Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 2410 ggr
Grodan
0

Pekannötspaj

Niklas berättade för några år sedan att om man gjorde en sökning på pekannötspaj på Google så fick man upp mus-ifokus som första länk!

Det var ju ett tag sedan så jag känner att vi behöver fixa till statistiken. Skrattande

OCH jag ska faktiskt mumsa pekannötspaj snart.

Det är det bästa jag vet. Godaste, sliskigaste och mestaste godis jag vet.

*sukt sukt megasuperdunder SUKT*

Foto på härligheten kommer!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en sån!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

hehe

Terato
0

Å, vad gott det låter!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

En av medisarna här är en HEJARE på att göra pekannötspaj!!!

niffen
0

Hur coolt är det inte att jag (helt ovetande om den här tråden, såklart iom att det gjordes idag, duuh) gjorde en pekannötspaj igår?! Förvånad
Den blev rätt misslyckad, så det blev bara sås, men ändå! Skrattande

Pimu
0

Recept ?! .. vill (allafall) JAG ha ..

[Thiah]
0

Vad f*n är en pekannöt?

Evelyn
0

#7 Det är en sån där nöt som ser ut som en liten hjärna :P

[SarahOhrn]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Haha kunde inte förklarat det bättre sjläv! :p

Här är en bild iaf ;p

[SarahOhrn]
0

Har dock aldrig smakat sån paj.. Får nog testa nån gång!

[Thiah]
0

¨Valnöt? för det är den enda jag känner som "hjärnliknandenöt" :D

Evelyn
0

Ja valnötter ser ju också ut som små hjärnor.. de är nog mer lika hjärnor än vad pecannötterna är, vid närmare eftertanke! :P Pecannötter ser ut som på bilden i Saras inlägg nr 9 ivf! :)

Camillhe
0

Nej valnötter skiljer sig rejält från pecannötter både i smak och hmm texture, kommer inte på vad texture heter på svenska.

För att en pecanpie ska bli riktigt god behöver man majs sirap, det finns att köpa på tex gray's en amerikansk affär som finns mest i storstäderna.

Pecannötter är ofta dyrt och ibland svårt att få tag på men byt absolut inte ut det till valnötter utan isåfall kan man använda mandel.

Här är mitt recept:

Gör en pajdeg, jag använder tyvärr inte ngt recept på det men huvudingredienserna är mjöl, vatten, fett och salt och äpplecidervinäger. Mängden beror helt på hur man vill ha sin paj.

Alla ingredienser ska vara riktigt iskalla för bäst resultat. Jag använder mig av riktigt smör för jag gillar inte oljor. Skär smöret i små bitar, som typ aspflis:P knåda snabbt ihop det med mjölet, smörbitarna ska INTE lösas upp helt, det ska vara klumpar. tillsätt vätska med en matsked i taget och arbeta in tills degen känns bra. ha i några droppar vinäger och lite salt. kavla ut degen, sätt den i kylen medans du gör pecanmassan. För en god pajdeg så ska man inte överarbeta degen.

2.5 dl "light cornsyrup" (jag anser inte att det kan bytas ut men det anser Grodan:P)

3 ägg

2.5 dl socker

2 matskedar smält smör

1 tesked vaniljextrakt, har man bara pulver får man ta i betydligt mer.

3 dl pecannötter

Blanda allt utom nötterna och häll sen i dom och rör runt. Häll över i pajskalet och ställ i mitten av ugnen i 50-60 minuter på 200 grader. (om du har varmluftsugn så 180 grader)

[Thiah]
0

#13 För mig får man gärna prata engelska när man inte hittar de svenska orden då jag pratar engelska med maken. Så några ord hit eller dit gör mig inget Flört

Tack för era förklaringar  Skrattande

Grodan
0

#13 man ska koka "sörjan" också… och vet ni? den går bra att smaska i sig som den är… muuuuuuuuuuums

PAJEN var så offantligt megasupergo… det godaste jag ätit på länge

amerika är sååååååååå bra på godis… den som kom på pekannötspaj borde få nobelpris!!!

bilder finns i kameran, pajjen finns i mina tarmar… näe förresten den är på väg till reningsverket nu… hehe Förvånad