Akvarium
Funderar på att skaffa akvarium till mössen. Har en Duna Fun nu och trivs bra med den men skulle egentligen vilja att mina möss får ännu större bur.
När det gäller akvarie…vad är en lagom storlek för 2-4 möss om man vill ha ordentligt med utrymme?

Ni som har erfarenhet av både akvarium och terrarie får gärna skriva vad ni tycker är bäst. Fördelar/nackdelar?
Man kan inte bära akvariet till badrum för rengöra. Jag fick ta en blomspruta med vatten o rengöringsmedel i och spraya i akvariet sedan diskborste och skrubba runt. Nu hade jag ju akvarier på ca 100 cm i längd, mindre är lite lättare bära in i badrummet. Satte handduk i botten på bakaret för undvika ev repor i emaljen.
För mig var akvarium bättre alternativ att ha då jag har katter men man måste även ha ett nätlock en katt inte på ngtvis kan få av. Var jag osäker på nätlocket så satte jag spännband runt akvariet o spände fast nätlocket. Har man katter med råttor, möss etc så måste man tänka noga, aldrig underskatta en katt. Katter kan mer än man kanske tror ens katt kan.
De jag har dunaburar till de stod i ett rum där katterna ej får vara i.
I akvarium kan det vara svårt ha hyllor om man inte kan sätta dit extra glashyllor se bara till så glaset är slipat så det ej är vasst även hörnerna slipade.
Fördel det skräpar ej ner runt om, de får större yta än vad en maxi duna *stora hamsterburen*.
Nackdel otympliga vid rengöring.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Akvarium har också sämre ventilation än en duna (den duna jag har har hål även på sidorna inte bara i locket).
terrarium brukar ha bättre ventilation än akvarium
har man tokiga möss eller pygméer kan det vara svårt att hålla dem instängda i ett terrarium då skjutdörren är på sidan och inte i taket. (när man öppnar och stänger alltså, de öppnar ju inte dörren själva)
både akvarium/terrarium med silikon, och duna burar kan gnagas sönder 8)

Tack för era synpunkter!
jag föredrar akvarium och terrarium då de är plättlätta att rengöra och dessutom går det fort att rengöra dem… det är lätt att få det hygieniskt, inget galler att skrubba rent - tidskrävande
dunabur kan vara ok, men jag har fått uppfattningen att det är en dålig investering då dunaburar går sönder lätt… och billigare varianter blir uppätna av små söta muständer snabbt