Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 642 ggr
Mymlan
0

SNABB HJÄLP HÄR

Mus mamman dog precis efter fått sitt 3: dje anfall. Hur stödmatar jag bebisarna nu? Det jag såg innan första anfallet var hon tog framtassarna och strök sig mot munnen. Kan detta vara orsak av ngt satt sig på tvären i halsen?

Det jag vill ha hjälp med hur stödmatar jag ungarna? enda jag har hemma nu inatt är vanlig mjölk. Kattmjölk ersättning RC som ska kastas då den stått sedan Aug -05 Vi har ingen nattöppen bensinmack här. Klarar de sig till imorgon förmiddag?

Ungarna kommer INTE säljas.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan
0

NGN?

Mymlan
0

Ultuna kunde ej hjälpa mig de visste inte vad man ger gnagare för ersättning. De sa vanlig mjölk, eller modersmjölk ersättning för hund eller katt.

Mymlan
0

Bagarmossen visste inte heller vad man matar musungar med.

Grodan
0

Oj, näääääääää…. vad var det för anfall?

ESBILAC måste du föda upp ungarna på. Det finns på Apoteket - kostar ca 371 kr där. På stora djursjukhus säljer de också ESBILAC någon hundring dyrare… (vet att Bagis säljer).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nattskjorta
0

Oj vad sorgligt. Jag har tyvärr ingen aning men tror att det har nämts något om vad man kan ge musbebisar i en tidigare tråd men jag kan ha fel, du får försöka spana, hoppas att du får svar och att bebisarna klarar sig. Lycka till

Grodan
0

tyvärr har jag själv slut på ESBILAC… annars skulle du fått…

Mymlan
0

Klarar de sig till imorgon? apoteket öppnar kl 10.00 om de ej här har får jag åka in till Mörby se om det apoteket har. Och jag har ju ej körkort så man åker kommunalt o det tar ju lite tid ca 37 min med 639 in till Mörby ca 50 min med buss 625. Annars måste jag ta karta o kompass o leta inne i stockholm.

Mymlan
0

Ultuna gav mig tipset att ge dessa små modersmjölk ersättning för hund o katt eller mjölk som vi 2 benta dricker.

Bagarmossen de visste ej heller vad man ger såna här småttingar.

Jag undrar lite om inte mamman satte ngt i halsen som satte sig på tvären. För ngt anfall har jag aldrig sett att hon tidigare haft och jag skulle aldrig ha parat henne om hon skulle haft det.

Grodan
0

9 dagar gamla… de kan klara sig, men de kan få skador av att bli tomma på mat… kanske kan de få något annat så länge? har du ingen annan mushona med mjölk?

och annan hona funkar bra som värmedyna - vissa påstår även (jag har inte hittat vetenskapliga bevis för detta än) att honor kan bli skendräktiga och få igång mjölkproduktion när de hamnar i en situation då de får ta över någon annans ungar…

dock undrar jag… vilken mushona dog och hur var hennes kramper?

Grodan
0

ja, ESBILAC är modersmjölkersättning för hund

Mymlan
0

Jag har ingen annan hona som har ungar. Var VD Chuang-Mu som dog. Kramperna var snurra runt, kullerbytta. Innan första krampen så tog hon framtassarna mot munnen och som strykte av, ngn sekund så kom första krampen.

Är andra honor som ej gått med mamman o ungarna snälla mot dessa små de riskerar ej ätas upp eller så?

Mymlan
0

#10 okej det var för hund.. För katt har jag hemma men det har stått sedan aug -05 så den ska kastas. Vanlig mellan mjölk har jag hemma.

Grodan
0

jag blir lite orolig… snurra runt, kullerbytta… hm… och så himla snabbt…

komjölk ska de inte ha

Mymlan
0

Jag kan ej förklara hur anfallen såg ut bättre. Hon verkade ej vara vid medvetande då hon hade dem. Var stressad mellan anfallen. Men hon gav dem di innan det sista anfallet kom.

Har nu satt ner VD Pretty Pink Rose till ungarna. Hon har ju agerat extra mamma innan.

Mymlan
0

Nästa fråga. Hur ger man dessa maten sedan? Jag är van att stödmata kattungar, marsvinsungar men inte så här små.

Grodan
0

Oki. Låter hemskt.

Jag ska hålla en tumme för att ungarna klarar sig till imorgon då du handlat ESBILAC. Inget annat är tillrådligt att föda upp musungar på. Det är värt varenda krona!!!

Mymlan
0

Ska köpa hem det imorgon. R den jag bor med tycker det är bättre ta bort dem än kosta på så mkt pengar. Men det bryr jag mig ej om, jag ska göra det jag kan för få dem att överleva.

Mymlan
0

Hur ofta per dygn ska de ha mat sedan?

Grodan
0

Ja, tyvärr är jag benägen att hålla med R då du inte vet vad honan dog av. Virus - smittar… Epilepsi - ärftligt… Bakterie - jobbigt, bör medicineras

9 dagar hm… Inte så jäkla ofta, den viktigaste tiden är förbi… 2-4 ggr per dag… du lär märka hur hungriga de är… första matningarnar är väldigt jobbiga… hålla i nackskinnet och mata med pipett - du måste ordna en liten liten pipett!!!

Grodan
0

Stackare, det är inget roligt jobb du har framför dig. Jag skulle nästan råda dig att i a f kulla bort hanarna, så har du inte så många att mata.

Mymlan
0

Jag har aldrig anv pipett då jag matat djur utan en 1 ml spruta utan nål men det var ju större djur än dessa. Låter man det bara droppa på munnen eller öppnar de munnen självmant?

Honan var pigg innan anfallet. Pälsen i god kondition, åt friskt, drack bra.. Avföring bra. Bra hull.

Det jag reagerade är ju att hon stryckte sig om munnen efter hon åt, ngn sekund senare kom 1: a anfallet. Kan det ej berott på ngt satt sig på tvären i halsen?

Hon har aldrig haft ngra anfall innan.

Mymlan
0

#20 Hade vi bott nära (jag drar mig ej får åka in heller) så hade jag frågat om du kunde hjälpa mig med det.

Grodan
0

det kan du bara veta om du låter obducera/dissikera henne… har du henne kvar? du kan låta en veterinär öppna henne snabbt och titta hur hon ser ut inuti… sorri..

hittade en tråd där du kan hitta lite info, måste knoppa vidare nu

http://mus.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=8ac743f0-7bfe-4afc-9f25-18be96b5df67

Mymlan
0

Jag drar mig ej för om ngt blir jobbigt. Behöver ngt djur extra omsorg så får den det även om den skulle kräva extra extra omsorg. Okej aldrig matat musungar innan men ngn gång ska vara den första. Alla har varit nybörjare ngn gång.

Mymlan
0

Hon är kvar, ska lägga henne i frysen..

Muszimba
0

Stackars dig och de små musungarna. skickar en tröstekram till er.

amaira
0

En tröstekram från amaira också.

Att titta efter om något fastnat i luftrören är en "enkel obduktion". Nu vet jag inte hur du klarar av att hantera djur som är döda. Men om du klarar det, är det mycket lätt att skära upp och titta efter.

Det är också lärorikt att se hur det ser ut inuti. Fast du får förstås inte svar på något annat än om det finns något som blockerar luftvägarna, eller om det är något annat som lämnar väl synliga spår (vilket det sällan är, när man är "lekman").

Tre anfall, skriver du. Hur långt var det mellan anfallen?

Jag tycker också, som Grodan, att du ska kulla bort åtminstone hanarna. Vet inte hur många ungar du har, eller hur många som är hanar. Men vill du verkligen ha exempelvis 5 extra burar med möss i, två år framöver? Jag skulle inte välja så, det skulle jag aldrig orka med - helt enkelt inte vilja, för jag räcker inte till. Men det är jag det, förstås…

Mymlan
0

#27 Amira då jag klarar inte ens av att avliva djur själv. Hur ska jag klara av att skära upp? jag tål att se blod etc och kan se när andra skär upp etc det bekommer mig ej.

Så vitt jag kunde se så är det 3 honor resten hanar, det är 10 st. Jag vet att jag en dag måste börja kulla bort.

Detta är så väldans trist då jag ville satsa på silveragouti då det är en av mina älsklings färger.

Mymlan
0

Detta var då inte enkelt. hur får man de att öppna munnen? hur mycket ska de ha? ngra droppar bara?

Ingen som har en musmamma som vill agera fostermamma?

Grodan
0

Har du skaffat ESBILAC nu och matat dem? Hur har det gått? Har du lyckats ordna en pipett i lagom storlek - det gäller att hitta något ventilgummi till cykel eller något som man kan sätta på sprutan/pipetten så att storleken passar musungens mun.

Jag har funderat över dagen och kommit fram till att honan troligen dött av epilepsi. Detta kan ingen enkel obduktion utvisa om inte en skada på hjärnan kan synas - men det betvivlar jag. Epilepsi pga hjärnskada kan orsakas t ex om man tappar en mus som unge i golvet. Detta behöver inte vara ärftligt.

Sätta i halsen tror jag inte på, då möss inte är så glupska djur att de gör sådant. Tecken på att inte få luft är att kippa efter luft och det gör djuren med öppen mun. Det liknar de andningssvårigheter möss kan få i samband med lunginflammation.

Mymlan
0

Ersättning inköpt 271:- kostar det idag. Jag har inte tappat henne eller ngn av de andra. Kramperna liknade ju de kramper ett marsvin jag hade på 80 talet som hade epelepsi. Hon kippade ej. Tagit den minsta vi hittade och jag vet ej om de får i sig ngt.

Bästa vore att finna en musmamma som har bebisar som kan bli fostermor. Då får hanarna kullas bort, vad jag ser så är det 3 honor i kullen.

Grodan
0

Menade inte att DU skulle ha tappat henne. En hjärnskada kan orsakas av många små olyckor, och oftast under de första 3 levnadsveckorna…

De kommer snart i a f att begripa principen och vilja ha mjölken själva och då går det lättare - när de slickar i sig det glatt.

Jo, det förstår jag, men jag vågar nog tyvärr inte släppa in möss här utan avskildhet i minst 6 veckor så jag kan inte hjälpa med fostermamma tyvärr. Om du inte orkar föda upp 3-10 ungar för hand - de kommer att bli mycket tama - så råder jag dig att avliva dem omgående. Trots allt är det så osäkert när man inte vet varför honan dog, och vackra snälla möss som man inte ska avla på - hur ska man kunna låta bli? MEN fråga gärna några andra om deras syn på saken.

Mymlan
0

#32 Kommer mkt troligt kulla bort hanarna. De 3 honor kommer inte säljas och INTE avlas på. Jag behåller dem hellre här då är jag garanterad att Ingen avlar på dem och för det vidare. Just nu begriper de ej vad jag ger dem. Hur mkt ska de ha? 1,2,3,5 droppar.

Grodan
0

1/20 av kroppsvikten ska de äta ungefär… om 1 droppe är 0,1 ml så är 1-5 droppar rimligt beroende på hur hungriga de är… känn dig fram… försök få pipetten att sakta tömmas och inte hacka - för då kan musen få mjölk i näsan eller lungor och det är inte bra… lägg bara lite vid munnen till att börja med… vänder de bort huvudet måste du stoppa in pipetten lite i munnen och lirka in en droppe mjölk där… när de smakar på mjölken - som ju är kroppstempererad - kommer de till slut att dricka/slicka i sig själva

amaira
0

Jag är så oerhört imponerad Grodan, av all din kloka kunskap!!!!!!Kyss Du är verkligen guld värd!

Att föda upp små djurbarn är ingen enkel sak. Klarar du det är du duktig Mymlan. Misslyckas du, har du ändå gjort ett ärligt försök,och misslyckas du har du också ändå fått värdefull erfarenhet som hjälp i framtiden.

Mymlan
0

#35 Men jag frågar mig många ggr om det är värt allt. Ni alla kan ju hålla en tumme eller två.

amaira
0

Jag håller tre… Flört (tar en tå till hjälp)

lothus1
0

Jag håller verkligen tummarna för dig, Mymlan. Det måste vara jättejobbigt.

En extra kram och lycka till med bebisarna!

Grodan
0

#35 Tack amaira! Generad Ja, att nappa upp möss är något folk frågar mycket om på våren och sommaren så det har jag fått plugga in. Finns ett par jättebra Artiklar på nätet samt att jag har en god vän som jobbar ideellt som "vilddjursräddare".

Ingen klandrar dig om du inte orkar. Hade jag varit i dina skor hade jag valt att ta bort ungarna. De ungar jag själv nappade upp för snart 3 år sedan hade inga ärftliga defekter och det var en viktig kull för mig. Honan fick förlamning 1,5 vecka efter förlossningen pga kalkbrist (har varken hänt med någon hona innan eller efter… skumt) och eftersom det inte är ärftligt beslöt jag mig att göra ett försök. Tack vare ESBILAC - att det är så komplett sammansatt av alla proteiner och näringsämnen musungar behöver - blev alla friska individer och några fick ungar som idag lever och mår bra och i sin tur fått ungar. Den äldsta hanen känner ni som gammelgubben Risellimus - han blev ca 2 år 8 månader och blev uppnappad på ESBILAC från 1,5 veckas ålder!

Mymlan
0

Orkar gör jag, går ju bara här hemma och skrotar om dagarna. Men är det värt allt? det är det jag måste komma underfund med. Silverag var ju det (en av) jag ville syssla med då jag älskar den färgen. Och nu med Nolettmus fader så kanske jag får lägga den färgen på hyllan ett tag.

Mymlan
0

Allt med bebisarna går bra, alla har nu öppnat ögonen. De tar esbilacen utan att jag behöver hålla i nackskinnet. Pretty pink rose tar bra hand om dem, hon bommar igen ingången så ingen unge smiter ut. När jag kommer och ska ge dem mat så är en unge för nära så tar hon tag i ungen och drar ner den :-) Och alla lever.

lothus1
0

Vad roligt att höra att det går bra =o) Jäklars va duktigt av dig!

Kramen!

Grodan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanon!

Mymlan
0

Jag har börjat sätta esbilac på ett barnmatslock inne i buren och har sett att de gör försök att lapa i sig. De får givetvis via extra tissen.

amaira
0

WOW, du verkar klara det! Grattis, så roligt!! Kyss

Muszimba
0

Ett stort HURRA FÖR MYMLAN!!! Du kommer att klara av detta nu när det redan går så här bra.

Mymlan
0

Jag ropar inte HEJ än är inte över ån ännu. Hade tänkt kulla bort hanarna imorgon men veterinären har semester och är åter 9/1 eller den 10/1. Hur hemskt det än låter så kommer jag även ta hanarna från den förra kullen ngn där kommer nog få stanna + de 2 som är tingade.

Mymlan
0

Allt går bara bra med bebisarna, alla lever. De lapar vällingen. Nu undrar jag när kan jag börja ge fullkorns gröt för bebisar till dem eller ngn av de andra grötarna?

En erfarenhet rikare och jag klarade av detta med. Att stödmata kattungar och marsvins ungar en sak men musbebisar var det pillrigt. Jag fick skippa gummitutten och använda mig av en 1 ml spruta utan nål. Den stoppades ej in i munnen utan lät en nästintill droppe snudda munnen (de känner lukten av mat) och såg man att det bubblade i droppen så slickade de i sig. Visst det finns risk det kommer för fort och man måste veta vad man gör och ta det mkt mkt sakta. En sak jag oxå reflekterat på då de äter så har de ett knäppande ljud. Vad jag trodde de fått lunginflamation så jag lyssnade på dem efter o före de hade ätit men hörde inget knäppande ljud då.

Nu vet jag detta klarar jag om det skulle hända igen. Men hoppas på jag slipper det.

Elyria
0

Är djupt impad….

[mjuue]
0

Ja verkligen! Jag tycker du är/har varit jätteduktig Mymlan! :)

maddemusen
0

Jag är också väldigt impad!!!!! WOW!

Har matat upp råttbebbar i 3 veckor men de klarade sig tyvärr inte längre…Deras mamma avledd när de var nyfödda…Det var dygnetrunt passning och en masssa gnuggande med tops som var doppade i ljummet vatten efter varje måltid för att få dem att kissa och bajsa..Huu vad det var hemskt när de inte klarade sig iallafall….

Grodan
0

jo, bebbar har ett knäppande… antar att det är sugreflexen…

kör med Esbilac tills de är 4-5 veckor i en skål brevid annan mat sedan när de kan äta själva…