Johannesbröd
(eller carobbönor) har jag sett finns i vissa gnagarblandningar när man är in på zooaffärer o tittar. Man kan även köpa det för sig.
Är det här något som är bra - dåligt.
Kan man ge eller ska man undvika det till mössen?
Läste att man använder mald varabbönor som kakoersättning om man är allergisk mot kakao.

Jag har aldrig förstått mig på vad johannesbröd är för något, eller vad det innehåller. Har aldrig haft något djur som tyckt om det, bara hunden i så fall. ;)

Jag letade lite slött tidigt imorse o kom till en allergisida där dom tog upp det som en ersättning för kakao…
Men annars så undrar jag med - därför så satte jag in tråden *ler*
Jag har alltid sett Johannesbröd som utfyllnad i färdiga blandningar som bara ger bukfylla och ingen näring till djuren.
Ah, såg nu att du skrivit carobbönor inom parantes. Det var en nyhet för mig. Jag vet MYCKET väl vad Carob är… GADD! Det är godare än kakao att göra godis på… Harekrishna brukar bjuda folk på stan på carobgodis när de dansar och sjunger - i a f förut, kom på att de kanske slutat med sådant…
Jag fick i a f receptet på detta Carobgodis och brukar göra det själv ibland… Helt underbart svinigt gott!

Men då vill vi ha det receptet *ler*
Men då kan man mer säga att det är som godis för djuren …. ???
Bukfylla = fylla ut magen med totalt onyttiga saker

Jo jag vet vad bukfylla är
Jag kan även säga att många saker som är godis som ges på sidan om och enbart är gott men inte nyttigt även det kan vara "bukfylla" - man ger det inte för att det är diret nyttigt utan mest för att det är gott.
Att jag skrev att det kunde vara som godis berodde på att man tydligen använder det som kakao ersättning….. och du skrev: "Helt underbart svinigt gott!"
Jag har alltså bara sett det i mix eller ensamt som lösvikt på zoo och undrade varför… många gånger så fylls foder ut med saker som inte är nyttiga men som istället djuren tycker är gott….

Mina möss rör dem inte, så att ge dem johannesbröd som godis skulle inte funka här hemma!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag tror inte så många djur gillar johannesbröd faktiskt, men JAG gillar carob. Ska bjuda dig på sånt godis en dag… 
Tack för info!!

Så vi måste nu se till att Grodan bjuder på sånt godis… ;)

:D Men det finns sånt i maten till Marsvin och kaniner, domälskar det :O

Musen älskar CAROB!!! 
I a f på sin gnagar-stång ^^