Några frågor om möss.
- Är det sant att de luktar mycket?
- Ska man ha i flock eller ensamma?
- Har hört att dom rymmer lätt + att dom biter sönder burarna (tänkte ha en dunabur isåfall) stämmer det?
- Är de lätta/svåra att få tama?
- Vilka är vanliga sjukdomar?
- Är det sant att de luktar mycket?
Dom luktar en del ja, vissa klarar av det vissa inte. Besök någon som har möss och avgör själv innan du väljer att skaffa.
- Ska man ha i flock eller ensamma?
Honor kan du ha i flock, hanar är lättast att ha ensama
- Har hört att dom rymmer lätt + att dom biter sönder burarna (tänkte ha en dunabur isåfall) stämmer det?
Vissa är mäster rymmare andra inte, det är från individ till individ.
- Är de lätta/svåra att få tama?
Jag tycker dom är väldigt lätta att få tama. Vissa är lättare andra svåra, det beror lite på var du köper mössen.
- Vilka är vanliga sjukdomar?
Kan inte jag svara på, men någon annan vet säkert.
Hälsningar Malin
Mycoplasma är en ganska vanlig sjukdom. Likaså skabb.. Och röda möss har genfel som gör att dom lätt blir feta.

Men det här med sjukdomar har ju också mycket med att göra vart man köper dom. :) Så om du får tag i en bra uppfödare som avlar på möss som är friska, bra temperament och så så kommer du nog få friskare möss än om du köper från någon som inte alls har koll på musens bakrund. Tex de flesta djuraffärer.
#3 VERKLIGEN! =)
tumörer är väl också ganska vanligt?
mus hanar luktar mer än honor

Jag tycker inteatt möss i sigluktar faktiskt. Inte om man har bara honor. Här hemma började med bara honor och då märktes det ingendoft alls. Men efter att vi fick hemhanar då började det lukta.Oavsett hur ofta jag städar till dem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Om man städar regelbundet så luktar inte honor knappt alls enligt mig. Jag hade 3-4 honor i en duna bur och jag städade typ 1 gång i månaden och det luktade inte värst mkt.
Möss kan bli otroligt tama och egentligen blir dom det väldigt lätt. Allt du behöver göra är att umgås med dem och ge dem tid. Mitt STORA råd är dock att köpa från uppfödare. Det kostar kanske lite mera än i en djuraffär men du vet då att dom är uppfödda för att vara friska + snälla. Dessutom, köper du från en uppfödare får du (hos dom jag vet) hjälp och råd med hur du ska handskas med dina möss. Fungerar det verkligen inte mellan er får du lämna tillbaka dem/byta dem mot någon som passar. Detta är enligt mig nog med anledning för att köpa från en uppfödare. (jag har lärt av mina egna misstag)
Möss är individer och det betyder att varje mus är en egen personlighet. Därför är det bra om man kan träffa mössen innan man bestämmer sig för just han eller dem så att man vet att personkemin funkar.
Jag hade en mus som rymde ifrån allt möjligt. Men de resterande 6 mössen jag haft har aldrig rymt från något. Har haft dem i öppna burar på ett lågt bord och det har gått jättebra. Dock ska man minnas att det är nyfikna rackare så ibland kan nyfikenheten ta överhanden och dom kan vandra iväg på villovägar.