Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2481 ggr
Pimu
0

Är de någon ..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.. som testat detta,  All pet pine .. är de bra?

kent
0

jag har testat och tyckar inte det fungar för mig.

Mymlan
0

Är det inte den som innehåller ceder olja?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MP160
0

Jag testade då jag hade hanar, men det var inget vidare. Det smulade sönder och vart som ett pulver nästan. o.O

Camillhe
0

Den där är verkligen giftig. Rekommenderar den inte.

Pimu
0

Tack alla för svaren .. ska då inte skaffa de ..

[Emmla]
0

oj i djuraffären hade dem det!

Pimu
0

se där .. en till anledning då man bör undvika köpa på affär .. Tungan ute

[IsabelleA]
0

Jag hade det förr, precis när produkten kom ut i affären och såldes för 10 kr/förpackning. Inte bra enligt mig. Toa-lätt fungerar bra enligt min mening.

[Emmla]
0

jag tycker toa lätten är hård att gå på

zickan
0

putt..

mer info till varför det är dåligt?.. kom upp i en annan tråd så jag blev nyfiken. står på förpackningen att det ska vara fritt ifrån giftiga ämnen. lite nyfiken om de verkligen säljer nått som säger en sak men är total giftigt?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Digitalis
0

Just sånt där strö som består av pelleterat spån rekommenderar inte jag då det brukar falla isär. Jag vann en påse av en sort som blev som blött sågspån när råttorna kissat på det. Not nice när man skulle städa! Stank gjorde det också. Låter som att #3 råkade ut för liknande med den här varianten.

//frida

Digitalis
0

Möss grejar väldigt mycket med sitt strö. Boar, gräver, skyflar runt. Gnager. Min musa tog en toa-lätt-pellet i taget och gjorde en mur kring sin äggkartong. Ett strö som funkar bra för kaniner, marsvin och fåglar är inte nödvändigtvis lika bra för smådjur som "interagerar" med sitt bottenmaterial som möss gör. Av den enkla anledningen borde alla småspånprodukter gå bort till förmån för flis, större lövträdskutter och papperspellets.

//frida

Faxlin
0

#10: Svarade i andra tråden. Men kan köra det här med. Barrträd vilket detta är gjort av innehåller naturligt terpentin. Sledes är det inte att föredra att använda till smådjur.
För att vara säker ska man hålla sig till produkter tillverkade av löv träd.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Camillhe
0

Jag anser att terpentingmyten är just en myt. För då påstår man att oavsett hur processat barrträ är så skulle det fortfarande bildas terpentinångor. Och då borde det lika väl göra det av toalätt.

Däremot så GER spån gjort av barrträ förhöjda levervärden vilket är påvisat och man kan ringa vilket labb som helst i Sverige och fråga dom. Det finns en anledning till att dom använder aspflis.

All pet pine är dessutom inte gjort av tall utan av ceder vilket man kan känna på doften. Vill man utsätta djuren för det? Om vi känner lukten tänk då på hur en liten mus har det som bor i det.

Och sista argumentet till varföör jag aldrig skulle använda det är för att uppsugningsförmågan är urdålig jämfört med aspflis, aspspån, bokflis osv

Faxlin
0

ja det är mycket möjligt att du anser att det är en myt med terpentin. Jag anser inte att det är en myt. Men sambon som jobbar på hyvleri och har gjort det i över 25 år vet att det inte är en myt. Jag har fått mycket kunskap av honom vad som gäller när det är träd inblandad. Och vem vet bättre än de som faktiskt framställer råvaran. På hans jobb tillverkar de även flis och spån. Och jag kan lova att det är skillnad. Även på de paneler som hyvlas fram finns det mer skillnad än vad många ser och vet. All pet pine är gjord av yellow pine vilket är ett samlingsnamn för barrträd.

Audiatur et altera pars

zickan
0

#15 lite fusk :-).. Du borde skriva en artikel om div bottenmaterial. Hur de tillverkas och om det som skrivs på påsen stämmer.

Jag har aldrig köpt pet pine. Men sett det på zoo ett par gånger. Reagerar bara på den etikett som jag såg i en tråd på rif. Att den ska vara så hälsosam. Men det är lite motsägelsefullt där. Hur kan den då vara så toppen bra, gift fri osv.

Faxlin
0

#16: Fusk? Du har ingen aning om hur det är att leva med någon som fyller dig med trä information jäääämt. Att det är världs viktigt attlukta och känna på trä, hållakoll på antalet kvistar i en planka och dessutom vilken sorts kvist det är. För alla kvistar är inte lika. Och visst, med facit i handen det spelar in så visst är det bra att kunna. Men jaja, lite överkurs är det i alla fall :-)

Audiatur et altera pars

zickan
0

haha kanske det :-P.. känner till beteendet. bott med en elekriker.

Grodan
0

Jag håller gärna igång terpentinmyten! Glöm inte att jag är en av de personer som startade myten, så självklart vill jag ha kvar den… Tungan ute Flört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
0

Ring ett labb och fråga dom angående terpentinångor som skulle avdunsta från spån av barrträ. Om ngn är expert är det väl labb?

Jag har ringt tre stycken och fått samma svar. Största problemet med spån av barrträ är att det kan ge nersatt njurfunktion samt har dålig uppsugningsförmåga och då bildas det lätt ammoniakångor,

Grodan
0

mina källor är från labpersonal…

zickan
0

#19 vad har du för åsikt om det hela :-)? Vad säger labb?

Grodan
0

#22 Min åsikt är att spån av barrträ är farligt och värdelöst pga

• att det innehåller terpentin

• att det kan innehålla smittor

• att det är dammigt

• att det inte suger upp fukt

Nu kan jag visserligen läsa mig till att terpentin är en flyktig ånga, dvs den dunstar bort fort, men jag anser inte att man behöver ta risken. Dessutom är brädgårdar utomhus och i spånhögarna kan möss springa omkring, det är då stor risk att man t ex kan få in yttre och inre parasiter via spån. Ta maskägg t ex, de kan endast med säkerhet dödas genom att upphettas till 130 grader C.

Att det dammar är ett rätt stort problem för små gnagare - de blir irriterade i ögon och näsa.

Sedan är absorberingsförmågan typ 0, och vad är då syftet med att använda kutterspån? Du måste ju byta väldigt ofta för att det itne skall bildas ammoniak direkt.

Och i slutändan blir det då itne billigare än andra bottenmaterial som är betydligt bättre i alla andra avseenden men kanske lite dyrare.

Faxlin
0

#22: Jag har då inte sagt att det kommer terpentinångor av barrträd som bara ligger. Ångorna kommer då trädet blir uppblött av exempelvis urin eller vatten. Och som vi alla vet så både sullar möss med vatten och kissar. Åtminstone mina gör det. Således så frigörs det terpentin från strö av barrträd vid dessa tillfällen. Sedan att det snabbt avdunstar gör inte saken bättre.

#23: Vad gäller uppsugningsförmågan så har det att göra med hur det förvaras under tillverkningsprocessen. Så det är mycket som inverkar. Hur förvarar sågen sitt timmer? Hur förvarar hyvleriet sitt råmaterial och hur många prossecer det går igenom innan det är färdigt. Så några klockrena svar på det där med uppsugningsförmågan kan man inte ge. Dock kan man jämföra från olika leverantörer.

Audiatur et altera pars

Camillhe
0

Jag instämmer helt med #22 förutom första punktenTungan ute

Skulle absolut inte använda det till något djur.

zickan
0

haha nu är ni väl ute och cyklar med inläggen. menar ni inte inlägg 23?

ivanhoe81
0

angående barrträd så är spån från svenska barrträd bra mycket mildare med just terpentinångor har hört att när man började ta in spån gjort åt träd från utlandet där terpentinet är bra mycket högre så gjorde man att istället för att varna enbart för de utländska sorterna så drog man allt över en kam

jag har använt kutterspån från granngården i snart 1 år till mina gerbiler och även börjat göra det med mössen med då det år billigt (85kr för ca 400 liter) det år ju det som rekommenderas på gerbilsidan visserligen gör ju gerbilerna sina behov i sina sandlådor så spånet blir ju inte blott på samma sätt som hos möss

400liter räcker ca 1-2 månader här hemma hos mig med 4-5 gerbilburar som får ca 20 cm packat lager spån av mig

spån av barrträd är billigare cm spån av lövträd men som ni skriver så är lövträdsspån bättre för djuren iallafall de som kissar i det

Grodan
0

#24 Ah, det var ny info för mig! tack faxe!

Faxlin
0

#28: haha, vi får nog tacka min sambo som förstört mig med onödigt vetande om allt som har med träförädling att göra :-)

Audiatur et altera pars

Grodan
0

superbra! Skrattande

[Emmla]
0

jag träffade en som sa att jag borde testa all pet pine för det är jätte bra, då sa jag att det blev ceder ångor av det…..

saker var iaf att hon tykte det var jätte bra konsigt nogObestämd

Terato
0

Jag är faktiskt också skeptisk till det här med terpentinet. Pratade med en miljöispektör som inte alls trodde att det borde påverka dem iom att det just är ett flyktigt ämne.

Största problemet med spån av barrträ är att det kan ge nersatt njurfunktion/ Tarmsaft

Å, berätta mera! Det var helt nytt för mig. Vad är det som ger den effekten?

Jag gillar inte kutterspån för att det dammar så mycket. Kul att bo i en trädslöjdslokal i resten av livet, liksom. Sen är det för små flisor. Det flyger omkring överallt i lägenheten och suger upp rätt dåligt. Men om barrspånet var i större flisor och blåst skulle jag kunna tänka mig att prova det.

Fast jag älskar aspspån och flis. Vill gärna att måååånga handlar det så att det går ner i pris. :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Camillhe
0

#32 Jag skrev faktiskt fel, trodde du hade citerat mig fel men när jag kollade såg jag att jag skrivit fel :S

Det ska vara nedsatt leverfunktion, och jag kan inte berätta mer för det var vad dom sa på labb och jag brydde mig inte om att fråga mer.Vi diskuterade istället vad som var bäst att använda. Men precis som jag skrivit innan så ring ett labb och hör med dom, då får du ju förstahandsinformation och kan fråga ut om det du undrar över.

Annars kan du söka på RIF för jag skrev ner exakt vad ett labb sa där samt namnet på han som sa det.

Faxlin
0

Ett flyktigt ämne som utsöndras vid väta. Det är väl det som gör att det inte är lämpligt för mössen. De lever där och även om de flyktigt blir utsatta för ämnet små doser varje gångde kissar eller sullar emd vatten i buren så säger det sig självt att det inte är bra. Men det är självklartupp till var och en vad man utsätter sina möss för.

Audiatur et altera pars