förkyld mus
har letat och sökt efter förkyld mus här på mus.ifokus för att försöka se vad man kan göra åt min lilla förkylda mushane, han verkade må bra igårkväll och var som vanligt imorse med, förut så kvittrade han hela tiden och verkade ha lite tungt att andas sedan låter det som om han drar in snor och skakar genom hela kroppen och är lite varmare än han brukar
han är aktiv som han brukar bara är lite varmare och har en massa ljud för sig och verkar ha tungt att andas
finns det något jag kan ge honom som lite lindring mot besvären?
Han har inte stått i drag men jag märkte att det var lite kyligt i rummet där mina djurburar står så jag har satt på elementet i det rummet igårkväll
Vi pratar nog aldrig om förkylda möss faktiskt. Vi brukar prata om Rossel, mycoplasma och pasteurella.
Det är bakteriella infektioner som kräver veterinärbesök, undersökning och medicin.
oki så det är inte som jag sett på bla råttor och gerbiler i fokus förkylning
Rossel är det inte riktigt det är mer som kvittrande hela tiden, med lite pipande ljud emellan åt
på de andra sidorna säger de att man kan behandla förkylning själv om det inte gått så långt så det var därför jag frågade om det var något liknande med möss, då brutus bara är i startgroparna för förkylning (jag kommer kalla det för det för det är enklast att komma ihåg)
Tycker du bör kolla hos veterinär ifall det är mycoplasma. Dom kan bli riktigt dåliga! :/ Låter nämligen som det, behöver inte rossla så, min mus "pep" det lite i och lät som hon hade tungt att andas, som att hon pratade ungefär, när hon hade mycoplasma..
läste nyss det på zoonen och brutus syntom pekar på mycoplasma med sitt kvittrande
det var vattendal som hade skrivit det (det är väl du grodan eller har jag förstått fel)
då min vetrinär mest har hand om katter och hundar (alltså inte van vid gnagare) vilken av de 3 antibiotikasorter är bäst terramycin, vibramycin eller baytril så får jag bara ett recept utskrivet för att gå upp och köpa det och vad brukar en flaska kosta (kan vara bra att veta så att jag har tillräckligt med pengar ute)
#4 Vattnadal heter Vattnadal även här på iFokus. Hon är inte samma som Grodan, nej! :)
Så du behöver inte gå dit? Ja isf blir det ju billigare.. Stronghold fick jag och den kostade väl ungefär 200 kr om jag inte har fel. Till mina 4 möss jag hade då..

Vibramycin har jag alltid haft till mina möss jag hade innan som hade Mycoplasma.
#6 OJ nu är jag helt ute och cyklar! Haha. Mina hade ju kvalster samtidigt som dom fick stronghold mot…. Jag fick aldrig någon medicin mot mycon då jag inte hann till vet. innan hon dog. :/
oki då tog jag fel på person (lätt hänt)
jag brukar bara gå dit för att få ett recept på väg upp till apoteket (han har sin mottagning ca 50m (max) från apoteket) orsaken att jag bara behöver göra så är på grund av att han inte är speciliserad på gnagare plus att jag får tips och råd av er här på iFokus och han gör bara en snabbkoll att jag fått rätt råd
Ok ok. Ja, bara han kollar åtminstone, min vet. är inte heller bra på smådjur alls men dom kollar iaf. Fast får ju betala besöksavgiften.
vilken lyx jag har då sist jag var och fick recept fick jag bara betala 50kr (han sa att han ska egentligen ta 100kr för ett recept)
tror att han behandlar mig så här för att jag kom med en blomma som tack för att han gjorde vad han kunde för att återuppliva en gerbil då en av våra töser dog vid tandklippning (har inte sett någon vetrinär som försöker få in luft i lungorna och försöker ge hjärtmassage i 15 minuter på en liten gerbil och det var det jag tackade honom för, första gången jag sett ett leende som nästan går upp till öronen)
men vad brukar en flaska med vibramycin kosta ni som köpt nyligen?
oki kollade till brutus nyss, tempen har gått ner, kvittrandet och pipandet är borta och han är sig själv till 110% igen (verkade göra mycket av att ta in honom i sovrummet till lite varmare rum, djurrummet har nu dörren öppen och elementet på för att få in ordentlig värme där)
kvittrandet och hickhackhostan var tillbaka i morse igen, gick upp till vetten idag vad får jag se på hans dörr tillfälligt stängt pga vård av sjukt barn kom igen imorgon fredag
jag har ju också sjukt barn ju som behöver medicin ju, min lilla brutus
Krya på dig Brutusen!!
Vad dumt att distriktsveterinären lagt ner i Årjäng..

Vibramycin finns inte längre. På råttor använder man istället ronaxan som har samma verksamma ämne - tetracyklid. Men dosering till mus måste du kolla upp för det har jag ingen aning om. Hoppas han blir frisk.
oki då ska jag försöka få tag på ronaxan då, så får jag söka efter dosering då

Problemet är att det inte alls behöver vara mycoplasma, kan lika gärna vara en annan bakterie eller ett virus och att medicinera en mus som redan är sjuk med fel medicin kan gå illa. När man ger antibiotika sätter man ner immunförsvaret och är det då en antibiotika som inte är verksam för vad djuret faktiskt är sjuk av kan det skada mer än att hjälpa.
snäll vetrinär jag har, han bjöd på både receptet och besöksavgiften så totalsumman med vetrinärbesök & medicinen blev 112.50kr, ronaxan 20mg 20st tabletter och 1 doseringsspruta
nu är det bara leta upp själva doseringsmängden kvar

Läste du mitt förra inlägg?
#17 han sa att ronaxan är bra mot de flesta bakterier mer som ett universalmedel som han kallade det

Nej där har han fel. Ronaxan tar tex inte pasteurella.
oki oki jag får väl åka 25mil enkel resa till en smådjursvetrinär då för en modersökning, fast att hans syntom lutar mot mycoplasma med det kvittrande ljudet, tunga andningsljudet (som låter lite som vätska i lungorna) etc
skrev upp syntomen sedan sökte jag info och det var mycoplasma som det stämde in på, han har blivit mer slö idag med ju
#22 Dock finns det fler bakterier som ger liknande symptom. Behöver inte va jsut mycoplasman ändå.. Men det är ju svårt o veta! Låter som att vi borde tycka synd om dig att det är 25 mil till en vet.station men måste ju finnas nån mer vet.station på närmare håll än 25 mil…
Hoppas han blir bättre!!
det finns på närmare håll om jag har katt eller hund, har ringt runt men ingen är bra eller speciliserad på gnagare närmaste tror jag ligger nere i göteborg eller örebro plus att de sa att jag fick vänta i 2 veckor innan jag kunde få en tid, pratade med min vett igen och förklarade syntomen han sa med en gång att det låter som mycoplasma och att det är den medicinen jag ska ha som jag fått
Ok. Men tänkte eftersom du sa att han inte va bra på gnagare. Dessutom kan det va flera olika bakterier… Men hoppas han blir bättre o inte sämre!
jo det hoppas jag med han får ca 1 droppe av medicinen (till katt och hund ska det vara 1/2 tablett per kg så en mus ska inte ha så mycket om man räknar med vikten)

ronaxan finns det i droppar?

Jag kollade på Fassen på nätet och där står det bara att det finns i tabletter. Är du säker på att du har fått rätt medicin? Bactrim finns i flytande form.
Älskar mina stora små vänner..
jag löste upp en tablett i vatten som vetten sa att man kunde göra

Jaha, okej, då förstår jag! :P

Ett tips är att blanda medicinen med liite, lite välling som du låter honom slicka upp. Jag tycker det är aldeles för svårt att tvångsmedicinera.. Men ta lite välling då så att du är säker på att han äter upp allt på en gång.
oki tack för tipset
lite uppdatering nu några timmar efter första medicineringen
han har fått tillbaka aptiten, pälsen är inte lika uppfluffad längre, han är aktiv och klänger på mig igen istället för att ligga och se halvdöd ut synligt på bottenmaterialet
nu håller han på att springa lite på sängen och letar vart jag är som mest kicklig (stavning) trycker upp mina armar för att krypa under etc verkade vara rätt medicin för honom så här aktiv har han inte varit sedan han flyttade hit till mig

Nej du ska absolut inte använda välling med ronaxan då det förhindrar upptaget av medicinen. Inga mjölkprodukter ska intas samtidigt som medicinen.

#34 Oj, bra att du sade det, det har jag inte alls tänkt på! :O
Men nu när du säker det, har själv ätit Tetracyklin och fick då inte äta mjölkprodukter(kalcium) tre timmar före eller efter.
Kanske finns nåt annat utan Kalcium som man kan blanda med?

Kollade upp i en kokbok nu. Saker som innehåller väldigt lite kalcium är, per 100g(detta är ju ett ca-mått):
Avocado 11 mg
Potatis 4 mg
Tomat 6 mg
Banan 6 mg
Persika 5 mg
Plommon 8 mg
Du kan ju jämföra detta med t.ex. standardmjölk som innehåller 116 mg kalcium per 100g! Semper Originalvälling har extra tillsatt kalcium så det har ett värde på 288 mg per 100g! :O Så det var riktigt dåligt att ge antibiotikan tillsammans med välling, sorry.
Men du kanske kan ta en bit banan och mosa medicinen i istället? Avocado tog jag mest med för att de sällan ratar det. Det är ju väldigt viktigt att du verkligen får i honom det så ge honom det i nåt han gillar. Jag tror det är rätt svårt för en ovan person att tvångsmata en mus.

jag brukar mosa den lilla biten tablett i en liten bit mandelmassa

#37 Det var smart!
kan säga att brutus mår bättre, han för inte lika mycket ljud omkring sig, pälsen har fått mer glans han är överaktiv om man ska jämnföra mot tidigare han är på bättringsvägen

Som det diskuteras här i inläggen så finns det olika typer av bakteriella infektioner hos möss som verkar vara delvis lika i symtomen (iaf för mig som inte är särskilt insatt). Det jag funderar på rent allmänt är hur veterinären konstaterar vilken typ det handlar om??? Går dom vanligtvis på symtomen eller går det att få fram via ngt typ av prov?