Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 361 ggr
Elyria
0

Dela på hannar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra B-killar är ett jättehärligt gäng. De är snälla, nyfikna, fina och sällskapliga. Nu är de 11,5 veckor gamla och bor tillsammans i en miniduna.

Vi hör då och då att det pips i buren och det verkar som om det alltid är samma kille som blir jagad. Därför har vi pratat om att flytta honom till en egen bur. Kan det lugna sig då, eller ser de ut en annan hackkyckling? Bör vi i stället dela dem i två grupper? Eller ska vi avvakta?

Är tacksam för alla tips om vad som är mest rätt att göra när man börjar märka att de småbråkar.

Förresten så är B-killarna till salu. Eftersom vi hade sjukt, bland andra möss, för ett par månader sen avvaktade vi med annonsering. Men ingen har visat tecken på sjukdom sedan dess så nu kan vi sälja dem….. Far: Morakullan´s Jolly Jumpimus. Mor: Vattnadals Eir.

Elyria
0

Hur gör man när bilden blir så där stor när man lägger den direkt i inlägget?

mandymoo
0

man har den markerad - och sen minskar man ner den genom att dra in hörnet…

Ibland så verkar det inte gå… för du får upp en cirkel med snett streck igenom… det beror bara på att du försöker dra i ett hörn som ligger "utanför" det område du kan jobba i… vilket är rutan där text o bild ligger i… bara rulla lite på bilden upp o ner så att du har ett av dom övre eller nedre yttre hörnen inne i det här området…

Gick det att fatta????

Grodan
0

Skulle vara kul å träffa killarna. Ska du ta med dem upp på utställningen 7 jan?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[mjuue]
0

Jaså,,, ska du komma den 7 Grodan? =D

Grodan
0

inte säkert jag kan, men jag var nyfiken på om Elyria med familj ska komma upp…

[mjuue]
0

okey:) Just wondering… *tralala*

amaira
0

Jag skulle ta bort "hack-kycklingen" och sedan avvakta och hålla ögonen öppna lite extra mycket. Det är möjligt att det kan lugna sig sedan, är min erfarenhet - som inte är särskilt stor i det här fallet.

Vad säger ni andra?

Elyria
0

#2 - Det var ju enkelt - borde jag kunnat komma på själv…

#3 - Tror inte att vi kommer alls på utställningen. Måste få lite fixat med bilen innan jag kan ge mig ut på långtur. Bland annat på grund av att bromslampan under förra veckan börjat lysa i bland under färd och jag vill ju inte bli stående utan bromsar halvvägs till Stockholm…. Och tåg och tunnelbana med massor av möss i bagaget - nej, det blir nog tyvärr inget den här gången….

#7 - Ja, vi gör nog som du säger och hoppas att det lugnar sig sen. Den som blir jagad är den blå agoutin - han blir väl vår nästa gosemus, kan jag tro….

mandymoo
0

Jag hade 5 hanar tillsammans… dom började vara elak mot en… tog bort den - då fortsatte den som var "elak" att jaga en annan.. tog då bort den som jagade… då tog en annan över… Nu har jag 3 burar med dom här 5.. först hackyckling nr 1 som alla var på han sittern ensam just nu. Ev ska han få sällskap av bebisar OM han inte ska flytta.

Sen har jag dom 2 värsta som var på alla dom andra - dom 2 är jätte kopisar o fungerar kanonbra tillsammans … o sen då 2 till i en bur.

amaira
0

Ja, det är lustigt, att just några hanar inte alls "går ihop" medan andra går jättebra, trots samma släktskap och förutsättningar.

mandymoo
0

Ja och som i det här fallet så går dom 2 starkaste hanarna ihop… dom som terrade dom andra… det trodde jag inte att dom skulle göra - inte så bra ialla fall…  Dom är så nuttiga med varandra … än ;)

Grodan
0

den som blir jagad? du menar den som springer undan för att en annan hane vill bita eller rida på honom? haha.. nä, jag skulle iaktta mössen en stund för att SE vad exakt det är som händer och på så sätt ta reda på vilken/vilka som är dominanta. Det är sällan den som springer undan, utan den som springer efter…

Elyria
0

Det var precis det jag funderade över. Ska jag ta hackkycklingen eller nån annan? Men ännu har jag inte flyttat nån.

Däremot flyttade jag i går kväll ut buren i vardagsrummet så att vi kan hålla bättre koll och kanske upptäcka vem som är den dominante. Den blå, Blunder, satt i går och åt medan alla de andra rusade runt en stund. Svårt att se vem som är vem bara, för de andra fyra är så lika….

Grodan
0

haha… han låter som den minst dominanta, ha ro att äta när de andra jagar varandra - eller varför rusade de runt?

stackare, men ofta är den dominanta den som är först fram och hälsar… han kan även vilja lämna buren och upptäcka världen utanför för å leta brudar… i en av mina hanburar ser jag på kroppsformen vem som är mest dominant… han är smalast, de andra är lite trivselrunda (som mandymoo skulle sagt)

Elyria
0

"Först fram och hälsar." De kommer hela bunten och klänger på handen… En aning överdrivet men nåt i den stilen. Ska hålla ögenen öppna efter alla tecken.