Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1218 ggr
Selene
0

Möss med andra gnagare

Jag har läst på ett eller flera ställen att gnagare bara får sjukdomar ifrån andra gnagare, och att man ska hålla dom ifrån varandra. Jag har även sett en person bli avrådd att skaffa chinchilla (minns ej exakt var), med tanke på att hon skulle behöva tvätta händerna varje gång hon gick emellan dom och mössen och kanske t.o.m. ha dom i skillda rum, för att ingen av dom skulle bli sjuka.

Men ändå har nästan alla här ett flertal olika gnagare, och det jag undrar är hur det går ihop? Tror knappast att ni har alla i olika rum och tvättar händerna vareviga gång ni går emellan dom.

Anledningen till att jag undrar är att jag starkt funderar på att skaffa råttor nån gång senare i höst (om jag nu känner att jag har tid till dom, mössen, skolan, vännerna och pojkvännen, så vi får se hur det går med detFundersam), men jag vill ju inte att någon av mina små husdjur ska bli sjuka med en gång.

Grodan
0

Jag har och har alltid haft (i många år alltså) mössen och råttorna i olika rum och är stenhård med att tvätta händerna mellan djuren.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Selene
0

Det är väldigt bra det, och då du är väldigt erfaren uppfödare förväntade jag mig inget annat av dig :)

Men jag undrar om alla andra här följer det med. En del av dom verkar ha så många olika gnagare m.m. att jag inte kan förstå hur dom har tid och plats med dom, än mindre hur de kan komma ihåg att tvätta sig varje gång de går emellan.

(En liten tanke som plötsligt slog mig: Hur är det förresten med råtta-mus bilderna? Där är det t.o.m. direkt kontakt mellan djuren istället för indirekt)

rattmamman
0

Ja vad ska man säga… du har ju bildbevis! He, he. Jag är också nyfiken på hur ni hanterar era gnagare. Själv har jag bara en sort, så jag har inte behövt bekymra mig.

Grodan
0

Mus-råttbilderna, jo, där har de direktkontakt, eller ja, den direktkontakt nu en mus och råtta kan ha. Råttan är mer intresserad av musen än musen är av råttan.

Ur smittohänsyn tar jag en risk enbart för att ta dessa foton - dock är det inte under speciellt lång tid och oerhört sällan. För att förhindra att många möss smittas brukar jag välja ensamma mushanar att fotografera en snäll frisk råtta med.

Under själva mötet brukar jag se till att djuren inte har noskontakt med varandra.

[Theriss]
0

Jag har mina djur i samma rum, men de träffas inte och jag tvättar alltid händerna mellan varje bur.

**emman**
0

ja, det e ju rätt viktigt att man gör det, inte mellan möss o möss, men tex mellan möss o råttor!

Grodan
0

Jag gör det även mellan möss och möss! Och råttor och råttor!

cosmonita
0

Jag har dem (råttorna och mössen) i samma rum så luftburen smitta kan jag inte rå på.

Däremot tvättar jag händerna mellan råttor och möss och vid kända ingrepp av parasiter eller infektioner flyttar jag ut de smittade samt använder handsprit när jag tagit i de infekterade.

[Emmla]
0

kaniner och möss då?

om jag har hållt kaninern i famnen måste jag då tvätta tröjan innan jag tar upp musen och håller den?????Rynkar på näsan

enbartmalin
0

Jag har djuren i samma rum, eller ja, några i vardagsrummet några i sovrummet.

Tillfälliga djur så som omplaceringar osv får eget rum.

Försöker tvätta händerna mellan dom olika djuren men det blir inte alltid så.

Jag har inte haft några sjukdoms problem/smittor här.

Jag har stor tro på att vi skyddar och daltar med våra djur för mycket och att det gör att dom blir väldigt mottagliga mot sjukdomar för att vi människor ska hålla det så sterilt och rent.

Tar du tex försöksdjur så är dom extremt mottagliga för sjukdomar om du tar ut dom i den verkliga världen för dom föds i en extremt steril miljö.

Jag tycker självklart inte man ska sammanföra ett sjukt djur med ett friskt djur, men jag tycker inte heller man ska överbeskydda djuren. Jag anser man måste finna en hälsosam balans.

Hälsningar Malin

hus-musen
0

#10 Jag är beredd att hålla med enbartmalin.

överdriven hygien ger troligtvis sämre immunförsvar i längden då djuren inte får träffa på något nytt. en vanlig förkylning kan då leda till katastrof istället för att djuren haft en lättare kontakt och utvecklat antikroppar.

Sen får man se det som så, allt en råtta har kan en mus få och tvärtom, risken att en kanin smittar en råtta eller en mus med något är inte alls lika stor då de flesta smittor (virus och bakterier )och ohyra är artbundet. Sjuka djur ska naturligtvis hållas ifrån friska oavsett art.

Qui dormit, non peccat

Camillhe
0

Hygien där djuren bor, dvs rent  och fräscht i burar, bra bottenmaterial, rent vatten är en sak och att vi som hanterar djuren har en god handhygien är en annan. Djuren får inte bättre immunförsvar av att utsättas för smitta från andra djur, med smitta menar jag bakterier och virus. Däremot så är det dom med starkast immunförsvar som överlever så visst vill man köra den taktiken så varsågod, låt era  husdjur med svagt immunförsvar dö och låt era starka individer leva.

Man skiljer på olika djurarter för det finns ingen anledning att ha dom ihop, inte heller finns det ngt positivt med att inte tvätta händerna samt sprita dom mellan hantering. Det ger inte er starkare djur.

Marsvin och kaniner kan smitta råttor och möss med bordetella.

Råttor och möss kan smitta varandra med pasteurella bl.a.

Pasteurella är en bakteriesjukdom som inte alltid märks förrän bakterien får ett nytt värddjur.

Varför ska man chansa med sina djur när det är så enkelt att förebygga sånt här?

gulzebra
0

Jag har alla djur i samma rum. Eller ja, utom hamstrarna då, de väsnas och har således fått flytta ut i hallen :P Tvättar händerna mellan burarna gör jag för det mesta. Visserligen inte för smittoriskers skull utan för att jag helt enkelt är sjukt noga med att ha rena händer. Minskad smittrisk är en bonus ;P

Jag har lite andra möjliga smittovägar däremot. Tex har jag ena kaninen lös i rummet hela dagarna och hon kan lätt skutta fram och hälsa på råttorna genom gallret. Likaså är hon snabbt framme och plockar müsli som råttorna sprättat ut på golvet och råttorna springer löst där kaninerna vistats. Dumt måhända, men jag tar hellre den risken än stänger in djuren i burarna hela dagarna…

Jag pallar helt enkelt inte att gå runt och vara rädd för smittor hit och dit. Å andra sidan hade jag kanske resonerat annorlunda om jag varit iväg på utställningar och diverse sånt där utomstående djur vistas.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram