Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 817 ggr
amaira
0

Agouti fox...

… finns inte, som sagt Skrattande. Det går helt enkelt inte.

Det beror på att en fox är en tan!!  Vars röda tanfärg blir blekt till vit (en dålig blekning ger gulbeigeaktig).

De gener som bleker rött till vitt (eller gulaktig nyans) blekar allt rött hos musen. Och en agouti är en mus som är tickad i svart och rött.

Det vill säga, en agouti har hårstrån som är tvåfärgade: svart - rött- svart, ungefär (eller mörkblåaktig/gråaktig, röd/ljusbrun/beigeaktig, osv).

En agouti/fox är en agouti/tan vars röda färg blekts till vitt, både på magen och i övrig päls.

En agouti/fox är det samma som en chinchilla.

En agouti utan tan/fox men med fox-blekgen, är en silver-agotui.

Digitalis
0

Ahaaaa!!

Hur vanligt är det då med chinchilla?

//frida

MP160
0

awesome och ja, hur vanligt är det med chinchilla?

[IsabelleA]
0

Det förklarar saken Skrattande Jag belv lite fundersam när min kompis sa att hans möss var agoutifärgade med vit mage, jag måste nästan be honom skicka en bild … Obestämd

Fairytail
0

Intressant tråd! Fick lite aha-upplevelse. Skrattande

Terato
0

#3 Agouti är ju ljusare på magen så han är nog inte helt ute och cyklar! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Agoutis är ljusare på magen, men inte vita.

En "dålig" och ljus tan misstas ofta för att vara fox. Tanfärg behöver ju färgavlas för att få sin vackra djupa brunröda nyans.

Men det finns något som heter "white bellied agouti", vad jag vet finns den färgen inte i Sverige.

Sedan är ju den vilda husmuen faktiskt vitmagad (har en annan agoutivariant än vår tama husmus, vet inte om det är white bellied eller nåt annat).

White bellied har ingen brytt sig om direkt, har jag för mig, för den går inte att överföra på icke-agouti. Eller så var det tvärtom, den finns bara på ickeagouti och går inte att överföra på agouti. Minns inte, har aldrig satt mig in i.

Om chinchilla är vanligt? Inte direkt, tror jag. Men de finns! Elin Vattnadal har, bland annat.

Chinchillafärgen kräver avel, och det är lite krångligt, för blekgenerna i våra möss är så vansinnigt hopblandade, så man vet inte riktigt vad man får fram. Och ingen vad jag vet, avlar rent på just chinchillamöss.

Falsk chinchilla finns det också något som heter. Allt beror på vilka blekgener som står för foxblekningen.

Chinchillagenen till exempel, bleker rött till vitt (eller gult ibland) men rör inte den svarta färgen.

Medan extreme dilution till exempel bleker rött till vitt men även bleker det svarta pigmentet en del.

Det där med blekgenerna är kompicerat, ändå är det de som ger oss den verkliga mångfalden av färger på möss.

Silver agouti är ungefär lika vanligt/ovanligt som chinchilla.

MP160
0

Tack för utförligt svar, åter igen Skrattande