Ihopsättning
Har en fråga angående ihopsättning.
Jag har tre mustjejer som är snart 1 år gamla. Först kom två syskon och efter några månader flyttade tredje tjejen in utan några som helst problem.
Nu skulle jag väldigt gärna vilja sätta in två tjejer till i flocken. Är det dumt att ta en vuxen hona då? Är intresserad av en vuxen hona samt en av hennes döttrar. Men är det helt galet och borde jag kanske satsa på två ungar istället?
Vill inte utöka med fler terrarium utan vill ha en flock.
Tips och råd tack!
Tror dock inte det spelar så stor roll, jag har satt ihop både vuxna o ungar. SÅ det är nog som du själv vill :)

Har ju bara gjort en ihopsättning innan och då var de så unga. Tänkte få lite mer kött på benen innan jag bestämde mig. Vill ju gärna välja rätt. Eller så får jag införskaffa ett helt nytt terrarium och ta hem allihopa.

Jag har gjort flera ihopsättningar med olika hon-grupper, typ 3 stycken. Det som du tänker är bra enligt min mening då det är 2 nya som kommer in i gruppen. De känner varandra och kan ty sig till varandra vid problem. Det som jag ser till är om de vore människor så skulle man inte vilja komma in i en stabil grupp helt själv, utan med en kompis.
Se bara till att hålla de nya i 40 dagars karantän innan de får träffa de "gamla" och då gärna på neutral mark. Vid ihopsättning i8 buren, så är det nystädad och ovan för båda grupperna i inredning. Om man har foder och vatten på samma ställe, helt okej för då kan gamlingarna guida de nya till den platsen.
Ska du föresten komma på mMinnesutställningen i morgon så kan du få många tips på plats. Har man många frågor så är det lättare öga mot öga.
Kram.

jag har inte haft problem med att sätte gamla honor ihop när det gäller möss ( dock med mäniskar)
gör rent buren då ska det fungera kan bli lite pip första natten men det får man vell ta….kan tänka att det gäller rangordning m m

Jag ska inte på utställningen, bor i Göteborg.
Nej, det var ju tanken med att de skulle vara två. Var intresserad av en från början men tänkte två var bättre.
Känns som om det är samma sunda förnuft som gäller som med ihopsättningar av andra djur helt enkelt.
Dock om man oroar sig för skabb så behövs inte karantän då mina precis blivit behandlade mot detta. Jag har aldrig haft karantän men en gång hade det ju behövts.. :/ Men alla gör ju som dom vill såklart. :) Men vet i alla fall att dom är behandlade med stronghold utifall nu då en av mina hanar fick skabb.