Färg på skogsmus?

Ja du… Jag vet inte om man kan applicera tammössens färggenetik på skogsmöss, men utseendemässigt skulle han väl vara en agouti fox då. Hur har du fått tag på honom?
Är det inte förbjudet att ha vilda djur?
Agouti… kommer inte ihåg vad det kallas med den vita magen (white bellied någonting sånt eller vad var det?) Det är i alla fall inte samma som fox.
Just A(w) - whitebellied Agouti
Skogsmöss tror jag inte är förbjudet att ha, men givetvis undrar jag ju hur det kommer sig att du har en skogsmus Mr.Nibbles!

Tack så jättemycket! Joo, det hela gick till så här att grannens kattunge kom till oss med en mus i munnen, och den levde. Katten tröttnade och släppte taget. Musen var i chock och svårt skadad men han är en fighter och efter nån vecka var han helt frisk. Och nu är han jätte tam och snäll. Han mår jättebra! 
Åh så roligt att du klarade den lilla skogsmusen, och att den sedan blev så tam! Grattis! Mr Nibbles är STÖRT-SÖT!!! Lycko-ost.
Färgen är agouti, eller helt enkelt "viltfärgad".
Det finns olika varianter av viltfärgen agouti, kan man väl säga, beroende på vilken art det gäller. Exempelvis är tam-musens agoutifärg inte densamma som den vilda musens agoutifärg, det är en väl synlig genetisk skillnad.
Nu tillhör skogsmusen (som Mr Nibbles är) inte samma art som husmusen och tam-musen. Här finns en annan tråd om skogsmöss:
http://www.svemus.org/forum/disc.php?id=1701
Jag tror att det är tillåtet att behålla skogsmusen i fångenskap, även om svensk lag inte tillåter att hålla vilda djur instängda utan specialtillstånd. Möss går inte under naturvårdslagen:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=1727&lan=sv
Eftersom skogsmus är en egen art, och varken tam-mus eller (vild) husmus, kan den inte dömas efter Svemus standard, även om det vore tillåtet.
Men det är en vansinnigt söt - och ovanlig - liten vän du har fått!!! 
hur länge har du haft musen nibbles? varför släpper du inte ut den igen?
men frågan gällde ju Pet Class… vad jag vet finns inga bestämmelser mot att ställa en skogsmus i Pet Class

Jag har haft honom i 1 år och 4 mån. Så då går det att ställa ut honom i petclassen?`Det skulle vara så roligt!

#7 Ett från början vilt djur som har blivit tamt, klarar det sig så bra på egen hand?
Mr Nibbles, jag tycker att det var bra att du tog hand om honom, han var väldigt söt.

Tack så mycket! Det känns jättebra att höra! ^^ Petclass handlar väl om hur väl djuret är som husdjur eller nåt sånt??
Att ställa ett vild mus i pet class är inte det att locka fler att ta in vilda möss, göra dem tama.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#12 Jag hade samma tanke.. o Svemus uppmuntrar väll inte det?
Jag skrev ju en kommentar hit 
Jag skrev så här: Taggmöss och natalmöss är övriga arter som kan ställas ut på svemus utställningar. Dessa ställs ut i var sin egen klass, både i Pet och Standard, och tävlar därför inte mot vanliga möss. Natal och taggmöss får ej poäng på utställningar och har egna standarder. Dom kan ej tävla mot vanliga tammöss. I övrigt gäller de regler som gäller för vanliga möss. CERT/PK delas ej ut till nataler eller taggmöss tills vidare.
*Har läst på ordentligt nu till utsätllningen*

Ja frågan är ju då …i vilken klass skulle Mr.Nibbles gå i? Han är ju inte en vanlig tammus, ingen natal eller taggmus….
Det står att dom övriga arterna är tagg och natalmöss .. alltså så går det ej att ställa ut vildmöss.
Instämmer med skrivarna här ovan. Skogsmus tillhör en annan art än vad Svemus handlar om.
Men jag skulle älska att få träffa Mr Nibbles, och att få se honom. *är kär*.
Sedan behöver nog Svemus bli tydligare i sin roll, och i sina regler, inför framtiden.
Den vanliga husmusen är ju samma art som våra tammöss. I övrigt vet jag inte varför det skulle vara "motbjudande" att ha vilda möss som husdjur? Om man nu får dem tama, det är inte så lätt som det låter.
Det är väl inte värre att ha en tam vildmus (som från liten vant sig vid fångenskap och får ett bra liv) än att döda dem i slagfälla, vilket är de flesta mössens öde i människors närhet.
Eller ännu värre, blir dödade av gift eller dränkta.
Det som INTE ska ske, är korsning med tammusen, av flera väl grundade orsaker!
#10 det är jag övertygad om!!!

Jag har pratat med Elin idag - o passade på att fråga om hur man kunde göra med en vildmus. Hon tyckte att det vore så jätte kul (det tycker vi alla) om Mr.Nibbles kom till utställningen så att alla fick beundra honom.
Men om han är en vildmus så kan han bara få en bedömning utanför själva tävlingen - men inte delta i den.
Men jag hoppas att du vill komma o visa honom o får en bedömning på honom. Du skrivs självklart upp som utställare o får komma in gratis som alla andra som ska ställa ut.
Ja, kom med sötnosen!!! 

Jag kommer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 
Självklart ska ni alla få träffa honom!!!! Amaira, det är så skönt att ni säger så! Den här diskussionen är toppen!
#17 jasså går det att korsa skogsmus och tammus? *fniss*
Jag är av den åsikten att vilda djur ska få vara vilda och fria - det finns massor med seriöst framavlade sällskapsdjur att ha istället för att gå ut i skog och mark och hämta in djur. Visst kan man rädda individer, men de ska släppas fria så fort de är friska eller lämnas till speciell instution - Skansen el dyl. Har man sina katter lösa så får man räkna med att de jagar och kommer in med smådjur och lära sig avliva dem eller släppa ut dem igen.

#21 Mr.Nibbles - så jätte kul att du kommer - glöm inte att anmäla dig till m ig eller muzimba med namn så att du slipper betala inträdet på mässan.
Nu vill jag ju jätte gärna att han kommer - men du ska ha i tanken att ett vilt djur är ett vilt djur även om man har fått det tamt. Att det är en sak att ha den hemma i van hemmiljö - men att om man kommer ut på tex en utställning som nu den här är - men mängder av ljud, människor - djur, dofter osv… Mycket som händer runt omkring så kanske inte det vilda djuret klarar det lika bra som dom som är födda i flera generationer. Och då just avlade för att klara stess av olika slag, man har på sätt o vis avlat bort vissa egenskaper som ett vilt djur måsta ha för att klara sig. Och att oavsett hur tam din lilla mus är hemma så kan hans vilda medfödda sätt att reagera på fara mycket väl komma fram i en sån här miljö.
Bara så att du tänker på det innan så att du inte blir snopen om han skulle reagera annorlunda mot vad du är van vid från hemma eller lugnare miljöer.

Anmälan är noterad. Du får komma till Svemus monter så att du sen vet vart du ska gå.

underbart! 

Oj så gullig ha Mr Nibbles!!! Och vad häftigt att han blev tam!
Jag har haft en vild rått unge hemma… En tant lämnade in den på en djuraffär för den var medtagen och mådde inte bra.Och den var jättesöt tyckte hon ända tills hon fick veta att det var en råtta.
De ringde till mig och frågade om jag kunde hjälpa till och det gjorde jag ju så gärna med pencillin och mat så blev den frisk på ca 2 veckor sedan ville den inte vara inne mer så vil släppte ut den för den blev så jättstressad av att vara instängd i bur…. Annars hade den nog stressat ihjäl sig där… Hur det gick för den vet jag inte. Lade ut en massa mat såklart

okej! vad bra att du tog hand om rådisen så att den blev frisk!