se stammtavla!)

Mor: Vibys Diana bl/t sh
Far: Jorm sv sh

De är födda 2009-03-26

Dessa pojkar lämpar sig till avel och utställning och självklart även kel och mys!
De bor nu tillsammans med sin bror Amos Slade (som jag sparar) och de fungerar än så längre bra ihop. OBS! Detta är dock ingen garanti för att de kommer trivas tillsammans resten av livet, de kan lika gärna börja bråka imorgon!
De trivs bäst i gallerbur (eller öppen bur, om man har möjlighet till det!), där blir de "modigast" mest "komunikativa". I "stängda" burar (dunor, terrarier och liknande) blir de skyggare och mer "ljudrädda". De gillar inte när ljud och händer plötsligt dyker upp uppifrån, de vill bli hanterade och hälsade på på deras nivå och därför passar gallerburar bra där de allltid ser och hör allting från sidorna! När jag kliver in i musrummet kommer alltid Alladin och Amos Slade fram till gallret för att hälsa och tigga till sig någon godsak, de är väldigt trevliga! :) Anden är lite mer tillbakadragen men kommer även han fram till gallret för att säga hej och ta sig en godbit, han gör det dock inte med samma glädje som Alladin och Amos Slade.
Får de lite betänketid så kliver de gärna upp i handen själva och får de springa av sig en liten stund genom att klättra upp och ner för armar och busa i mysigt, trassligt hår (mitt brukar de boa med och jag har ofta ett h*lvete med att reda ut dessa bon efteråt Skrattande) så brukar de gärna kunna slå sig till ro i en hand efteråt för att bli kliade på kinden och strukna över huvudet, då knastrar de gott! Även Anden gillar detta, även om han inte vill sitta och mysa lika långa stunder som Alladin Glad

**

**

Bilden visar Alladin. För bilder på honom klicka här

Så här gick det för honom på utställningen (SM):

**Standard (Tomas Halld'n):
**
Kroppsfärg: 18 (20) _"bra under, bra färg"
_
Tan: 17 (20) "enstaka stickelhår, önskas mörkare"

Tassar: 9 (10) "bra"

Kondition: 13 (15) "bra kond."

Kroppsform & Hållning: 9 (10) "bra kropp"

Storlek: 5 (5) "OK strl"

Öron: 4 (5) "ngt små"

Ögon: 5 (5) "stora fina"

Nos: 4 (5) "ngt smal nos"

Svans: 5 (5) "bra svans"

Totalt: 89 (100)

(Alladin var ställd i 2 standardklasser och fick samma utlåtande 2 gr (samma dommare i båda klasserna) och han fick också 2 st PK)

Pet Class (Elin Mattsson):

ALLMÄNT - Bestående. Ej påverkbart: A (skador/defekter: ua, Övrigt: ua)

KONDITION - Tillfällig förändring. Påverkbart: A (Päls: "Bra", Hud: "Bra", Hull: "Fint", Övrigt: -)

MENTALITET - Arv och miljöpåverkan: A (Temperament: "Bra", Uppförande: "skulle behöva tränas på hälsound.", Övrigt: -)

SLUTBETYG: A

Helhetsintryck: "Välskött mus!"

Pet Class (Anne-Marie Björn):

ALLMÄNT - Bestående. Ej påverkbart: A (skador/defekter: ua, Övrigt: -)

KONDITION - Tillfällig förändring. Påverkbart: A (Päls: "Bra", Hud: "Bra", Hull: "Bra", Övrigt: -)

MENTALITET - Arv och miljöpåverkan: A (Temperament: "OK", Uppförande: "OK", Övrigt: -)

Helhetsintryck: -

Bilden visar Anden. För bilder på honom klicka här

Så här gick det för honom på utställningen (SM):

**Standard (Tomas Halld'n):
**
Kroppsfärg: 18 (20) _"fin svärta, bra underfärg"
_
Tan: 16 (20) "ngt stickelhårig, lite väl ljus"

Tassar: 7 (10) "vit tå, aningen tanfärg"

Kondition: 13 (15) "bra kond."

Kroppsform & Hållning: 9 (10) "bra längd"

Storlek: 5 (5) "bra strl"

Öron: 4 (5) "släta, önskas större"

Ögon: 5 (5) "stora fina ögon"

Nos: 5 (5) "bra bredd"

Svans: 5 (5) "fin svans"

Totalt: 87 (100)

(Anden var ställd i 2 standardklasser och fick samma utlåtande 2 gr (samma dommare i båda klasserna) och han fick också 2 st PK)

Pet Class (Elin Mattsson):

KONDITION - Tillfällig förändring. Påverkbart: A (Päls: "Fin", Hud: "Bra", Hull: "Bra", Övrigt: -)

MENTALITET - Arv och miljöpåverkan: B (Temperament: "Bra", Uppförande: "Livlig.", Övrigt: "Kontaktssökande")

SLUTBETYG: B

Helhetsintryck: _"Pigg kille"
_

Pet Class (Anne-Marie Björn):

ALLMÄNT - Bestående. Ej påverkbart: AB (skador/defekter: "Svansknyck längst ut", Övrigt: -)

KONDITION - Tillfällig förändring. Påverkbart: A (Päls: "Bra", Hud: "Bra", Hull: "Bra", Övrigt: -)

MENTALITET - Arv och miljöpåverkan: A (Temperament: "Rädd och nervös", Uppförande: "Rädd och nervös", Övrigt: -)

SLUTBETYG: AB

Helhetsintryck: _-

_

Anden ställdes också i Pet Class i Valbo i våras:

Pet Class (Elin Mattsson) Valbo 090606:

KONDITION - Tillfällig förändring. Påverkbart: A (Päls: "tät, fin", Hud: "bra", Hull: "bra", Övrigt: -)

MENTALITET - Arv och miljöpåverkan: A (Temperament: "bra", Uppförande: "cool, kontaktsökande", Övrigt: -)

Helhetsintryck: "Söt kille"

Jag är väldigt noga med var dessa 2 hamnar, framförallt Alladin som jag är lite kär i och fortfarande inte är helt säker på om jag vill/kan släppa! Jag vill därför veta så mycket som möjligt om köparen och jag vill ha god kontakt efter köpet!

Pris för mössen är 100 kr/st och då medföljer reg.bevis (stammtavla) och bedömningssedlar från utställningarna. Mössen finns i Sundsvall.

För mer info, skicka ett PM så berättar jag mer!

Jag ser helst att ni kommer hit och träffar mössen innan, men då jag bor så långt bort från de flesta så vet jag att det kan vara svårt.. Därför säljer jag mössen på prov till er som inte har möjlighet att träffa dem innan och erbjuder mig att ta tillbaka dem om ni inte skulle passa ihop! (Tar givetvis också tillbaka möss från köpare som kunnat träffa dem innan också, men bor man långt bort kan det vara en trygghet att veta det innan man köper en "okänd" mus!)

Grodan
0

Jösses, vilken annons!

Jag har varit sugen på mössen ett tag. Drömde även om dem häromnatten. Dock blev jag inte kär på SM när jag träffade någon av dem. Fast jag var å andra sidan inte riktigt "här och nu" den dagen…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Evelyn
0

Ja den blev lite lång.. Skäms

Ja, jag vet att du inte tyckte att de var så röda som du sett på bilderna. Har dock kommit på vad som är felet när jag satt vid en annan dator för ett tag sedan! Min skärm här hemma är för ljus! Därför är mössen inte alls lika rödmagde på min dator här hemma! Tungan ute Så jag erkänner att de bilderna var lite missvisande.. ska ta några nya bilder och kolla dem i en "ordentlig" dator innan jag lägger upp dem :)

Ett par av mössen var inte heller "här och nu" den dagen, temperamentsmässigt. De möss som jag anser vara goast här hemma fick B i betyg och kommentarerna "skygga, rädda, livliga" osv, medan de som jag upplever som skygga var "kontaktssökande, lugna, trevliga" på utställningen. Lustigt! Tungan ute

Kan ta med mig killarna ner den 10e oktober om du vill träffa dem igen, tänkte ändå ta med någon av dem som "kursdeltagare" :)

Grodan
0

#1 Lång gör ju absolut inget. Du har verkligen lagt ner tid och möda på annonsen. Skrivit av bedömningssedlarna och ja, jösses… översuperseriöst… Och det är inget negativt. Bara om man inte tror att man som köpare kan leva upp till dina förväntningar…

Tycker också att din hemsida är jättemysig! Det är så jäkla härligt med en så seriös person.

Självklart skall du ta med dem! Vill gärna träffa dem igen.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Alltså, jag blir jättesugen på att köpa möss när jag ser en sån här annons. När jag är ute efter djur vill jag ha så mkt info som möjligt!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Evelyn
0

#3 Ja tid tog det då veterligen! Tänkte skriva ihop en annons för pojkarna ur andra kullen också, men kände att det får vänta till någon annan dag! Flört

_"Bara om man inte tror att man som köpare kan leva upp till dina förväntningar… "

_Oj, jag vill ju inte skrämma bort någon! Det jag förväntar mig av en köpare är ju egentligen ett bra hem där musen får rätt skötsel, tid och kärlek från sin ägare Kyss Därför vill jag veta mycket om köparen för att försöka bilda mig en uppfattning om hur mycket man vet och har för erfarenhet av möss sedan tidigare. Man behöver inte alls kunna allt (allt kan nog ingen för övrigt och jag själv kan långt ifrån allt!), det kan vara första gången man skaffar en mus, men då vill jag veta att det finns ett starkt intresse av att lära sig ta hand om och sköta musen på rätt sätt! Glad (2 hanar säljer jag dock bara tillsammans till någon som har erfarenhet av möss för att man som oerfaren musägare inte ska behöva hitta en död kompis i buren en morgon, bara för att man inte kunde tyda deras signaler ordentligt..)

Jättekul att du gillar hemsidan också, förresten! Det gör mig glad! Kyss

Då bokar jag plats för pojkarna på tåget i helgen! Flört

#4 Precis det är jag ute efter - att locka köpare som verkligen är intresserade av att veta vad det är de får! Glad