Pygmémössens hälsa
Hej igen!
Ni som har eller haft pygmémöss, vilka hälso problem har ni stött på?
Jag hade en hona, som först blev tunhårig, och då funderade jag över kosten, men de får en fröblandning samt fågelmat med insekter i, grönt lägger jag in en till två gånger i veckan, någon gång har jag gett dem några bitar våt kattmat eller en liten pytte bit kyckling och det är väl bra? Borde jag ha gett dem extra vitaminer? :s i såfall vad/hur. Kan jag ha gett dem för mycket protein?
Men sedan verkar det som om hon fick problem med benen på ena sidan av kroppen, för att vid närmare undersökning ha fått någon slags "snedskalle". Det kan ju bero på olika saker och jag vet inte hur gammal hon var, i vilket fal så såg hon så ynklig ut att jag avlivade henne. Två andra pyggisar i boet ser ut att må bra.
Jag har inte haft några hälso probmlem direkt. Alla mina möss har alltid varit i fin skick utseénde mässigt.
Har haft en hane som vid ganska hög ålder blev förlamad från midjan och ner. Hans fru dog också lite senare, samma där av hög ålder.
Har även haft en grupp på 7 hanar(Väldigt nyligen) som vara dom, alla på samma dag. I det fallet är min största tro att dom blivit matförgiftade, förmodligen en dålig räka. Har gått igenom allt i detta fall och det är det enda det kan vara.
Som sagt, utöver dessa är mina möss i prima skick :)
Mitt foder består av små fröer, kattmat light(Innomhus foder för katt) och mjölmaskar. Nån vindruva och räka men väldigt sällan.
Hälsningar Malin
Hur gammalt är hög ålder på en pyggis?
Jag har sett pygmémöss av väldigt olika kvalitet och måste säga att det nu är dags för selekterad avel på djur som har blank och fin päls (ej tunn och matt) och som lever länge.
Det är bra om aveln är lite kontrollerad alltså och att man inte medvetet har för hög inavelsgrad. Vet vi något om hur känsliga pygmémöss är för inavel?
Stamtavlor kan hjälpa oerhört mycket i detta arbete, men hur fasiken går det till praktiskt på dessa små djur som alla ser likadana ut?!
Runt året är medel åldern på pygmeémöss i mina ögon. Oftast dör dom faktiskt i olyckor då dom är små och sköra.
Har du tur blir dom äldre, har du otur yngre.
Jag kan kolla upp hur gamla mina äldsta honor är och ta bild om det hjälps? =)
Hälsningar Malin
kvarvarande hona har fått tunn päls precis i nacken, funderar på om hanen är den skylldige…
#4 Varför skulle det vara hanens fel?
Mina honor har aldrig blivit tunnhåriga i nacken, med eller utan hanar.
Hälsningar Malin
Jag menade att han kanske barberar henne. (morhåren är dock intakta.)
Har städat åt dem och tittat närmare på båda deras päls, de är båda tunnhårigare i nacken, men honan är mer tunnhårig.
Det kanske bara är jag som är nojjig?
Jag vet att bilden är helt värdelös, men man ser iaf bakom öronen, ett lite ljusare parti.
jag har haft rätt friska djur. men fick nu två st ifrån malmö som var lite dåliga innan. det visste jag när jag tog dom. ena honan var insjunken bak. gick lite stelt/bredbent. torr svans och lite tappad päls. såg ut som typ mask eller ohyra som skulle lega där. men hon levde inte länge efter vi kom hem tyvärr så jag tog aldrig reda på vad det var. andra som hon satt med mår helt okej. hade liknande symptomer men inte lika mycket. hon återhämtade sig rätt fort.
Sedan stress är en sak jag sett mycket. Även puckon som gräver sig under inredning och blir mosad under. Eller äter på varandra hade min kompis som problem för nått år sedan. men det var inavel på hög gtrad.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#8 det har hänt här med, puckon som gräver sig under tunga saker och klämms ihjäl.
Dom större döds orsakerna är nog faktiskt olyckshändelser, iaf här.
2 har dött av ålder(tror jag), 3 har klämt ihjäl sig själva i buren och 2 har rymt och klämt ihjäl sig.
Hälsningar Malin
mh klämnings olyckor har jag haft många. under mat/vattenskål. värsta var när en fastnade i ett fönster på ett smådjurshus. min kompis hade dom en trapp ned hos sig när jag höll på att flytt packa. hon var så panik slaget att hon demolerade hela huset för att få ut stackarn. vågade knappt gå upp och säga det till mig. men hon klarade sig en vecka med att få vatten på en bomulstuss att suga på. men hon blev även tre bent efter olyckan så vi valde att ta bort henne. Vi både skulle flytta veckan därpå och tyckte inte hon skulle behöva stå ut med den stressen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag Hade en höggravid hona som smet en gång, hon klämde sig in mellan en byrå och terrariet, när jag ska dra ut byrån trycks den åt hennes håll av någon anledning.
Jag får ut den stackaren som då var nästan platt och låg på rygg i min hand jag gjorde mig berädd på att avliva. jag satt ett tag och vela och svor åt mig själv med henne i handen men sen satte hon sig sakta men säkert upp, 10 minuter senare vinglade hon runt och då satte jag in henne i buren. Hon vinglade runt lite lätt en timme skakig och yr sen var hon som vanligt igen.
3 dagar senare fick hon en kull på 3 friska ungar.
Detta hade jag aldrig trott, hon var verkligen platt när jag fick ut henne.
Hälsningar Malin
Tunn päls och annat…
Pyggisar kan väl ha skabbkvalster, löss och inälvsparasiter som alla andra gnagare? Men vad fasiken gör man åt det på de små djuren?
Några problem är ju att de är livrädda för vatten, svåra att hantera samt svåra att ge rätt dosering.
Jag funderade på om man kunde blanda en liten svag dos av Ivomec och ge dem att dricka - se till att de drack någon tunga var. Annars kan det vara bra att kunna dutta en liten droppe Stronghold i nacken eller Ivomec (Ivomecet får de då i sig när de tvättar sig). Men som sagt. Dosering, samt… Klarar de av preparaten?
Vi vet ju t ex med Ivomec att en del djur inte klarar av det. Det har även diskuterats om Stronghold kan vara för starkt för möss också…
I Tyskland är de väldigt seriösa med gnagare och exotiska djur, kanske har de lite info att erbjuda?
jag tror ju itne att något av det är en möjlighet tyvärr. :/
Hälsningar Malin
varför inte?
När det gäller stronghold måste man ju sätta mot skinnet inte i pälsen, mössen är som sagt små och det kan bli en svårighet. Mössen putsar varandra och kan få det i sig den vägen.
Vet inte riktigt vad imovec är men att hålla koll så alla mössen dricker kan vara svårt, kan dom få för mycket av det? Dom är ganska svåra att se skillnad på.
Det kanske är möjligt om man har 2 st, svårt, men möjligt.
Hälsningar Malin
Ivomec (verksamt ämne ivermektin) är ett medel som djuren skall ha i sig oralt eller med injektion. Jag ger mina djur oralt. En svag ivomecblandning (Ivomec utblandat med vatten) kan man dutta i pälsen och så får de i sig när de tvättar sig - så gör jag med mina djur, och det är alltså det som är meningen: ATT de ska få det i sig oralt!!!
Jo det förstod jag att ivomec var oralt, det jag undra var: Kan dom få för mycket?
Hälsningar Malin
ja, de kan de verkligen… de är ju så jäkla små…
Det är ju ett problem det med.. :/
Hälsningar Malin
Att dom e rädda för vatten ser jag dock inte på min hona… hon sitter i vattenskålen när hon dricker.
Har ju bara några millimeter vatten i den men det e ändå att hon blir blöt om fötterna och benen.
#12 De är livrädda för regn. Att duscha dem, spraya något blött på dem skrämmer dem. I många fall sprayar man ju ohyremedel på djur…
#20 Vem har skrivit att dom är rädda för vatten?
Hälsningar Malin
Grodan i #12
jupp i #12 och #21
Förklaring, Pygmémöss lever naturligt i Afrika. I Afrika kan det regna väldigt kraftigt, i a f för Pygmémusen sett, och mössen kan DÖ av regndroppar som träffar dem. Så det är fullt naturligt för dem att skräckslaget undvika regn och vatten som stänks.
Det gäller alltså inte stillastående vatten i typ vattenskål/vattenflaska.
det går inte bra för min hona.. hon har nu börjat darra. men jag kan inte heller förstå varför hanen är helt oberörd.
hon håller på att återhämta sig… =D
För att undvika klämolyckor så ser jag alltid till att inredningen alltid är i botten. Detsamma med vattenskålen så att dom inte kan gräva sig under och bli klämda. Man får pyssla lite men det är det värt. Jag har aldrig, som tur är haft problem med någon som klämts ihjäl.
Jag har bara haft en pygmemus som har gått bort och han var svårt skadad sedan innan. Han blev runt 10månader.
Jag tror att inavel, fel kost och levnadsförhållanden gör att dom inte blir så gamla. Men det vore bra om vi alla kan skriva ner våra erfarenheter om såväl mat, som ålder och dödsorsak.
#Tearix, du sa för några veckor sedan att du trodde att dom hade problem med ohyra. kan det vara så att du tagit hem ngn blomma som kan ha haft med sig ngt otrevligt?
ohyra är fortfarande en möjlighet, men nej jag tror inte det, det stämmer inte in tidsmässigt och att två av honorna fått det men inte hanen.. svårt att se.. hon har fått springa i en burk med vitt papper och jag har inte sett nåt..
jag har prövat massor av saker; jag tog bort sanden, sprayat insidan av terrariet med vatten så att luftfuktigheten ökat, mer värme på dagen ( eh de sover då men…) strött kalcium över maten, gett dem mer att boa med, gett dem mer frukt/grönt, bytt vattenskål har jag också gjort.
De senaste dagen har jag tänkt på detta, då hanen inte visat några symtom; så är det troligt att hon var dräktig och näringen räckte inte till, när hon absorberat ungarna mår hon bättre.
Hon är inte 100% än, hon är fortfarande tunnhårig, men hennes tillfrisknande skedde mycket snabbt lisom över en natt nästan..
#29 tycker ändå du ska försöka få i dina pyggisar en svag pygmemus-anpassad dos ivomec för att eliminera ev parasiter - så vet du att du åtminstone gjort det! det tråkiga med behandlingar av parasiter är att de skall upprepas, men jag rekommenderar ändå att du försöker
Jag håller med Frogisch, dags för lite invomec?
har du gett dina pyggisar ivomec nån gång?
#32 nej det har jag inte
har bokat vetrinär tid nu, får se vad de säger på måndag