Ohyra eller inte...
Ungarna i vår D-kull är nu 4,5 veckor gamla. När de var runt 3 veckor tyckte vi att de kliade sig mycket och några var ganska glespälsade. Tänkte då att jag skulle ta dem till veterinären efter helgerna.
Men när jag suttit och tittat på dem de senaste dagarna har jag inte sett att de kliar sig. De är inte heller så glespälsade som de var runt jul. Bara en av dem har fortfarande gles päls (fixar kort i kväll).
Frågan är då: kan musungar få tillfällig klåda och tappa lite päls? För ohyra kan väl inte bara försvinna eller? Grodan brukar ju skriva mycket om att bra mat botar det mesta - har de kanske blivit bättre ju mer fast föda de ätit? Nån som har erfarenhet av klåda som gått över av sig självt?

Jag har inte varit med om det på mus. Men på hund - specielt då när det varit väderomslag till väldigt kallt o elvärmen slagit igång inom hus - vilket gör att huden bli jäkligt torr… då under en period så har dom kunnat klia sig… någon dag. Gles päls vet jagdock inget om - men å andra sidan om huden inte är helt okey under den perioden som dom nu växer på sig.. får tätare päls osv… så kanske (nu enbart mina tankar) att pälsen haft svårare att växa ut om huden varit torr….
Speceilt om du då inte heller hittat någon ohyra på dom eller någon annan, att det bara var dom som kliade sig under en kort period o inte mer….
Bra iakttagelse, Elyria! Jo, angrepp av skabbkvalster styrs lite av musens kondition (samt av klimat, burkamrater och immunförsvar). Och musens kondition är du som ägare ansvarig för i o m skötsel, dvs matning. Med andra ord: skabbkvalsterangrepp KAN läka ut med hjälp av mat som ger immunförsvaret kraft och kroppen näring att klara av angreppet själv! Samt att burkamraternas putsande spelar roll.
Jag hade en vuxen hane en gång som började klia sig o fick småsår. Beställde tid hos veterinären men fick vänta några dar. När det var dags hade han slutat klia sig o såren hade läkt så jag avbokade tiden. Problemen kom aldrig tillbaka. Jag vet inte heller vad det var för nåt…

Så skabbkvalster kan läka ut av sig själv??? Det trodde inte jag att det kunde. Trodde att om man fått det så var man tvungen att hjälpa till på annat sätt för att få bort det.

När vi ändå är i fototagen blandar jag in en färgfråga också… Trodde att Domino var choklad fox. Men han har blivit jättesvart på nosen - vad är han då?
Flera av de andra - även de ljusa - ser ut att mörkna på nosen. Och en misstänker vi är chinchilla. Rolig kull det här. Hoppas vi får ordnning på pälsarna bara…

Angående färgerna… Kanske lite colorpoints? Hur är det med tassar och svans? Är de mörkare?

#9 - Nja, nån av dem har antydan till lite mörkare tassar. Men bara en vad jag kan se nu…
gah, vilka härliga lurvbollar!!!!!! WEEEEEEEE

Kolla i huden på dem om de har små sår eller små små vita prickar eller är röda. Texels kan ibland bli sådär kala när de byter päls, endel får heller inte så tjock päls och ser alltid lite "skabbiga" ut…