Tumör?
Har precis upptäckt en ohygligt stor knöl på sidan av halsen på min Tuss. Tror att den har växt till sig ganska mycket nu för har inte tänkt på den tidigare. Visst har hon sett tjock ut över halsen…men hon är ju en liten tjockis överlag…men en knöl…suck. Har varit på semester i 4 dagar och på den tiden måste knölen växt. Verkar en aning slö oxå, men det har varit hennes personlighet för det mesta så har inte tänkt på att hon kanske blivit slöare nu.
Ska givetvis beställa veterinär så fort som möjligt!
Men vad anser ni. Hur länge kan en mus klara sig med en tumör? Är det bäst att ta bort henne på direkten om det är en tumör eller kan man vänta och se hur länge hon är hyfsat pigg?
Ser hon inte ut att lida av knölen och kan röra sig som vanligt så kan hon nog gå med den, men mår hon dåligt av den så äre nog snällast mot henne om hon får somna kanske. Har aldrig haft knölar på mina möss hittills så jag vet inte riktigt vart gränsen går dock. Men du ser nog på henne om hon tycker knölen är okej eller inte typ. Beklagar iaf, knölar är aldrig kul :(
Beklagar, vad tråkigt!
"Verkar en aning slö också" … Sitter den stora knölen på sidan av halsen? Kanske trycker den inåt och ger andningsproblem?
Ta hellre bort för tidigt än för sent, tycker jag. Det är lätt att missa när djur lider, för (särskilt bytesdjur) försöker dölja det så länge de bara kan).
Hoppsan, den här tråden har jag missat.
Knöl på halsen behöver inte vara tumör utan kan vara svullen lymfkörtel/svullna lymfkörtlar.
Gick du till veterinär? Vad sa h*n?

Va hos veterinären ca 1 vecka efter att jag skrev första inlägget. Hon sa att det med all sannolikhet är en tumör. Kunde inte avgöra det 100% så länge man inte opererafr bort den. Vi har valt att låta henne leva ett bra liv så länge det går utan en operation. Nu är hon jättepigg men knölen växer och är hård….
Hur karaktäriseras svullna lymfkötlar på möss?