Mus iFokus

Mus

Etikett: namnförslag-namnförklaring
Läst 1105 ggr
Ilandra
0

Hjälp med ett namn!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag köpte jag tre jätte pigga och nyfikna 12 veckors muslingar! Problemet är att jag bara kommit på två namn :(

Den röda heter Gnista

Den gråa heter Glimma

Agoutin ??

(Siamesen heter Månsken)

Vill gärna att det ska sluta på -a, vara på svenska och inte vara ett människonamn.

Om nån kan fastställa färgerna också skulle jag bli glad! Min egna totalt oproffesionella gissning är agouti, röd och dove… Det som förvirrar mig mest är den "rödas" blå bottenfärg, men hon har iaf svarta ögon.

Ilandra
0

Glimma har så fula öron. hihi <3

MP160
0

Jag skulle gissa cinnamon, dove, siames, augoti men som sagt, bara gissningar. Fast dove och siames är jag nog 100 på :)

Hm, glittra? :o

Ruskigt söta små liv!

Ilandra
0

Hmm, cinnamon, kanske det kanske :) En av mössen i affären var choklad, så genen finns ju där (om de var syskon) Men de ska ha röda hårstrån med choklad topp och botten. Tycker hon är mer grå i topp/botten som sagt, men det kanske bara beror på att hon inte är färgavlad. Ska kolla mer noga på hennes päls imorgon!

Tack för namnförslaget, ska skriva ner det!

UlrikaD
0

Skimra eller Stråla kanske?

[SarahOhrn]
0

JAg håller med där, ser ut som den rödaktiga är cinnamon, den grå dove, kan va nåt annat men ser ut så härifrån, den bruna agouti och sen siames då. :)

Digitalis
0

Jag tycker att den mörkaste av dem ser ut att vara cinnamon hon också. Eller en väldigt bra agouti! Kanske blir så när man blandar in choklad?

//frida

[SarahOhrn]
0

Ja, det är möjligt att den mörka är både choklad, agouti eller cinnamon. Är hon tickad? Eller är färgen jämn? På den mörkaste? Är den jämn är det choklad, är den tickad är det agouti eller cinnamon. Den röda skulle kunna va agouti också. Svårt att veta!

Digitalis
0

Nä, hon är nog en agouti ändå. En väldigt röd och fin sådan.

Hmhm.. namn.. näe, jag måste fundera.

//frida

Ilandra
0

Hon är en "väldigt bra" agouti. Det svarta är otvivelaktigen svart (ja hon är tickad) Det var en annan musa i affären som var choklad. (De kommer från Brynäs zoo by the way)

Hade en snabb fotosession på balkongen i dagsljus, men eftersom mössen verkade tycka att det både var kallt och läskigt hann det inte bli så många bilder, och ännu färre som blev bra.

Såhär ser agoutin ut i "dagsljus", var väldigt grått ute idag igen :( 

Namnförslag hittills: Glittra, Skimra, Stråla, Mylla.

Ilandra
0

Glimma ute. Hon var den som verkade mest stressad, så det blev bara några knäpp med kameran och så in igen.

Hon är långhårig, tror inte jag sagt det :)

Ilandra
0

Och så Gnista, som onekligen har brun bottenfärg. Måste vart ljuset inne igårkväll som spelade mig ett spratt! Hon är texel, och kommer säkert att bli lockigare när hon blir stor, det blev i alla fall min förra :)

Digitalis
0

Iiih! Underbar agoutifärg Kyss

Jag tycker att du ska fortsätta på liknande tema som med de andra. Och mina associationer går mot eld och glöd. Fast jag vet inte hur bra namn det blir.

//frida

Ilandra
0

Ja, visst är hon fin! Och väldigt trevlig också, det lilla som jag hunnit lära känna. Hon lägger sig ner i handen och sluter ögonen om man klappar henne på rätt sätt. Annars är hon väldigt aktiv, och visar redan tendenser på att bli hjuloman…

Alla tre mössen är väldigt nyfikna och orädda för att vara affärs möss. De kommer fram och nosar och sätter redan tassarna på mina fingrar, Glimma klättrar t.o.m upp i handen ibland, och de har tassdarr så det räcker för flera! Så jag tror nog att de kommer att bli riktigt tama, sen får vi se om de är springmöss eller gosemöss!

[SarahOhrn]
0

Då är det nog agotis båda två. Brynäs zoo också, säkert möss från Vattnadal! :) Hon föder ju upp agouti främst också.

Och den grå är dove.

Ilandra
0

Nä, inte är väl Gnista en agouti? Hon är ju skolexemplet på cinnamon om man läser standarden och tittar på bilder, dessutom fanns det en choklad bland syskonen som bevisar att de har anlaget på brynäs zoo just nu.

-----------------------------------------

Så här blev namnen tillslut! Glimma fick byta namn för jag blandade ihop Gnista och Glimma i huvudet hela tiden och sa fel. Men fick som jag ville, namnen slutar på -a, och följer ett tema på elementen och matchar deras pälsfärg!

Cinnamon musen - Gnista (eld)
Dove musen - Dimma (vatten/luft)
Agouti musen- Mylla (jord)

Tack för alla namnförslag och all hjälp! Skrattande
Nu ska jag pussa på muslingar!

[SarahOhrn]
0

#15 Okej, det är svårt att se! :) Men då är det säkert cinnamon.

MP160
0

jättefina bilder måste jag bara få inflika!

[Emmla]
0

Musa (alltså inspirations musa)

chokladmusse