Vad kostar möss?
Hur mycket kan man sälja möss för som inte har någon stamtavla?
- Hur mycket kostar en mus med stamtavla?
- Vad kostar en svensktypad mus?
- Vad kostar en engelsktypad mus?
- Vad kostar en minimus?
- Vad kostar en korthår?
- Vad kostar en långhår?
- Vad kostar en astrex?
- Vad kostar en satin?
- Vad kostar en taggmus?
- Vad kostar en natalmus?
- Hur mycket skiljer sig priserna mellan olika länder?

ska du inte kunna de?*le*..
jag hade tänkt mej sälja mina honor för typ 15 kr och hanar för 10

Grodan kan *ler* men hon vill höra vad andra tycker - starta en diskussion… vilket är bra.
Jag tycker att möss egentligen skulle kunna kosta mer än vad dom gör idag… men frågan är då om det mest är vi som har som köper dom? Eller kan man fortfarande få dom sålda till nyintresserade.
Jag tycker inte att det ska vara skillnad på kön, typ, hårlag eller färg. Alla är för mig lika värda.

Jag tycker därimot inte att priset är viktigt.
Man får höra att ju högre pris dessto bättre köpare,men så är inte fallet,enligt mej.
Om jag får ta ett exempel:
Det finns en del folk som "tröttnat"på sina djur,och istället för att "skänka"till en godhjärtad person ska dem sälja hunden,katten mm dyrt.
Vad känar det till?
Samma med möss,varför sälja dem dyrt,dem är lika värda för mej endå även fall jag inte begär en större summa pengar,för det är inte pengar jag vill tjäna,ser hellre att musen kommer till ett gott hem och lämnar den inte till vem som helst.
Men jag vet inte,det är vad jag tycker
Jag vill ge djuren ett värde, inte riskera mina möss hamnar i ngn orms mage även om de oxå ska ha mat men inte mina möss.
När det gäller katter så är jag fd uppfödare och många tror man tjänar pengar, man kan vara glad om det går +-0. Det kostar enormt mkt att föda upp katter men även hundar. Försäkring, meritera föräldra/na, resor till o från, hanägaren ska ha språng och summa/kattunge/valp, veterinärvård, vaccineringar, id märkning (tror det är lag på det nu), ev kejsarsnitt om det gick snett. Bra foder, registrera kattunagar/valpar. Kanske glömt ngt.
Om jag skänker bort en kattunge t ex så tycker inte jag att jag ger den ngt värde samt så höjer jag inte kattens eller djurets status.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

-Nog tycker jag att mössen skall ha ett pris och det priset skall vara för att det är en mus oberoende av färg eller pälstyp etc…
-Jag vill att de skall vara värda i andras ögon också, inte som något som man slänger iväg i ett hörn när man ledsnar…
-Och tyvärr är många så att det som inte kostar något, inte är värt något heller…
-Men det behöver inte gå bli vansinnes priser för den skull……….( Som inom vissa raser bland hundar)
-En uppfödare som har avlat i flera år och jobbat som en galning borde väl kunna få betalt för allt som han/hon lagt ut, mer än någon som "bara"tar en kull ……
-Men vem skall bestämma sådant???
-Samtidigt så är det så svårt med att ta betalt, för mig/oss här är de ju vara värda hur mycket som helst … Det är ju igentligen omätbart i pengar…
En fråga man verkligen kan vrida och vända på!

Jag tycker alltid att man ska ta betalt för djur. Jag som är skrockfull betalar alltid för djur även om de skänks bort, att ta emot djur gratis betyder otur. Så bättre att betala en krona än ingenting alls. När det gäller djurens värde så kommer deras värde alltid vara mycket större än pengarna man betalar för dem.
Något vettigare har jag tyvärr inte att skriva just nu. :P
Jag betalar gärna runt hundralappen för ett fint/gulligt djur (mus) med stamtavla, och från en uppfödare som KAN något om möss/djur, även om det är enda kullen de tagit.
Jag VILL INTE betala mindre!! Vad är en hundralapp, egentigen? Nej, jag är inte rik, inte på pengar. Men det GER "status" med registrerade möss med stamtavla, som "kostar något", en status som är viktig att värna om!
För "vanliga möss" tycker jag 40:- är ganska lagom. VILL INTE köpa billigare! Skulle mina möss inte vara värda ens en mindre summa pengar att lägga ut???
Hur det än är så ger pengar status, vare sig vi vill eller inte. I övrigt "skiter jag" i pengar - fast jag förstås beöver dem för att leva.
Jag räknar min rikedom i … "relationer", i kärlek och kärleksfullhet, i "upplevelser", i "möss", i förmågan att känna inre harmoni och trygghet. Pengar har en roll där, förstås, eftersom de behövs. Men i övrigt "skiter jag" i pengar.
Men betala för mössen, det ska jag!

Nu var jag lite överkörd*lol*;)..neh men skämt å sido..
Det är klart att djuren har ett stort värde i mina ögon med,men för de tycker jag inte man behöver ta överdrivet med betalt.
Och jag håller också lite på de där med skrocken,man kan ta 1 kr tassen,det är helt okej.
Men jag förstår också uppfödare som lagt ner massa pengar på vacination å allt sådant att dem måste ta ett högt pris,det är förståligt,men det är inte förståligt att nån som ska sälja sin "gammle hund"för att den har tröttnat eller ej har tid ska ta en stor summa pengar,då ser ägaren pengarna, inte värdet på djuret.
Men vad ger det för status att ha en mus med stamtavla?Jag kan förstå fall du ska ut på utställningar å så,men annars?
Jag har en hund som har stamtavla,det har inte gett mej nånting,jag tycker inte hon har större "status"för att hon har det,och varför vi köppte henne med stamtavla minns jag inte då jag liten.
Det var allt för mej,jag hoppas inte jag gör nån uppröd;D..kram/e
Jag menade inte heller att göra nån upprörd, än mindre att "köra över" någon.
Jag håller egentligen med dig, också, i mångt och mycket. men tycker att stamtavlor på möss faktiskt höjer deras värde och status, något som möss faktiskt behöver!
Möss är verkligen "inget" i många människors ögon. Och blir "lite mera" när de föds upp seriöst, att det faktiskt KAN göras.
Inte i min väns ögon för henne är möss orm mat.

Och jag tycker lite som dej med i vissa meningar.
Men alla här inne på mus.ifokus är nog överäns om att inga möss är värda att bli orm mat:D
Visst så behöver ormar också mat,allt går ju som i ett krettslopp,men endå:D
#11 men jag ser inte möss som orm mat.

Nej det gör inte jag heller,men jag vet inte fall man kan mata ormar på ngt annat sätt,tror dem måste ha levande föda så som möss,små pinkisar,kanin ungar osv,hemskt det tycker jag med)=
Men om det hade funnits ett annat sätt för orm ägare att mata sina ormar med tror jag dem hade tagit de.

För att inte springa iväg åt ormmatsåhållet så drar jag tillbaka tråden lite igen till olika varianter av möss…. *ler*
Nu tycker jag att ett djur som här mus - ska kosta lika mycket oavsett typ, färg, päls osv….
Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala mer för tex en variant som inte finns i landet - som jag gärna vill ha och någon tar in några avelsdjur och får några ungar… o innan varianten är mer utbredd utan klassas som ovanlig o svår att få tag på så kan jag förstå om uppfödaren vill ha lite mer för dom.
Framför allt om det tex är en pearl intagna från USA….
Om nu över huvudtaget uppfödaren skulle kunna tänka sig att sälja dom ungarna….
Vaddå ska en mus utan stamtavla kosta lika mycket eller litet som en mus med stamtavla?
Jag tycker att möss från uppfödare (som har välskötta, trevliga och fina möss) ska kosta runt 100 kr.

Jag var nog inne på möss från uppfödare tänkte inte ens längre än så - sorry att jag inte skrev det… men där var min tanke…
Men självklart ska en mus med stamtavla kosta mer än en utan….

Så om mina små mus bebisar blir trevliga snälla små möss kan jag sälja dem för?70?100?
Jag köppte mamman och hennes vän från en zooafär och dem har ingen stammtavla mm.
vad ska jag sälja mina möss för?
jag kommer få ungar snart tror jag 
dom har ingen stamtavla… och deras föräldrar kommer ifrån en djuräffär, men jag tycker inte att det spelar någon roll om dom kommer ifrån en jättekänd musuppfödning eller om dom kommer ifrån en djuraffär, så vad är ett rimligt pris för ungar som inte har någon stamtavla.. spelar det någon roll om dom har eller inte har?
jag glömde fråga vad det kostar med en stamtavla.. och vart kan man fixa det?

Russin - för att få en stamtavla så registrerar du först dina vuxna o sen även ungarna i Svemus.
Det är gratis att registrera sina möss. Men ska dock vara medlem i SVEMUS.
Skillnaden mellan djur man registrerar som är köpta på zoo är att dom har blank stamtavla… djur från uppfödare har stamtavlor där man kan följa förfäder i flera led bakåt.
Men jag tycker att det är jätte bra om du registrerar både dina vuxna djur o ungarna.
Hur du gör titta i tråden "hur du registrerar dina möss i SVEMUS" där har du alla svar.

Jag är av den uppfattningen att det är mer "status" att ha djur med stamtavla. Just för att jag vet var de kommer ifrån, jag vet att det är seriösa uppfödare, jag vet alla led bakåt i stamtavlan och om jag vill så kan jag spåra förfäder till mina hundar ända bak till 1800-talet. Jag är också en sådan som inte riktigt förstår vitsen med blandraser inom de flesta djurslag, vi har så många fina raser och färger och jag tycker att det är viktigt att bevara dem. Då spelar det ingen roll om det är ett marsvin eller en hund. Själv skulle jag aldrig köpa en blandrashund.
Därmed inte sagt att hunden/musen har större värde för mig just för att den har stamtavla, jag har hellre en trevlig "blandras" än en otrevlig med stamtavla. Värdet man kan tala om är i pengar/avelsvärde, inte hur mycket djuret är värt för mig.
Nu blev det kanske lite OT, men jag tror att det är så här de flesta tänker. :)
Jag tycker inte att det är stamtavlan man betalar för utan avelsarbetet. Världen är så konstig. För världens vackraste mus betalar jag inte ett öre, men för en aggressiv mus som jag får äga en timme betalar jag över hundra kronor.
Det finns helt enkelt inga enkla regler, eller?

Jag betalar gärna mer för en mus från Grodan (och andra kunniga uppfödare), som vet vad de gör än för en mus från en nybörjare som jag. Med eller utan stamtavla. Men stamtavlan är på nåt vis ett bevis för att uppfödaren lägger ner tid på sina möss och allt runt dem.
Vår djuraffärsmus är dock inte mindre värd för oss bara för att vi inte gett mer än 25 kronor för honom och inte fick med nån stamtavla. Han är liten och rastlös men snäll och go och hör till familjen lika mycket som de andra. Men jag vill inte betala lika mycket för honom som för en mus som jag vet att det ligger mer arbete bakom.
Det där med att betala mer för en ovanlig mus - ja kanske. Auktion på såna möss kanske….. men bara för inbjudna seriösa uppfödare…

Jag håller med #23. En uppfödarfödd mus med stamtavla betalar jag mycket mer för än en zoo-mus. Jag kan tänka mig att tillochmed betala för en resa till uppfödaren för att få just den musen som jag vill ha. Då blir det ett högre pris än det som uppfödaren vill ha, men smakar det så kostar det.
Jag har åkt söderut från stockholm för att få hem mina 2 senaste möss, då jag verkligen ville ha dem. Det blev då ett pris/mus på ca 500 kr.

ja, det e ju bättre att köpa möss från uppfödare, med stamtavla o allt! än att köpa dem på en djuraffär där dem kanske e halvdöda! nae, kanske inte det, men dem kan ju ha nån sjukdom eller nåt! o så får man inte stamtavla heller! så det e ju mycket bättre att köpa från uppfödare! som grodan, tex!

hur mycket kostar en taggmus! jag är kär… 

15kr ?
Men du har ju rätt i ditt senare inlägg, Priset spelar ingen roll, utan vart den bor, Den måste ju må bra och få mat, men kan man ge mat på speciella tider undrr jag, då kannske man kan se till att dom mår bra, men är det bättre att dom har tillgång till mat dygnet runt?
Mammas katter har det alltid :D Vet inte hur det är med möss :D

Alexia: möss ska ha tillgång till mat 24 timmar/dygn.

Tack! Då vet jag det, har undrat det ett tag nu :D
I helgen var det faktiskt en musköpare som tyckte att jag tog för lite betalt för mössen, han tyckte att 100 kr skulle jag sälja dem för i a f.