Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 795 ggr
[SarahOhrn]
0

Funderar på att ta en paus...

Från musägandet! :/ Det gör ont men.. Dels känner jag att vi bor för litet så det luktar rejält i lgenheten och sen även att jag inte har råd. :/ Det tar emot att säga men så är det….

Jag älskar mina små möss så jag vet inte hur jag ska kunna sälja/omplacera dem men jag ska se om det finns något intresse.. I alla fall för några av dem! Måste dra ner på antalet rejält, sitter ju här med 14 möss varav 8 st oplanerade…

Hur får man dem lättast sålda/omplacerade, det är ju inte det lättaste alltså..

KerstinL
0

Betyder det att du avbokar tjejerna från oss då..?

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Terato
0

Det är så typiskt med musägande. Man får en kull, lyckas inte få iväg tillräckligt många och antalet växer på tok för snabbt för att det ska vara roligt.

Mitt råd till dig är att sätta ut annonser och försöka dra ner men behåll några av de bästa ett tag till så att du hinner känna efter lite vad du vill ha ut av din mushobby.

Det kan ju också vara så att möss inte var något för dig men jag gissar ändå på att det är en mängdchock du har råkat ut för! Ofta kan det kännas bättre när man inte har så många och man märker att man har tid för sina små. Man får inte skaffa för många, för fort! Växer andelen långsamt hinner man också själv vänja sig vid lukt, rengöring osv..

Se också över din mushållning. Har du burar som är enkla att städa? Har du bra möjligheter att ta ut mössen? Bra bottenmaterial som tar bort lukt? Det ska vara enkelt att ha möss annars är det inte roligt! Sen är det också viktigt att man har trevliga möss. Har man en massa snygga möss som inte vill ha kontakt är det inte heller kul. Du kanske behöver omvärdera dina ambitioner med mössen. Och leta mer efter temperament än t.ex. vackra färger? temperamentsmöss luktar också mindre tycker jag. Jag vet inte, men jag tror det där är en vanlig fälla att man fastnar för vackra färger och glömmer bort att det ju är en liten kompis man är ute efter. Då blir det så lätt fel..

Annonsera på fler platser än mus.ifokus. Blocket, Zoonen osv.. Fina, skarpa och färgglada bilder och fina beskrivningar säljer. Stamtavlor säljer. Det kan också vara bra att sälja/skänka med burar och leksaker till ett lågt pris. Man tjänar inget på att omplacera möss. Snarare förlorar man pengar. Men är man inställd på det så kan man nog få iväg de flesta. Hemmet är viktigare än pris för mig när jag har omplacerat djur. Huvudsaken är att man har koll på var de hamnar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

#1 Ja, jag har inte riktigt lyckats få någon transport ändå.. :( Så tyvärr, får jag nog göra det. Jag har inte velat inse det men det funkar inte, jag måste dra ner på antalet just nu…. Ni kommer antagligen ha fina möss kvar den dag jag tar upp det igen och har ett jobb! :)

#2 Ja, tyvärr va det ju en oplanerad kull också, jag hade verkligen inte räknat med det. Därför klarar jag inte av att göda 14 möss just nu…. Och för deras egen skull vill jag dra ner rejält påantalet! Det blir dyrt med både burar och mat… Och hanarna lär jag väl aldrig bli av med…

Jag har sån ångest över att sälja vissa så jag funderar på att behålla dom, problemet är att jag har två hanar som jag älskar och två honor jag verkligen inte kan släppa.. Men det blir ju ändå 3 burar och egentligen behöver jag göra mig av med dom för jag har inte råd! :/ Suck… Men jag ska fundera ett tag till och först göra mig av med ungarna och två vuxna honor…

Ja, det är möjligt att det är så! Jag har ett terrarium och två dunaburar.. Bottenmaterialet är toalätt just nu för att jag inte lyckats få tag på flis och inte heller haft råd med det. Men jag tycker ändå toalättet är okej.. Dock är det föör många nu bara för en liten lägenhet känner jag. Tror också att det handlar om för många och för skygga möss. Jag var dum och köpte 3 möss från Malinf örst för att få sällskap till min hona (när hennes vänner dog) och ja, jag älskar dom men dom är svåra att få kontakt med. En av dom kan jag inte släppa, ho är min lilla ögonsten men dom andra två, det blir inte roigt när man inte lyckas tämja dom… Alla andra är ju någorlunda tama men speciellt en från Amaira, henne kommer jag aldrig kunna göra mig av med! Man ska väl inte favorisera men hon är min favoritmus i hela världens, så jukt trevlig, underbar mus!! Så det skulle göra ont att göra mig av med henne…. Och nästa gång jag tar upp det ska jag bli bättre på att välja efer temperament från början, har ju kollat på det när jag köpt möss det senaste och har ju blivit mer o mer nöjd då också. Och mina ungar har jag ju sjläv kunnat ta tag i och dom är väldigt trevliga, lite rädda än men ändå inte som dom andra av mina vuxna…

Har annonserat på dom ställena men ska skriva ut en annons och sätta upp på djuraffären imorgon tänkte jag, ska skriva ut det i skolan imorn. Stamtavlor har jag på alla. Dock är jag inte ute efter att tjäna pengar utan att få iväg dem till bra hem, kommer aldrig sälja dom nånstans jag inte tror dom får det bra…

Men tack för tipsen! :)

Digitalis
0

Just lukten beror förmodligen till stor del på hanarna. Jag hade en hane här och så som det luktade i mitt rum bara någon dag efter städ luktar det inte här på en vecka ens nu när jag har honor istället. En väldigt typisk lukt som egentligen inte är dålig utan bara.. musig.

//frida

[SarahOhrn]
0

#4 Ja, det beror på hanarna OCh på att dom är 14 stycken i llla lägenheten.. Det märks! =/

KerstinL
0

Vet hur det kan bli.., vi bor på 100 kvm med tre barn, sex illrar, en hund, en guldhamster, två råttor, två marsvin, tre akvarier, fem burar med pygmémöss, 20 burar med dvärghamstrar och 25 burar med möss…Tungan ute Ibland luktar det lite här oxå om man säger så, hehe

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Ilandra
0

Skulle du till Gävle v 44? eller var det någon annan… Om du ska hit så kanske jag kan ta en mustjej! Men hur är det med skabben?

Här kan du se mina möss och hur de bor: Mina möss

Terato
0

Toa-lätt är skit till möss! (förlåt men jag tycker det)

Och vissa hanar luktar mer än andra. Jag har varit lite bortskämd med mina eftersom jag har haft väldigt temperamentsavlade möss och de har luktat mindre, tycker jag. Men zooisarna som min vän hade luktade verkligen pyton!

Några tips till dem som har stinkiga hanar:

1. Städa lagom. Visst ska de ha en ren miljö men man behöver inte tokskrubba gallret varje gång man städar tycker jag. De bara pinkar mer då. Lämna kvar några gamla leksaker så att inte allt är nytt varje gång du städar. Skippa gallerhyllplan eller lägg tidingar på dem.

2. Ha tålamod. De brukar lukta värre i vissa perioder för att sen lukta mindre. Min erfarenhet är att hanar i 3-7 månaders åldern luktar mest.

3. Ha bra strö i buren. Ett bra strö både suger upp och neutraliserar lukt. Aspspån är bäst på att ta bort lukt tycker jag.

4. Leta upp stinkkällan! Även om hanar i allmänhet luktar så kan det ju vara någon särskild del av buren som luktar mer. Det kan vara så att vissa grejer har en tendens att dra åt sig extra mkt lukt. Lukta på alla saker i buren och byt ut det som luktar värst. Träsaker är ett no-no till mushanar t.ex. Och det är inte sällan det t.ex. finns mängder med kiss i matskålen. Det luktar såklart pyton och är inte speciellt hygieniskt. Vill man bli av med det problemet kan man istället för att ha matskål strö maten direkt i bottenströt. Håll koll bara så att de aldrig är utan mat. Man kan även prova att ha en kombinerad toalåda/matskål. Alltså ha ett sugande material, typ aspspån, underst i matskålen.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

#6 Haha oj, här ligger jag i lä! ;) Hahaha.

#7 Jag skulle dit men blir inte så nu. Dock ska jag upp 18 dec ungefär och tilll efter nyår så då får du gärna kika på dem! :) Resten ska försöka säljas från Brynäs zoo tror jag i så fall. Min familj bor ju uppe i Söderhamn så det ska nog gå o ordna i så fall. Och skabben är bara hos hanen än så länge så nu är jag noga att det inte kommer in till honorna, dessutom kommer alla dom behandlas innan dess ändå för säkerhets skull! :)

#8 Ja, jag gillar det inte heller men det är vad jag lättast fått tag på o haft råd med nu o som funkat någorlunda. Ska byta till flis bara jag får pengarna o räcka… Och får tag på det! Det är dött med det här i Alingsås..

Jag tror i och för ig att min hane är ganska mild i doften ändå, han är också temperamentsavlad och ungarna jag har är från samma släkt. Så jag tror att dmo luktar ganska lite men det blir ändå en del här inne i en liten lägenhet..

Tack för tipsen Sara! :)

imsuchadiva
0

Jag har wellpappströ till minna möss. Rekomenderar det starkt. Luktar inget och ser fint o mysigt ut. Billigt var det också, 45 kr för 10 kg tror jag det var.

Har du vägarna förbi Örebro någon gång så skulle jag kunna ta någon hona.
Ev en hane, beroende på om någon av mina ur min senaste kull flyttar eller ej.

[SarahOhrn]
0

#10 Jaså, var får man tag på det?

Jag åker förbi Örebro när vi åker bil hem till familjen. Så kommer troligtvis åka förbi där runt den 18-19 december. Kan ju höras närmare i så fall! =)

imsuchadiva
0

Vi köper det oss våran "värmepellets-gubbe" :P
Vet att Strömsholm hästklinik använder det.
Men prova o sök på internet. Jag kan kika imorn vad det står på våran påse, se om jag hittar någon internet adress :)

Ja bara du hör av dig :)

[SarahOhrn]
0

#12 Okej! :) Det ska jag göra.

minflock
0

Har du någon annons ute nu på mössen? *nyfiken*

Jag har inte superbra tips men tänkte ändå dela med mig av det jag kommer på. Något av alla tips du får från alla kanske passar just dig :)

Jag hade ett tag många hanar (5st), enligt mig ;) Dem luktade pyton, det kan jag inte neka. Starkt, mus eller vad man vill kalla det, så visst luktade det av dom. Jag tyckte lukten blev för mycket och stark så för mig luktade det pyton… Det jag gjorde var att ha hanarna i en dunabur. Det liksom "kapslade in" lukten lite mera. Sedan hade jag enormt mycket strö i buren och jag tyckte lukten höll sig ganska bra till just buren. När jag städade kände jag det starkt men annars luktade det mest i buren. Jag hade och har även endast utbytbara leksaker till hanarna. Plast och trä blev för jobbigt att städa och skura jämt då jag behövde göra det väldigt ofta och hade endel leksaker i varje bur. Jag bytte till sådant som jag kunde kasta efter några dagar. Tex toarullar, äggkartoner, grenar, bark, samt andra pappersförpackningar.

Andra "snåla" tips jag anväder som inte heller har bra ekonomi är tidningspapper blandat med toalätt i buren. Då behövs inte så mycket spån som jag annars använder. Även att jag gör min egen mat blandning till dem. Även sådanna leksaker jag skrivit ovan är gratis saker. För mig som idag har 7 möss (6honor och 1 hane) kostar dem inte alls så mycket. Jag satsar på bra foderblandning och toalätt kostar kanske 30kr/mån till dem allihopa. Allt annat är gratis. Jag är supernoga med dom jag har att inte ta in någon ny mus. Tar jag in någon ny så vill jag noga kolla så den är frisk innan den kommer innanför lägenheten. Med tanke på ohyra m.m.

Blir musen sjuk kan det ju kost en del. Men min erfarenhet är att det är onödigt att betala för att gå till veterinär och få musen undersökt. Ofta vet dom mindre än vad jag vet. Rådfrågning på telefon är gratis och behövs medicin så kanske man kan hitta någon veterinär som du känner som kan skriva ut gratis? Jag råder eller menar absolut inte att man inte ska söka veterinär om djuret är sjuk! Är djuret sjuk ska den få den vård det krävs, men många gånger är själva veterinärbesöket att kasta pengar i sjön just vid smådjur. Om många läser vill jag också påpeka så detta inte tolkas galet att veterinär bör kontaktas om musen är dålig. Det är min åsikt. Man gör allt man kan för musens bästa, men att man samtidigt kan se om det finns andra allternativ som kan fungera lika bra. Hoppas inte detta misstolkas!

Visst kostar alla djur men just möss tycker jag i det stora hela inte kostar lika mycket som många andra djur.

Hoppas att du kommer fram till ett beslut som känns som det misnt dåliga med tanke på din situation, vad jag läst.

amaira
0

Utan att ha orkat läsa igenom alla svar du fått - som verkar väldigt bra och vettiga utifrån att jag skummat dem - är min första, och sista, tanke: sälj bort HANARNA!!!!!

Hanar luktar!!!!!

Många tycker olika och har olika åsikter om lukt-graden. Själv är jag hyperkänslig, och jag har ALDRIG upplev en hane som inte luktar; luktar starkt, luktar fränt, luktar mycket och långt. Fyller ett helt hus med sin doft (om man bara råkar ha lite "näsa" för det).

Honorna luktar inte.

Dofter från honor och hanar går inte att jämföra på samma dag. Sjäklv kan jag aldrig rekommendera en hane till en nybliven musägare, utan att veta att de

1. Bor ensam.

2. Alltså inte har någon medboende i huset (även annat rum) som får spader på doften.

3. Garanterat inte är allergisk.

4. Är mycket väl införstådd med vad det innebär med en mushanes doft.

Ursäkta alla ni som inte känner hanarnas doft, och tycker de är de ljuvligaste små husdjur som existerar. Flört Skrattande

Mushanar ÄR trevliga husdjur - OCH de luktar.

Har du svårt med doften, Åsa, så kommer skillnaden att vara helt enorm när du blivit av med dina hanar!!! Sedan kan du ta ställning till, om det ändå är så att du inte vill/kan ha kvar honorna. Men börja med att få bort stinkbomberna.

Man vänjer sig till en viss del, en del vänjer sig helt och fullt (med hanarnas doft alltså). Men så fort en "ny" människa kommer in i huset, reagerar de omedelbart på lukten.

Det är inte roligt att bo i ett hus, där alla som kommer in, reagerar på att det "luktar mus".

"Luktar mus" betyder ofta "luktar vildmus, luktar orent, luktar obeboeligt, luktar ohygiensiskt" … Sorry, alla …

[SarahOhrn]
0

#14 Yes, det ligger en annons ute här på mus i fokus och på djurannonser i fokus! :)

Jo, jag vet ju mycket väl att hanarna luktar och jag vill ju göra mig av med alla mina ungar som jag fick (hanarna främst), hade dock min "gamla" hane i en gallerbur och tyckte det funkade rätt bra när det blev lite genomströmning av luft men nu bor han i en duna så får vi se om det blir ännu bättre. Men det va inga problem när jag hade bara honom utan det blev när alla ungar kom (4 hanar till). Men dom är svåra att få sålda. Och alla mina möss harn ästan bara papperssaker. Och grenar ibland. Tjejerna har en kruka som är permanent bara.. Och matskålarna då..

Det funkade ekonomiskt när jag hade mina 6 möss, det blev värre nu när jag helt plötsligt fick 14. Hehe! Men jag gör också egen blandning sen långt tillbaka, innan räckte en hink ett par månader men nu går den på en månad.. Det blev väl lite engångsutgifter nu bara när jag fick ungar och fick köpa lite fler burar. Annars får dom också bara gratis-saker i buren i stort sett.

Jag förstår precis vad du menar med veterinären! Men tydligen får dom inte skriva ut medicin utan att undersöka mössen. Men det känns verkligen som pengar i sjön för jag åker dit och får samma svar som jag vet redan och dom kollar i två sekunder, dessutom kan dom i stort sett ingenting om smådjur! Dom får ju fråga MIG om saker om möss.. Det känns sådär alltså! Önskar att stronghold var receptfritt… 400 kr i sjön liksom på besöksavgift för en minut! : Annars ärdet ju värt men inte när man VET vad det är…. En sån "enkel" grej som ohyra.

#15 Jo, jag försöker få hanarna sålda också men det är inte många som vill ha hanar.. Men när jag hade min enda hane, Mister, så funkade det bra, han luktar inte extremt. Men när jag dessutom fick 4 ungar som va hanar blev det värre. Kommer behålla Mister och eventuellt en helt underbar kille ur kullen, två stycken kan jag stå ut med men måste ha bort lite möss, kan inte ha 14 stycken just nu… Och speciellt inte dom tre hanarna jag inte kommer "behöva" och ska lika så göra mig av med honorna som egentligen inte gör någon nytta här och inte är speciellt kontaktsökande osv. Jag kommer att föda upp möss i mindre skala så småningom när vi bor större så därför behåller jag dom som har potential till detta men ska göra mig av med resten..

minflock
0

#16 Jag har betalat veterinär och gått dit en gång pga ohyra. Då bad jag denna skriva ut mer stronghold än som behövdes. Jag sade att jag hade fler djur hemma än vad jag igentligen hade. Detta för att få ett litet förråd ifall ohyra skulle dyka upp. Därför finns det hemma. Vet jag vad som är felet är det vilket du även skriver att ksata pengar i sjön för ett besök. Ett annat tips jag använt mig av är att om någon annans mus är sjuk ber jag den vid veterinärbesök säga till vet. att skriva ut extra som jag sedan köper från den som varit hos veterinären.

Jag vill påpeka igen noga att är musen sjuk ska den självklart få den vård den behöver. Men onödiga utgifter då resultatet blir lika bra slipper jag gärna.

MP160
0

det där wellpappströet har jag precis börjat med. Köpte en bal på 100Liter på granngården för 50 spänn. Tycker det verkar toppen, mjukt och grävvänligt till skillad från toa-lätt. Vet inte hur det funkar med mushanar och deras lukt och så dock men till honorna verkar det toppen!

UlrikaD
0

Provat det well-papp ströet på hamstrarna och det var ingen höjdare faktiskt. Fastnade gärna i pälsen och sen luktade det ganska illa väldigt snabbt. Plus att jag tyckte det såg ofräscht ut i jämförelse. Hade hoppats att det skulle funka bättre för prisskillnaden mot toa-lätt är ju enorm.

Fast jag har inte provat det på mössen.